Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkoop Macro's maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Goedkoop Macro's maken

    Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
    En als je wat rondzoekt, vindt je zelfs koppelstukken om een lens omgekeerd voor een andere te plaatsen. Ik heb er zelf al een besteld om te testen, maar is nog niet aangekomen.

    Er zijn ook koppelstukken om lensen met verschillende filtergroottes aan elkaar te koppelen.
    Bijvoorbeeld: Macro Coupler Reverse Ring 52mm 58mm Closeup
    Zie mijn post hierboven

    Probleem met die ringen is, ofwel vind je ze niet, ofwel zijn ze te duur. Ik vond originele Nikon omkeerringen tussen 20 & 30 euro, beetje teveel van het goede vond ik persooonlijk.

    Vandaar dat even binnenspringen in een doe-het-zelf winkel geen kwaad kan, schroefdraad is schroefdraad... of het nu in fotowinkel in de rekken ligt, of tussen de boormachines en isolatiemateriaal

    Of tweedehands iets op de kop tikken, maar dan moet je geluk hebben natuurlijk.

    Comment


    • #17
      Re: Goedkoop Macro's maken

      caleido, verschil tussen de ringen op de website die jij gegeven hebt is dat je er 2 van nodig hebt, en van de link die ik gaf heb je maar 1 ring nodig. vandaar dat ik de website er even bij zette.
      voor 10 euro (verzendkosten bij) heb je dan al een omkeerring die 2 lenzen van verschillende grootte aan elkaar kan koppelen. voor die prijs wou ik het zelf ook wel eens proberen.
      Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

      Comment


      • #18
        Re: Goedkoop Macro's maken

        Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
        caleido, verschil tussen de ringen op de website die jij gegeven hebt is dat je er 2 van nodig hebt, en van de link die ik gaf heb je maar 1 ring nodig. vandaar dat ik de website er even bij zette.
        voor 10 euro (verzendkosten bij) heb je dan al een omkeerring die 2 lenzen van verschillende grootte aan elkaar kan koppelen. voor die prijs wou ik het zelf ook wel eens proberen.
        Die link die je gaf, geeft inderdaad een mooie prijs

        Comment


        • #19
          Re: Goedkoop Macro's maken

          Kun je eigenlijk met een G lens nog steeds gaan werken? of moet je dan gaan foefelen aan het diafragmaknoppeke en er iets op vinden om die open te houden of max diafragma? (ik denk zeker niet aan tandenstokertjes en zo van die dingen )

          Comment


          • #20
            Re: Goedkoop Macro's maken

            een videotutorial kan je HIER vinden.

            Jakke
            Canon en glas
            www.jakke16.be

            Comment


            • #21
              Re: Goedkoop Macro's maken

              Manne, ik ga het dus eens proberen. De ring zal ik wel bestellen binnenkort.. Maar ik heb nog een vraagje. Als ik het dus snap maakt het totaal niet uit welke lens je er voor hangt? Maar liefst wel zo klein mogenlijk? 17mm enz? OF niet? Vergroting is dan toch groter?

              Vandaar de vraag. Ik heb een Sigma 17-70 als ik deze er voorhang en dan een 17-85 koop 2e hands. Of gewoon voor een 2e hands ... mm gaan?

              Andries

              @ JG16: Leuke link!
              ::: Flickr :::

              Comment


              • #22
                Re: Goedkoop Macro's maken

                Waarom probeer je niet eens met een Raynox?

                Met een simpel klikje kan je de macroconverter dmv een universele adapter vooraan op je lens klikken, en valt nog goed mee van prijs ook.

                Er komt wel aardig wat oefenen bij, maar eens je het onder de knie hebt kan je er heel mooie macro's mee maken.
                http://depat3103.wix.com/pvanwaesphotography

                Comment


                • #23
                  Re: Goedkoop Macro's maken

                  Heb nog enkele 52-55 macro koppelringen liggen van een verkeerde ebay levering, mocht dat iemand kunnen interesseren.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Goedkoop Macro's maken

                    Ik heb vroeger een manuele Nikkor 50mm f1:1.4 omgekeerd op mijn Canon 100 mm macrolens gezet. Op f/1.4 krijg je zo tenminste nog wat licht binnen.
                    Met de macrolens ingesteld op oneindig bedraagt de lange beeldas dan +/- 11 mm, op de korste afstand is dit nog 8 mm. Dit geeft je een vergrotingsmaatstaf tussen 3,27:1 en 4.5:1 ! De ingestelde afstand op de Nikkor doet er niet veel toe: wel verandert de afstand tussen object en de 'frontlens' hierdoor.
                    Bij gebrek aan een goede koppelring (resp. 52 en 58 mm filterdiameter) heb ik er zelf een vervaardigd door twee Cokin adapterringen met deze filterdiameters ruggelings aan mekaar te kleven met stevige kitlijm. De achterzijde hiervan is immers vrij breed en vlak om in de filterhouder te kunnen worden geschoven.
                    Het is echter een topzware constructie.
                    Een voorzetlensje op een tussenring achter demacrolens helpen je ook voorbij 1:1, maar wel niet zo ver.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Goedkoop Macro's maken

                      Ik heb mijn omkeerring van Fotopus ontvangen.

                      Gewoon met mijn kitlens 18-70 krijg ik ongelooflijke vergrotingen.
                      Door te zoomen kan ik de vergroting instellen.
                      Ik geraak tot één GSM toets beeldvullend. Je camera stilhouden is dan een andere opgave...

                      Ik hed ook al eens heel voorzichtig geprobeerd om de kitlens tegen de beercan (70/210) te zetten, maar dan kreeg is ongelooflijk veel vignettering.
                      Bij mij is de simpelste manier ineens de beste manier.

                      De enige truc die ik moet toepassen is het diaphragma openhouden met een dubbel geplooid papiertje, maar verder gaat het goed.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Goedkoop Macro's maken

                        Ik heb hier een paar voorbeelden gemaakt met de omkeerring en de simpele 18-70 kitlens.



                        En hier één toets van mijn GSM.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Goedkoop Macro's maken

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik heb hier een paar voorbeelden gemaakt met de omkeerring en de simpele 18-70 kitlens.



                          En hier één toets van mijn GSM.

                          Is wel donker.
                          Probleem is dat je heel dicht moet komen en in je eigen schaduw trekt(waar je met een echte makro-lens minder last van hebt). Maar een echte makrolens in dan weer niet echt goedkoop.
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Goedkoop Macro's maken

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Is wel donker.
                            Probleem is dat je heel dicht moet komen en in je eigen schaduw trekt(waar je met een echte makro-lens minder last van hebt). Maar een echte makrolens in dan weer niet echt goedkoop.
                            Inderdaad beetje donker. Langere sluitertijd gebruiken (op statief) en misschien ook kleiner diafragma voor wat meer scherptediepte, dus beetje prutsen aan diafragmahendeltje.

                            Je kan ook het licht opvoeren door de flits te gebruiken (uiteraard op manuele stand, gezien er geen communicatie is tss lens en body) en als je een goede externe flits hebt, kan je nog bouncen via het plafond of (toch bij Nikon) gebruik maken draadloos flitsen..

                            Comment


                            • #29
                              Re: Goedkoop Macro's maken

                              Deze foto's heb ik gemaakt 's avonds bij kunstlicht binnen, zelfs zonder dat er een spot op stond.
                              Het was zeker niet de bedoeling ze in showcase te zetten of zo, alleen als illustratie van de vergroting die haalbaar is. Je moet er inderdaad kort gaan opzitten, zeker als je één GSM toets wil vastleggen. Voor een insectje wordt de afstand al wel wat groter.

                              Ik heb nog een ring besteld zodat ik mijn oude Nikkor 28-80 lens kan gebruiken. Dat bespaart me alvast het frutselen aan het hendeltje om het diaphragma open te houden.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Goedkoop Macro's maken

                                heb dit ook even vlug uitgetest, mijn mond viel open
                                denk dat ik de aankoop van een MPe65 nog wat zal uitstellen. verbluffende snel resultaat eigenlijk.
                                ik gebruikte een sigma 105mm met daarop een omgekeerde 50mm van canon.
                                ik heb enkele instelling uitgeprobeerd, maar wat zou er het best moeten gaan? de 105 op oneindig en de 50mm dan?
                                (jammer van de beperkte dof, mocht best wat meer zijn)

                                zeker uitproberen!!
                                http://www.eyeflash.wordpress.com
                                www.facebook.com/eyeflashphotography

                                Comment

                                Working...
                                X