Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UWA - Sigma 10-20

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: UWA - Sigma 10-20

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Ja, maar dat wordt meestal al afgedekt met een 17-xx of 18-xx objectief. Met mijn Sigma kom ik zelden boven de 14mm.
    Yep... en ik heb hier en daar al gelezen dat het objectief niet denderend presteert.
    Greetz, KAriboe

[edited] Bovenstaande bewering gaat dus wel degelijk over de Tamron 10-24 [edited]
    Last edited by Kariboe; 10 februari 2009, 15:33.
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik heb ooit een Sigma 10-20 gehad en dat was zonder twijfel één van de slechtste objectieven die ik ooit heb gehad , nu kan ik ook behoorlijke pech hebben gehad maar je leest inderdaad heel veel over onscherpe zones in het beeld ( nog niet noodzakelijk de hoeken ) , ik had net hetzelfde probleem. Toen ingeruild voor een ander exemplaar met net hetzelfde probleem en dan heeft de verkoper maar een Tokina 12-24 meegegeven wat op vlak van scherpte een heel andere beestje was ( wel dan weer meer CA )
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        -architectuur trek je best met de canon 10-22 (minste vervorming)

Bekijk dan nog eens de testen van bijvoorbeeld Photozone.de ...
        Rare vervorming met kronkels in de verticale lijnen welke met PS niet weg te halen valt. Ook is de vervorming van de sigma zelfs minder en beter te corrigeren indien nodig
        Zelf heb ik de Tokina 12-24 vanwege nog minder vervorming, snelle scherpstellen wordt vaak aangehaald bij groothoek maar is totaal niet van belang op een objectief welke al op oneindig scherpstelt na 2 meter en een minimale scherpstelafstand heeft van 0,3m.
        Een hoop ouwe zooi
        www.rbfoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Ik heb ooit een Sigma 10-20 gehad en dat was zonder twijfel één van de slechtste objectieven die ik ooit heb gehad ,
          De eerste op mijn camera was erg slecht, maar de 2de, die ik gekocht heb, is perfect.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rooney Bekijk bericht
            Zelf heb ik de Tokina 12-24 vanwege snelle scherpstellen .
            Kan mij niet voorstellen dat een objectief met schroevendraaier AF sneller scherpstelt als één met HSM.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Lezen meneer Jansen...
              Zo haalt u mijn bericht uit zijn context.

"snelle scherpstellen wordt vaak aangehaald bij groothoek maar is totaal niet van belang op een objectief welke al op oneindig scherpstelt na 2 meter en een minimale scherpstelafstand heeft van 0,3m"
              Een hoop ouwe zooi
              www.rbfoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rooney Bekijk bericht
                Lezen meneer Jansen...
                Zo haalt u mijn bericht uit zijn context.

"snelle scherpstellen wordt vaak aangehaald bij groothoek maar is totaal niet van belang op een objectief welke al op oneindig scherpstelt na 2 meter en een minimale scherpstelafstand heeft van 0,3m"
                Sorry verkeert gelezen, ik zet mijn 10-20 vaak bij 10mm op f8 en 50 cm en stel niet meer scherp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vercetti Bekijk bericht
                  En de nieuwe Tamron 10-24? Ikzelf heb de Sigma 10-20mm gekozen destijds ook omwille van het breder bereik dan de Tokina en ben er heel tevreden van. Maar moest ik nu moeten kiezen zou ik die Tamron 10-24 ook eens bekijken. Gaat even breed als de sigma maar je krijgt nog 4 mm bij aan de andere kant.

Iemand reeds ervaring met de Tamron 10-24?
                  Dpreview heeft ze juist getest: erg soft wide open, op f/8 en 10mm wel zeer scherp in het centrum, maar de hoeken zijn heel pover. Naar de 24mm toe wordt het centrum ook softer. Niet echt overtuigend dus.
                  linkje: http://www.dpreview.com/lensreviews/...4_3p5-5p6_n15/
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik heb een Sigma 10-20 gehad met een onscherpe vlek, omdat die vlek rechts bovenaan zat, heb ik dat niet direkt opgemerkt (meestal is dat "lucht" op de foto).

Maar toen ik er wel een aantal foto's mee had gemaakt waarbij het opviel, heb ik ze terug naar de winkel gebracht om ze te laten repareren.

Die fout was blijkbaar niet te repareren, en ik heb toen een nieuwe gekregen die wel goed was (ik had drie jaar garantie, en die lens was al 2,5 jaar oud).
                    Die "nieuwe" 10-20 heb ik ondertussen verkocht omdat die niet op mijn nieuwe camera past.

Je moet er dus wat geluk mee hebben, maar er zijn wel degelijk goede exemplaren in omloop.
                    (Iemand van onze fotoclub heeft nu zo'n goede 10-20.)
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

De beoordelingen bij Fredmiranda bevestigen deze slechte kwaliteitscontrole, deze lens(maar veel Sigma's) hebben hoge beoordelingen en een enkele heel lage en dan deugt er ook niks van. Je moet daar mee uitkijken want sosms vergelijken mensen daar appels met peren een D70 deugde niks van omdat de AF en constructie niet zo goed was als een D2X of F5.

Comment

Hoe kan ik zelf zulk een lens aan een scherptetest onderwerpen? Uiteraard vanop statief en zo laag mogelijke iso. Maar welke f-waarde? Ik neem aan F8-F11? Enige afstand tot het onderwerp dat nodig is? Jpeg of raw? verscherpt of onverscherpt verwerken?

Waar vergelijk ik het uiteindelijke resultaat mee?

Comment

Working...
                        X