Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

    Op mijn 300 en 500mm lenzen is de IS duidelijk hoorbaar. Op mijn 24-105 is het een pak stiller.

    Hoe werkt zo'n stabilisatiesysteem nu? Canon heeft gyroscopen gemonteerd die horizontale en verticale beweging waarnemen. Een lenselement wordt aangestuurd door een krachtige microprocessor en beweegt in een richting die tegengesteld is aan uw trilling. Zo worden lichte trillingen opgeheven en blijft de foto scherp. Fotografen hanteren de stelregel dat de belichtingstijd niet langer mag zijn dan het objectief in millimeters.
    Dus een 300mm lens x 1.6 C-factor is 480 mm en heeft een sluitertijd van 1/500 seconde. Door de IS kan dit 2 a 3 stops lager en wordt dat 1/125 sec. Volgens Canon zelfs 1/60 sec.


    Groeten,

    Rudywww.vogelsvanbelgie.be
    Mvg,
    Rudy
    www.vogelsvanbelgie.be

    Comment


    • #17
      Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

      Trouwen als er een gyroscoop in zou zitten, zou je de camera niet meer kunnen bewegen en dus ook niet gemakkelijk van landscape in portait kunnen draaien. Je moet maar eens een fietswiel bij de as in je twee handen nemen en laten draaien. Als het goed draait moet je het wiel maar eens proberen 90° te draaien.
      Waw, een kenner. Als ik VR opzet kan ik m'n camera door al die gyroscopen inderdaad niet meer van positie of plaats veranderen, en laat ik 'm na gebruik gewoon in de lucht zweven. Handig en praktisch...

      Hum... een gyroscoopje van een centimeter groot is net iets anders dan een draaiend fietswiel. En er zitten er wel degelijk in.

      Comment


      • #18
        Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

        De gebruikte gyro's zijn van het solid state type, goegel hiervoor op MEMS gyro.
        Volgens mij hoor je het geluid dat veroorzaakt wordt door de mechanische wrijving van de lagers en de luchtwrijving tussen de spoelen en de permanente magneten.



        Comment


        • #19
          Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Op de 28-135 kon ik dat een beetje horen, op de 70-200 een pak minder en op de 24-105 nog veel minder ... daar moet ik al bijna mijn oor tegen de lens leggen.
          Op de vraag of je het "kan" horen blijft het antwoord dus ja maar hoe goed je dit kan horen is een ander punt.

          hm, op mijn 70-200 hoor ik dat erg goed, op mijn 24-105 helemaal niet. 't zal den echo in de buis zijn zeker?
          http://www.dannydemeyer.be

          Comment


          • #20
            Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            De gebruikte gyro's zijn van het solid state type, goegel hiervoor op MEMS gyro.
            Volgens mij hoor je het geluid dat veroorzaakt wordt door de mechanische wrijving van de lagers en de luchtwrijving tussen de spoelen en de permanente magneten.





            cool
            http://www.dannydemeyer.be

            Comment


            • #21
              Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              De gebruikte gyro's zijn van het solid state type, goegel hiervoor op MEMS gyro.
              Volgens mij hoor je het geluid dat veroorzaakt wordt door de mechanische wrijving van de lagers en de luchtwrijving tussen de spoelen en de permanente magneten.



              Dat zijn geen Gyro's!!!
              Zoals je op de afbeelding kan zien zijn twee voice coils(luidspreker principe), die op 2 assen zijn opgesteld om de stabilisatie uit te kunnen voeren.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #22
                Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                Dat zijn geen Gyro's!!!
                Dat zei hij dan ook niet... maar jij denkt van wel omdat er op die afbeelding twee pijltjes naar de spoelen wijzen.

                Wat probeer je nu te bewijzen? Dat er geen gyroscopen in kunnen zitten omdat je toevallig het gyroscopisch effect van een fietswiel hebt kunnen voelen?
                Feit is dat gyroscopen heel courante instrumenten zijn om versnelling of verplaatsingen te detecteren. Denk aan luchtvaart en ruimtevaart... EN stabilisatie in objectieven, of ze nu solid-state zijn of van het roterende type.

                Comment


                • #23
                  Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                  Ik denk dat het zoiets http://www.systron.com/tech.asp is.

                  Beweeglijk Solid State

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                    Bij de 17-55 is het duidelijk hoorbaar dat de IS aanslaat en z'n werk doet.

                    Mvg
                    Moa

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                      Bij mijn 70-300 hoor je het, in de begin meer dan nu.
                      Bij mijn 17-55 moet je goed luisteren wil je de IS horen. Ik hoop alleen dat het zo gebleven is, want heb de lens 5 weken moeten missen.( in herstelling voor donkere vlek aan binnenkant van lens)
                      Vingers gekruist, mag deze morgen gaan afhalen.
                      Go with the flow

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jbruneel Bekijk bericht
                        Hallo,

                        Ik ben geinteresseerd in een Canon EF-S 17 - 55 mm F2.8 IS lens, ik kan deze tweedehands kopen van een kennis. Heb deze momenteel in mijn bezit tot aan het weekend om wat mee uit te testen. Ik heb nog nooit een IS lens in mijn bezit gehad.
                        Nu hoor ik tijdens het fotograferen dat de IS in werking is. Is dit normaal, of moet dit normaal geruisloos werken ?
                        Bij de EF 300/4L IS hoor je de IS zéér duidelijk. Bij de EFS 18-55 IS daarentegen hoor je helemaal niks. Het verschilt dus naargelang de lens.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                          Dat zei hij dan ook niet... maar jij denkt van wel omdat er op die afbeelding twee pijltjes naar de spoelen wijzen.
                          Neen en je hebt het ook niet goed gelezen. Omwille van MEMS Gyro. Heeft niet met pijlen of andere zaken te maken. Het is gewoon een magnetisch systeem dat de oorzaak van zijn beweging zo goed mogelijk probeerd tegen te werken.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                          Wat probeer je nu te bewijzen? Dat er geen gyroscopen in kunnen zitten omdat je toevallig het gyroscopisch effect van een fietswiel hebt kunnen voelen?
                          Feit is dat gyroscopen heel courante instrumenten zijn om versnelling of verplaatsingen te detecteren. Denk aan luchtvaart en ruimtevaart... EN stabilisatie in objectieven, of ze nu solid-state zijn of van het roterende type.
                          Roterende zitten er niet in en solid state versnellingsmeters of detectoren zijn niet op het gyro principe gebasseerd.
                          Het voorbeeld van het fietswiel is gewoon een voorbeeld om het gyroscopisch effect aan te tonen.
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                            vakbladen zeggen het zo


                            Image stabiliser met aktieve lens


                            De kleine ongewenste bewegingen van de camera worden gedetekteerd door minuscule gyroscopen. Doorgaans zijn deze gyroscopen zo klein uitgevoerd dat ze in hun geheel in een ic-tje passen. Vroeger was een gyroscoop een draaiende tol dat zijn positie altijd probeerde te handhaven (zoals een sneldraaiende wiel van een fiets), nu is het een trillend plaatje waarvan de frekwentie verandert bij het kantelen.


                            groeten,

                            Rudy

                            www.vogelsvanbelgie.be
                            Mvg,
                            Rudy
                            www.vogelsvanbelgie.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                              solid state versnellingsmeters of detectoren zijn niet op het gyro principe gebasseerd.
                              Toch wel. Bij een trillend object heb je dit effect ook.
                              Zoek het anders eerst even op?

                              is gewoon een magnetisch systeem dat de oorzaak van zijn beweging zo goed mogelijk probeerd tegen te werken.
                              Fout.
                              Wederom: zoek het anders eerst even op?

                              Trouwen als er een gyroscoop in zou zitten, zou je de camera niet meer kunnen bewegen en dus ook niet gemakkelijk van landscape in portait kunnen draaien. Je moet maar eens een fietswiel bij de as in je twee handen nemen en laten draaien.
                              Dit vind ik nog steeds hilarisch... je camera niet meer kunnen bewegen...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoor je de IS op een Canon IS Lens ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                                Toch wel. Bij een trillend object heb je dit effect ook.
                                Zoek het anders eerst even op?


                                Fout.
                                Wederom: zoek het anders eerst even op?
                                Laat eens komen die links?
                                Dan zullen we zien.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                                Dit vind ik nog steeds hilarisch... je camera niet meer kunnen bewegen...
                                Zoals het voorbeeld met het fietswiel is dat louter ter verduidelijking bedoeld. Zie je al een gyroscoop ter grootte van een fietswiel in je camera zitten.
                                Hubert

                                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                                Comment

                                Working...
                                X