Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Front focus Sigma 50mm f1.4... acceptabel of niet

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Dat was dus ook mijn vrees voor de Nikon variant en de doorslaggevende reden waarom ik de nieuwe Nikon AFS 50mm f/1.4G heb gekocht: de geweldige focus precisie
    Yep, de 50 G van nikon focussed beter, maar de sigma koop je voor de optische eigenschappen; die zijn echt subliem hoor.

Comment

Ik heb vandaag gebeld met Sigma-Benelux. Ik heb daar iemand van een technische dienst gesproken. Ik belde eigenlijk alleen maar om te vragen hoelang ik mijn lens kwijt zou zijn als ik hem zou laten calibreren. (ik had dat ook al bij Konijn gevraagd maar de persoon die mij hielp kon daar geen antwoord op geven... maar was iemand van de snelbalie dus dat kon ik hem niet kwalijk nemen ) Op dit moment heeft Sigma een werkvoorraad van 20 werkdagen. Maar dit heeft te maken met de kerstperiode die net is geweest.... De wachttijd is op dit moment dus wel wat langer dan gebruikelijk....

Anyway, ik raakte nog even met de man aan de praat over het testen van lenzen op BF en FF. Hij vertelde mij dat het testen met de focuschart die op 't internet rondzwerft eigenlijk niet de beste manier is. Volgens hem is het beter een lineaal te gebruiken (bijv. zo'n ouderwetse stevige houten lineaal), op een hoek tussen 30° tot 35° te plaatsen en bijv. op de 15cm lijn een opstaand papier te plakken met grote (dikke) zwarte lijnen zodat er zeker voldoende contrast is. Verder de camera horizontaal op een statief en loodrecht op het onderwerp plaatsen.

Bij het testen 2x de brandpuntafstand in centimeters aanhouden. Dus een 50mm lens testen op exact 1 meter. (of een 200mm lens testen op 4 meter om een ander voorbeeld te geven). Deze afstand moeten worden aangehouden van het onderwerp tot de CCD of CMOS sensor. Dit is ook exact de afstand die ze bij Sigma aanhouden om een lens te calibreren.

Ook gaf hij nog aan het beste te testen in natuurlijk daglicht, niet in kunstlicht en ook niet met flitser. Bij Sigma gebruiken ze lampen met een bepaalde licht-temperatuur, en ook niet met flits. (hij heeft me niet verteld hoeveel ° kelvin het was en heb ik ook niet naar gevraagd) En dan schijnt het ook nog het beste te zijn dat je de witbalans goed afstelt.

Tot slot.... Bij Sigma houdt men een marge aan van 15mm!!!! Dit betekent dus dat 7,5mm Front Focus dan wel 7,5mm Back Focus binnen de toleranties valt! (bij de 50mm f1.4 in ieder geval, ik weet niet of deze marges anders liggen bij andere objectieven) Desalniettemin zijn ze niet te beroerd om hem toch opnieuw te calibreren om te kijken of ze het nog kunnen verbeteren.

Één ding weet ik onderhand wel.... de volgende keer dat ik een nieuwe camera koop zal dit zéker weten een type worden met AF micro adjust....
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Zeer interessant verhaal over de wijze van calibreren van de Sigma 50mm 1.4, maar de uitleg van de medewerker van Sigma met de lineaal en het papier heeft een erg hoog abstractiegehalte. Ik kan mij er in ieder geval niets bij voorstellen. Een tekening wellicht?

Comment

De schuine plank waarmee hier gewerkt wordt is moeilijk omdat de AF-sensor veel groter is dan het blokje in je zoeker, je weet niet echt welke lijntjes hij neemt

Ik gebruik zowel de methode van vergelijking tussen live view (contrast)AF en gewone (phase detection)AF als de batterijtjesmethode van Black B@ndit, beide met consistente resultaten

De 30mm versie van de Sigma heb ik zowel op de 50D als de 7D moeten bijregelen op +8
          Al mijn Canonlenzen behalve de 100mm macro hebben ook lichte frontfocus (correctie +2 tot 4) maar dat is een waarde die op de meeste opnamen niet te zien is
          Met een f:1.4 zie je het wel sneller

Misschien een tweedehands 50D
          Last edited by palombian; 8 januari 2010, 13:07. Reden: typo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeNak Bekijk bericht
            Zeer interessant verhaal over de wijze van calibreren van de Sigma 50mm 1.4, maar de uitleg van de medewerker van Sigma met de lineaal en het papier heeft een erg hoog abstractiegehalte. Ik kan mij er in ieder geval niets bij voorstellen. Een tekening wellicht?
            Het komt ongeveer op hetzelfde neer als de focustest met een paar batterijen op een rijtje die men vaak doet.

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Misschien een tweedehands 50D
            Nah, ben aan 't sparen voor een 5D II Maar voor de in-camera focus-correctie heb ik die niet nodig. Dit draadje van mij is een jaar oud en de lens die ik hier vorig jaar testte was uiteindelijk niet goed te krijgen door de heren van Sigma. Uiteindelijk heb ik afgelopen zomer van Konijn een nieuw exemplaar gekregen en hebben zij mijn "probleem-exemplaar" teruggenomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Uiteindelijk heb ik afgelopen zomer van Konijn een nieuw exemplaar gekregen en hebben zij mijn "probleem-exemplaar" teruggenomen
              Bevalt het nieuwe exemplaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                Bevalt het nieuwe exemplaar?
                Yep. Mijn huidige exemplaar is prima

Als je een goed exemplaar van dit objectief in handen hebt zul je echt heel tevreden zijn, scherpte wijd open is al erg goed en de bokeh vind ik prachtig. Feit blijft overigens natuurlijk wel dat scherpstellen met zo'n groot diafragma lastig blijft....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                  Dit zit duidelijk niet zoals het hoort.

Dit kan zoals gezegd evengoed de body zijn waar het focus-probleem zich voordoet...

(Het voordeel is dat als je een Canon objectief had gekocht je uw body en lens samen kon binnendoen ter calibratie; dit doen ze gratis, tenzij de garantie is verlopen.)

Veel succes en hopelijk s 't probleem snel opgelost!

M.v.g
                  Het samen laten calibreren van Camera en objectief heb ik nooit begrepenen. De meeste DSLR eigenaren hebben meerdere objectieven bij dezelfde body. Je zou dan steeds na een lenswissel opnieuwe de combinatie moeten laten calibreren.
                  Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Yep. Mijn huidige exemplaar is prima
                    Ik kan over deze lens ook enkel maar positief zijn. Geen enkel probleem, perfecte focus, goed contrast, mooie kleuren...

De enige reden waarom ik de Minolta 50/1.4 nog heb, is de compactheid, wat in de rugzak wel van pas komt...
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Hoi,

Ik ga hiervoor geen nieuw topic openen, maar weet er iemand hoe een front focus test te doen ZONDER statief ? Heb al gelezen hoek 45°,... enz

Misschien zijn er verschillende methoden, of gewoon lukraak ergens schuin houden en focussen op die tekst ? En waar kun je dit blad downloaden om af te printen?

Heb wel een klein statiefje die ik heel lang kan uitrekken, maar daar staan geen graden op vermeld zoals een echt statief.

Alvast bedankt!!!
                      2010

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                        Hoi,

Ik ga hiervoor geen nieuw topic openen, maar weet er iemand hoe een front focus test te doen ZONDER statief ? Heb al gelezen hoek 45°,... enz

Misschien zijn er verschillende methoden, of gewoon lukraak ergens schuin houden en focussen op die tekst ? En waar kun je dit blad downloaden om af te printen?

Heb wel een klein statiefje die ik heel lang kan uitrekken, maar daar staan geen graden op vermeld zoals een echt statief.

Alvast bedankt!!!
                        2010
                        Je zou je camera plat op een tafel kunnen leggen en op enige afstand (bijv 1 meter) een rijtje batterijen kunnen opstellen onder een hoek van ongeveer 30 a 35 graden. Van bovenaf ziet het er dan ongeveer zo uit: klik! Dan focus je op één van de batterijtjes en kijk je daarna op bijv. 100% of de focus goed ligt.. ziet er dan ongeveer zo uit: klik!

Comment

Hoi,

Alvast bedankt!!!
                          2010
                          De "Black B@ndit batterijtjestest" kan je gerust zonder statief doen als je belichtingstijd kort genoeg is
                          Je moet toch met maximum opening werken en niemand gaat kritiek geven op de ruis

Comment

Hoi,

Alvast bedankt!!!
                            2010
                            Ik maak gewoon uit de hand een paar opnamen van een stuk tekst onder een hoek, op een paar graden komt het echt niet aan.
                            Lens vol open en focussen op een duidelijk herkenbare regel op een afstand van plm 1 meter.
                            Als je dat doet bij goed licht overdag is een statief overbodig.
                            Een focusafwijking komt er zo duidelijk uit en daar gaat het om....
                            Een puntje dat mogelijk nog een rol speelt is dat er bij focussen op 1 meter een afwijking kan zijn en verder weg niet of anders.
                            Dus meerdere testjes uitvoeren.....

Comment

Je kunt de testkaart hier downloaden: http://focustestchart.com/chart.html

Ik heb de Sigma 50mm 1.4 overigens dit weekeinde aangeschaft. Heb er enige plaatjes mee geschoten, maar dan alleen in een donkere zaal (http://www.pbase.com/denak/image/120949206 ) Ik weet niet zozeer of ik hierdoor betrouwbaar kan opmaken of er een back- of frontfocusprobleem met de lens aanwezig is. Ik schiet met een Canon 30d, dus Micro Adjustments kan ik op mijn buik schrijven mocht ik het nodig hebben. Misschien toch maar een 50d of 7d?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeNak Bekijk bericht

Ik heb de Sigma 50mm 1.4 overigens dit weekeinde aangeschaft. Heb er enige plaatjes mee geschoten, maar dan alleen in een donkere zaal (http://www.pbase.com/denak/image/120949206 ) Ik weet niet zozeer of ik hierdoor betrouwbaar kan opmaken of er een back- of frontfocusprobleem met de lens aanwezig is.
                                Als een Sigma een focusafwijking heeft, is het meestal frontfocus....
                                Op jouw foto zou dat ook best zo kunnen zijn, gezien dat het microfoonsnoer scherp is en de gitaar niet.
                                Maar een test is zoiets natuurlijk niet, daarvoor is zo'n testkaart of gewoon een stuk tekst beter.

Ik heb mij , gelokt door een superlage prijs ook maar eens een Sigma aangeschaft,de
                                18-50 F2.8-4.5 OS HSM voor 124€
                                Testje met tekst> Frontfocus!
                                Nu heb ik dat ding niet gekocht om hem vol open te gebruiken, in de praktijk merk ik er niks van, gelukkig heeft ie geen softe linkerkant, wat met Sigma's ook nogal eens voorkomt, de scherpte is redelijk en niet opvallend minder dan de Efs 18-55 IS en daar ging het mij om.
                                Overigens moeten diegenen die een Sigma mede kopen om een eventuele HSM zich daar niet teveel van voorstellen, het focust echt niet sneller/stiller dan de 18-55 IS zonder mooie afkortingen.....

Comment

Working...
                                X