Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter zit vast op lens ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Filter zit vast op lens ...

    Moraal van het verhaal : gebruik nooit een filter als lensbescherming maar wél de zonnekap

    Comment


    • #32
      Re: Filter zit vast op lens ...

      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Moraal van het verhaal : gebruik nooit een filter als lensbescherming maar wél de zonnekap

      Ja Hans, maar had TS op het moment van de stoot tegen zijn objectief geen filter opzitten gehad, raad eens wat er dan mogelijks was gebeurd.

      Bij mij steken er steeds Nikon NC filters op, uit hetzelfde glas gemaakt als de beschermglazen die vast gemonteerd zitten in bv. een Nikon 500mm AFS f4.0, nikske flair of andere reflexies zoals bij een UV filter, en bij het fotograferen van een offschore wedstrijd van op zee ben ik blij dat deze er opzit.

      Tel maar na, 14 glaselementen, voorste antireflecterend beschermglas en achterste vervangbaar glas.

      Nikon 500mm.
      Last edited by Guest42; 12 maart 2009, 06:28.

      Comment


      • #33
        Re: Filter zit vast op lens ...

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ja Hans, maar had TS op het moment van de stoot tegen zijn objectief geen filter opzitten gehad, raad eens wat er dan mogelijks was gebeurd.
        Daarom schrijft Hans ook dat je er een zonnnekap op moet zetten...

        Comment


        • #34
          Re: Filter zit vast op lens ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Daarom schrijft Hans ook dat je er een zonnnekap op moet zetten...
          Berg jij steeds je objectieven op met de zonnekap gemonteerd, de meeste ongevallen met het laten vallen of stoten gebeuren tijdens het verhandelen/monteren van objectieven, niet als ze eenmaal op je camera zitten ?

          Comment


          • #35
            Re: Filter zit vast op lens ...

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Berg jij steeds je objectieven op met de zonnekap gemonteerd, de meeste ongevallen met het laten vallen of stoten gebeuren tijdens het verhandelen/monteren van objectieven, niet als ze eenmaal op je camera zitten ?
            Neen, dan zit er steeds een lenskap op . Die gaat er pas af eens de lens op het toestel zit en de zonnekap er op gaat. 't Is dus dus OFWEL lenskap OFWEL zonnekap.

            Comment


            • #36
              Re: Filter zit vast op lens ...

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              de meeste ongevallen met het laten vallen of stoten gebeuren tijdens het verhandelen/monteren van objectieven, niet als ze eenmaal op je camera zitten ?
              Is dat zo? Ik heb nog nooit een objectief laten vallen of gestoten tijdens het monteren of 'verhandelen'. Laten vallen lijkt me sowieso vrij destructief, ongeacht of er nu een filter of een zonnekap op zit. Misschien kunnen mensen met een motorische storing dan beter slechts van lens wisselen in de ballenbak van McDonalds of Ikea...

              Comment


              • #37
                Re: Filter zit vast op lens ...

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Misschien kunnen mensen met een motorische storing dan beter slechts van lens wisselen in de ballenbak van McDonalds of Ikea...
                Dat zal U natuurlijk nooit overkomen hé LEON, jij reageerd dan ook heel traag, en voelt je overal de beste, ongenaakbaar en onoverwinnelijk, terug te vinden in je reacties waar je zelden met een oplossing komt.

                Comment


                • #38
                  Re: Filter zit vast op lens ...

                  Ik heb er mij ook lang aan geërgerd, maar dat is nu eenmaal Leonidas.
                  Af en toe klik ik nog wel eens een post van hem open, en ben nooit teleurgesteld

                  j.
                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Dat zal U natuurlijk nooit overkomen hé LEON, jij reageerd dan ook heel traag, en voelt je overal de beste, ongenaakbaar en onoverwinnelijk, terug te vinden in je reacties waar je zelden met een oplossing komt.
                  A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

                  Comment


                  • #39
                    Re: Filter zit vast op lens ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Dat zal U natuurlijk nooit overkomen hé LEON
                    Dat hoop ik ook ja, en ik ga daar eerlijk gezegd ook wel van uit.

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    jij reageerd (sic) dan ook heel traag, en voelt je overal de beste, ongenaakbaar en onoverwinnelijk
                    Traag? Overal? De beste?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    terug te vinden in je reacties waar je zelden met een oplossing komt.
                    Waarom zou ik altijd met oplossingen moeten komen? Als ik geen ervaring heb met het loskrijgen van filters, wat moet ik dan als oplossing bieden? Ik vind het beter alleen te reageren als ik wel weet waar ik het over heb. Dit in tegenstelling tot sommigen (ik zal geen namen noemen), die zich vaak (menen te moeten) baseren op 30 jaar oude boeken. Het enige dat ik hier kan zeggen is dat ik filters ter bescherming onzin en een zonnekap beter vind. Dat had ik hier ook wel nog eens willen herhalen, hoor, maar Hans was me voor.

                    En trouwens, over oplossingen aandragen gesproken: alsof die ballenbak geen goede oplossing is...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Filter zit vast op lens ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                      Ik heb er mij ook lang aan geërgerd, maar dat is nu eenmaal Leonidas.
                      j.
                      Da's vreemd, mij nog nooit. Ik kijk er juist steeds naar uit .

                      Comment


                      • #41
                        Re: Filter zit vast op lens ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                        Als het metaal van de lens sneller of harder krimt dan het metaal van de filter dan komt de ring nog vaster te zitten
                        Robby
                        Daarom moet je de coldpack tegen de filter houden hé wijsneus.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Filter zit vast op lens ...

                          Als je filterframe niet meer rond is, is het dan niet mogelijk om een andere filter op te draaien zodat de oude filter terug een beetje meer rond wordt. Dan eens proberen los te draaien met de tweede filter er nog op.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Filter zit vast op lens ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Finepiks Bekijk bericht
                            Als je filterframe niet meer rond is, is het dan niet mogelijk om een andere filter op te draaien zodat de oude filter terug een beetje meer rond wordt. Dan eens proberen los te draaien met de tweede filter er nog op.
                            Bij een deuk in de filterring zal dat moeilijk zijn vrees ik, maar inderdaad, vroeger heb ik nog een verloopring (step-up ring) gebruikt voor mijn polarisatiefilter en inderdaad, als ik eerst het filter verwijderde was de ring er bijna niet af te krijgen, maar eerst de step-up ring met filter verwijderen en daarna het filter van de step-up ring verwijderen was geen probleem, was wel een goedkoop step-up ringetje van Gama.
                            Last edited by Guest42; 12 maart 2009, 18:40.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Filter zit vast op lens ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              was wel een goedkoop step-up ringetje van Gama.
                              Doe-het-zelvers doen het met Gamma

                              Comment


                              • #45
                                Re: Filter zit vast op lens ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                                Doe-het-zelvers doen het met Gamma
                                Sorry Hans, aangepast.

                                Comment

                                Working...
                                X