Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

testen front- of backfocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: testen front- of backfocus

    de test met de testkaart loopt bij mij ook nooit echt goed.
    of het een goede manier is weet ik niet maar ik plaats 3 batterijen op tafel net naast elkaar maar telkens 5cm verschoven in de diepte.
    dan stel ik de camera op dezelfde hoogte op een 4 tal meter verwijderd van de tafel op een statief.
    vervolgens het middenste af punt selecteren, en scherpstellen op de middelste batterij.
    zo vind ik dat je een redelijk goed beeld krijgt of de scherpstelling goed zit.
    100% perfect is deze manier niet maar ze heeft toch al idee of er iets mis zou kunnen zijn.

    Comment


    • #17
      Re: testen front- of backfocus

      Zo heb ik het ook deze zomer gedaan met mn 400mm, ik had de indruk dat er iets verkeerd was.

      Dan maar een rij bakstenen gezet (van die grote rode) telkens met 5cm speling en een groot wit blad aan gehangen met een zwart kruis (goed contrast).

      Daarnaast op 10tal meter gaan staan en foto's genomen en hij zat er toch telkens naast (backfocus), dan maar binnen gedaan :-)
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #18
        Re: testen front- of backfocus

        Onlangs heb ik mij een sigma 70-200 2.8 aangeschaft. deze heeft van 1 tot 4m ongeveer een centimeter frontfocus.

        Ik dacht, bel sigma even op om te vragen of dit een veelvoorkomend probleem is?
        Ik verteld dat ik het getest had op een focus chart.

        Ik kreeg direct te horen dat dit verkeerd was. Volgens sigma moet je het volgende doen.

        Liniaal pakken (30cm) met een stip op de 15 cm.
        Liniaal evenwijdig aan de sensor en onder een hoek van 30 graden
        http://www.flickr.com/photos/kastner/1118042066/(deze opstelling dus foto is niet van mij)

        Sigma heeft een marge van 30mm mijn sigma 70-200 heeft dus 10mm frontfocus en valt dus binnen de gestelde norm.
        Ik baal dus wel enorm want in de zogenoemde macrostand in de lens onbruikbaar (met autofocus althans) maar goed de lens is bedoeld voor sport opnames.

        PS ik vind jou frontfocus best meevallen dit is de mijne !


        200mm van ongeveer 1.2m afstand
        Focus is op de 15 cm


        200mm op een afstand van 4m
        Focus is op de 15 cm
        Dit zijn de eikpunten volgens sigma
        Last edited by patrick.s; 30 januari 2009, 10:39.
        Patrickstroobach.nl
        Nikon D80 + MB-D80 Grip, Sigma 10-20, Nikkor 18-70, Sigma 70-200 2.8 , Tamron 90mm F2.8 Macro, Metz 48

        Comment


        • #19
          Re: testen front- of backfocus

          Oorspronkelijk geplaatst door patrick.s Bekijk bericht
          Onlangs heb ik mij een sigma 70-200 2.8 aangeschaft. deze heeft van 1 tot 4m ongeveer een centimeter frontfocus.

          Ik dacht, bel sigma even op om te vragen of dit een veelvoorkomend probleem is?
          Ik verteld dat ik het getest had op een focus chart.

          Ik kreeg direct te horen dat dit verkeerd was. Volgens sigma moet je het volgende doen.

          Liniaal pakken (30cm) met een stip op de 15 cm.
          Liniaal evenwijdig aan de sensor en onder een hoek van 30 graden
          http://www.flickr.com/photos/kastner/1118042066/(deze opstelling dus foto is niet van mij)

          Sigma heeft een marge van 30mm mijn sigma 70-200 heeft dus 10mm frontfocus en valt dus binnen de gestelde norm.
          Ik baal dus wel enorm want in de zogenoemde macrostand in de lens onbruikbaar (met autofocus althans) maar goed de lens is bedoeld voor sport opnames.

          PS ik vind jou frontfocus best meevallen dit is de mijne !


          200mm van ongeveer 1.2m afstand
          Focus is op de 15 cm


          200mm op een afstand van 4m
          Focus is op de 15 cm
          Dit zijn de eikpunten volgens sigma
          Enkele opmerkingen:
          Hoe ben je er zeker van dat je camera focus daar zit waar jij wilt, als je object onder een hoek staat? je moet zorgen dat je focuspunt volledig gedekt is op een evenwijdig aan de sensor zijnde object. Anders weet je het nooit 100%
          De 70-200 van Sigma, heb ik al meer van FF horen klagen, heb het zelf ook al gemerkt op een beurs (snelle test)
          Als die mannen dan rustig zeggen dat 30mm de tolerantie is, is dat voor een creatieve fotograaf een onbruikbare lens. Een mooi portretje met beperkte dof zit er dan al niet meer in (via AF tenminste)
          10mm is voor mij persoonlijk ook al niet aanvaarbaar, en uiteindelijk zijn en blijven het lenzen (alles niet cameramerklenzen), die via reversed engineering ontwikkeld worden, en dus ook nooit de perfektie zullen bereiken die de merkeigen lenzen wel hebben.

          Comment


          • #20
            Re: testen front- of backfocus

            Bekijk deze eens: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2101801

            Comment


            • #21
              Re: testen front- of backfocus

              In vergelijking met de focus chart heb ik precies het zelfde probleem. (ook 1cm)
              1 cm vind ik ook gewoon onacceptabel ik heb de lens aanstaande dinsdag nodig dus ik hou hem gewoon.
              Als ik ver zoom tot afstanden van enkele meter is de lens wel goed maar ik ben gewoon eigenwijs en ik vind dat hij over het hele bereik gewoon goed moet zijn.

              Ik heb 4 x 70-200 lensen in een week tijd op mijn body gehad en allemaal het zelfde verhaal de een nog erger dan de andere.

              Sigma zij dat het eventueel aan mijn body lag en hoe groter de lensopening hoe meer dit probleem zich zal voordoen.
              Is gewoon gelul want met mijn tamron 90mm macro is hij helemaal goed.

              NO WAY 18-70 & 90mm macro helemaal perfect.
              Patrickstroobach.nl
              Nikon D80 + MB-D80 Grip, Sigma 10-20, Nikkor 18-70, Sigma 70-200 2.8 , Tamron 90mm F2.8 Macro, Metz 48

              Comment


              • #22
                Re: testen front- of backfocus

                ik betrouw die focus test charts ook helemaal niet hoor

                heb deze voor de lol eens geprobeerd met enkele van mijn perfect focussende objectieven en geen enkele keer kom ik een correct resultaat uit. telkens front of backfocus. En dit terwijl mijn lenzen wél perfect focussen waar ik wil als ik alles behalve dat blad fotografeer
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #23
                  Re: testen front- of backfocus

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  ik betrouw die focus test charts ook helemaal niet hoor

                  heb deze voor de lol eens geprobeerd met enkele van mijn perfect focussende objectieven en geen enkele keer kom ik een correct resultaat uit. telkens front of backfocus. En dit terwijl mijn lenzen wél perfect focussen waar ik wil als ik alles behalve dat blad fotografeer
                  Ik vertouw die test resultaten ook niet. Zelf begon ik bij sportopnamens te merken dat mijn NIkkor 2.8 objectieven frontfocus vertoonden op de D300. Dit viel me op in Capture NX omdat de foto's waarop het scherpstelveld zichtbaar waren (de camera de scherpstelling als correct heeft beoordeeld)minder scherp waren dat die waar het scherpstelveld niet zichtbaar was (de camera de scherpstelling als niet volledig correct beoordeelde maar toch afdrukte, ik werk met sport meestal op AF-C).
                  Dit was echter niet het geval met hetzefde objectief op de D50.

                  Met de 70-200 was op testopnamen van een bloemenvaas (waarje door de textuur de scherpte goed kunt beoordelen) de D50 zeer veel scherper dan de D300!!!

                  Nikon Beverwijk heeft de AF van mijn D300 "gejusteerd" en sinds die tijd heb ik geen problemen meer en kan ik in matig licht gewoon op 2.8 werken zonder te veel uitval. Zie mijn recente posts (Fa en Lars Boom)

                  Mijn vermoeden is dan ook dat het toch in de meeste gevallen de body (of misschien nog vaker het gebrek aan skill van de fotograaf) is. Op 200 mm F2.8 en een onderwerpafstand van 2 meter heb je op een D300 slechts een DOF van 1,02cm, dus een halve cm voor en een halve cm achter het scherpstelpunt (bij 4 mtr is de DOF nog altijd maar 4,3 cm, dus 2 cm voor of achter het scherpstelpunt)
                  Groetjes, KC
                  www.sportbeelden.com

                  Comment

                  Working...
                  X