Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 70-300 IS USM geschikt voor 'vogelfotografie'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: canon 70-300 IS USM geschikt voor 'vogelfotografie'

    Oorspronkelijk geplaatst door jimmeirte Bekijk bericht
    Hallo iedereen

    onlangs kocht ik de canon 40D met 17-85IS lens.
    Daar ik me graar in de natuur begeef, plan ik de aankoop van de opvolger van deze lens-qua focal length- nl de 70-300.

    Aangezien ik mijn beperkte ervaring dus jullie hulp gevraagd:

    Is de 70-300 IS, of de DO-versie een geschikte lens om volgens in de vlucht te 'pakken'.
    Volgens enkele reviews zou de AF hiervoor vooral te traag zijn..

    alvast bedankt voor jullie reactie

    Die lens net niet wide genoeg voor struisvogels ;-)
    ....maar veel te kort om het mooiere vogeltjes-werk die je hier regelmatig kan aanschouwen te evenaren. Ik denk niet dat er veel kwaliteitsvolle birdpics onder de 400mm getrokken worden.
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

    Comment


    • #17
      Re: canon 70-300 IS USM geschikt voor 'vogelfotografie'

      als je een lens wilt enkel voor vogeltjes best minimum een 400mm prime.
      wens je een lens die je anders ook nog kan gebruiken, dan is een degelijk zoomlens
      aan te raden.

      mss is volgens draadje een hulp ivm telezooms: klik

      natuurlijk kan je er zoveel tegengooien als je wenst.
      vb een 300f2.8 en een 1.4x e, 2.0x teleconverter= 420mm op f4 en 600mm op f5.6 beiden nog acceptabel
      budget zal dan ook rap tegen de 4000 eurokes zitten
      Last edited by david_ve; 24 januari 2009, 12:23.
      nikon stuff

      Comment


      • #18
        Re: canon 70-300 IS USM geschikt voor 'vogelfotografie'

        Ik ben nog nieuw op het gebied van fotografie maar wil hierover wel hetvolgende kwijt. Het is geen waarheid, maar alleen mijn mening.
        Zelf heb ik een 70-300mm en kan beamen dat dit te kort is om vogeltjes te trekken. Was voor mij een enorme teleurstelling te moeten vaststellen dat je een "vogeltje" laat ons zeggen een vink op ongeveer 2à3m moet benaderen om dit een beetje mooi in beeld te hebben (beter nog 1à2m!). Als ik het goed heb wordt dit met een 400mm ongeveer 3à4 meter. Wat nog héél dicht is. Als ik dan van de topicstarter lees: "om vogeltjes in de vlucht te pakken" denk ik dat de teleurstelling nog groter zal zijn. Zeker als er dan al +1000€ aan gespendeerd is. Door mijn 70-300 lens heb ik nu de kans om op een relatief goedkope manier te leren fotos nemen van vogeltjes wat al niet simpel is als leek, ook al worden deze genomen vanuit een schuilplaats of aan het voederplankje en moet ik wat croppen. Later... als ik meer verstand van zaken heb kan ik dan een juiste telelens te kiezen. Mijn tip zou zijn: koop een tweedehands 70-300 (voor een 300€ vind je die wel) ,en leer ermee omgaan. Voor hetzelfde geld ben je die lens zo weer kwijt maar ben je een héle ervaring rijker. Kies dan later zélf wat de juiste lens zou zijn voor jou.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment


        • #19
          Re: canon 70-300 IS USM geschikt voor 'vogelfotografie'

          AL merci voor de reacties.

          Als ik jullie reacties lees is het 'bijtrekken' vanop een 10-20 tam meter niet echt een optie met lenzen onder 300 a 400 mm.

          Was net een review tegengekomen over 2 sigma lenzen:
          de APO Sigma 120-400 F4,5-5.6 DG OS HSM en de andere variant tot 500 mm.
          Mits de x 1.6factor bij deze laatste eigenlijk 800 mm.

          Maar ook hier waarschijnlijk dezelfde opmerking: dicht genoeg komen of geen kwaliteit?

          merci voor de tips, die kan je niet vinden in een boekske!!
          canon 40D - 24-70L2.8 - & 70-200 L f4 IS

          Comment


          • #20
            Re: canon 70-300 IS USM geschikt voor 'vogelfotografie'

            Oorspronkelijk geplaatst door jimmeirte Bekijk bericht
            AL merci voor de reacties.

            Als ik jullie reacties lees is het 'bijtrekken' vanop een 10-20 tam meter niet echt een optie met lenzen onder 300 a 400 mm.

            Was net een review tegengekomen over 2 sigma lenzen:
            de APO Sigma 120-400 F4,5-5.6 DG OS HSM en de andere variant tot 500 mm.
            Mits de x 1.6factor bij deze laatste eigenlijk 800 mm.

            Maar ook hier waarschijnlijk dezelfde opmerking: dicht genoeg komen of geen kwaliteit?

            merci voor de tips, die kan je niet vinden in een boekske!!
            Neem van mij maar aan dat je met een 500mm nog dikwijls tekort komt.

            Ik heb een "sigmonster" ( 300-800mm f5.6) en als ik een meesje beeldvullend wil fotograferen op 800mm moet ik op ....6-8 meter afstand zitten.

            Dit zijn de afstanden dat de meeste vogeltjes nog blijven zitten, kom je korter (4meter )gaan ze vliegen.

            Als je echt voor vogeltjes wil gaan en voor kwaliteit.....spaar het geld voor een 3X plus zoom, wacht eventjes (sparen ) en koop je een prime, minstens 400mm.
            Groetjes
            ----JO

            Comment


            • #21
              Re: canon 70-300 IS USM geschikt voor 'vogelfotografie'

              De 70-300IS is redelijk maar op het lange einde te soft
              De do versie vind ik persoonlijk niks beter maar veel en veel te duur
              Het budget dat je nodig hebt om bruikbare lenzen te kopen in dit bereik ligt een stuk hoger dan je in gedachten of beschikbaar hebt.
              IS heeft ook alleen zin voor vogeltjes die stil op een tak zitten, al bewegen ze maar met hun kopje dan heb je al sluitertijden van 1/500 of sneller nodig.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #22
                Re: canon 70-300 IS USM geschikt voor 'vogelfotografie'

                thx voor jullie reacties.
                Kwalitatieve vogelfotografie aan een betaalbare prijs blijkt niet evident.
                Toch niet zolang dit niet voor professionele doeleinden is.

                Andere beestjes uitkiezen en voor betaalbare telezoom kiezen zal mijn optie worden.
                canon 40D - 24-70L2.8 - & 70-200 L f4 IS

                Comment

                Working...
                X