Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
bedankt
waarvoor wordt dit het meest gebruikt, portret,studio
en is er verlies aan scherpte, en welk merk heeft de beste
kwaliteit en kan je die ook op je UV filter gebruiken of verwijder
je de UV filter
reeds bedankt voor de reakties
Canon 5DmkII - 50 mm 1.2L, 24-70 mm 2.8L, 70-200 mm 2.8L
Close-up filters gebruik je om van een gewone lens, een 'min of meer' makro lens te maken. Je kan dichterbij focussen maar verliest scherpstelling op oneindig. De 250D en 500D voorzetlenzen van Canon geven een zeer goede kwaliteit maar zijn prijzig, zeker voor de grotere diameters. De goedkope setjes die je op ebay vindt zou ik niet aanraden, net zoals een kombinatie met een UV-filter wat zinloos is.
Close-up filters gebruik je om van een gewone lens, een 'min of meer' makro lens te maken. Je kan dichterbij focussen maar verliest scherpstelling op oneindig. De 250D en 500D voorzetlenzen van Canon geven een zeer goede kwaliteit maar zijn prijzig, zeker voor de grotere diameters. De goedkope setjes die je op ebay vindt zou ik niet aanraden, net zoals een kombinatie met een UV-filter wat zinloos is.
Klopt heb zo een setje eens gekocht voor een appel en een ei en
het is moeilijk werken met die filters
En resultaat rechtuit slecht
Daarom dat ik voor als ik een makrotje wil maken mij een setje van raynox heb aangekocht zijnde de 150 en de 250.
Daar ik maar zelden een macro maak is deze set 1000x beter dan de close up filterkes
De filters van Canon blijken inderdaad beter te zijn maar kosten ook heel wat meer tegenover de 50€ die ik voor mijn raynox setje betaald heb.
Forum voor testen en uitproberen in het algemeen, maar wel foto-gerelateerd. Je kan hier proberen of een koppeling naar een foto op uw site goed werkt, je eerste testfoto's met je nieuwe camera bekijken e.d.
Mijn eerste avondje prullen met de (goedkoopste) close-up filters gaven me toch ook een redelijk resultaat, toch als je de paar honderd euro verschil ten opzichte van een macro lens mee in rekening brengt
Comment