Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro fotographie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: macro fotographie

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Even realistisch blijven, bv. je wil een vlinder fotograferen afstand 105mm objectief tot vlinder 60cm diafragma f22, dan kan je dat samendrukkingseffect wel missen, en krijg je dat, een scherptediepte van 3,66 cm, is toch te doen hé.
    Als ik vlinders fotografeer, dan probeer ik zoveel mogelijk op f8 te werken, In de achtergrond is er dan toch niet veel meer te zien door de kleine scherptediepte.
    Ik probeer altijd zo weinig mogelijk scherptediepte in de macrofoto's te krijgen, alleen het onderwerp moet scherp zijn.

Met een langere macrolens heb je ook wat meer kans dat de beestjes blijven zitten, daarom gebruik ik de 150mm macro meestal in combinatie met een 1,4x TC.

(FluKee was sneller )
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Geen persoonlijke aanval hoor, maar in de realiteit heb je géén f/22 nodig om een vlinder scherp te krijgen. Tenzij je dit niet scherp genoeg vindt: icarusje, f/8 met 100% crop.
      Ok, ook geen persoonlijke aanval hoor, en een mooie opname, maar stel dat je hem meer frontaal wil fotograferen, dan heb je wel méér scherptediepte nodig, deze opname staat parallel met je filmvlak, dus had je hier aan f8 scherptediepte genoeg, ook juist hé.

(Nu was jij sneller Black B@ndit)

Comment

Meer frontaal? Dan ga ik voor een compromis (f/10).

Maar je hebt daar natuurlijk een punt, Geert.

Misschien ook nog even vermelden dat deze discussie een gevaarlijke is: wanneer jij met een nikon macrolens op een nikon camera je diafragma instelt, dan gaat je camera het reële f-getal vermelden (correctie voor vergroting). Als ik met de sigma rond 1:1 op mijn nikon f/8 instel, dan voert de camera die correctie niet door, en zal mijn werkelijke f-getal in hoger zijn. Simpel gezegd: mijn f/10 is misschien wel Geert z'n f/22

Volgt er nog iemand?
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Misschien ook nog even vermelden dat deze discussie een gevaarlijke is: wanneer jij met een nikon macrolens op een nikon camera je diafragma instelt, dan gaat je camera het reële f-getal vermelden (correctie voor vergroting). Als ik met de sigma rond 1:1 op mijn nikon f/8 instel, dan voert de camera die correctie niet door, en zal mijn werkelijke f-getal in hoger zijn. Simpel gezegd: mijn f/10 is misschien wel Geert z'n f/22

Volgt er nog iemand?
          ehhhh.... nee, ik ben je ff kwijt.... help me eens....
          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
            ehhhh.... nee, ik ben je ff kwijt.... help me eens....
            Nikon lens op nikon body (bijv 60mm f/2.8). Stel, je draait de scherpstelring tot 1:1, en dan draai je op M of A je diafragma zo veel mogelijk open. Op je display zal iets rond de f/5.6 staan, niet meer f/2.8! Je f-waarde verandert om dat je lens langer wordt op 1:1.

Sigma lens op nikon body (bijv 180mm f/3.5): doe hetzelfde, en je display zal f/3.5 weergeven, ondanks het feit dat je f-waarde eigenlijk groter ligt.

Idem met Canon-lenzen, bijv de MP-E65 heeft een max diafragma van f/16, maar op die extreme vergrotingen zit je eigenlijk rond f/64 te werken omdat je lens een stuk langer geworden is.

Conclusie: iemand die met een sigma/canon lens werkt heeft een andere perceptie van z'n f-getal ivm iemand die met een nikon lens werkt. Hoe het met andere merken zit, weet ik niet.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Nooit geweten!

bedankt voor de uitleg.
              ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Op maximale vergroting (Nikon 105mm AF-S op D3) kan ik mijn diafragma opdraaien tot f57, met TC14 (1,4X converter) zelfs tot f81

Bij Nikon wordt de uitrek van een Macrolens metteen verrekend naar de juiste getallen in je zoeker en display, dat heb ik steeds zo geweten ook op mijn analoge Nikon F5.
                Last edited by Guest42; 20 december 2008, 08:30. Reden: met TC bijgevoegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                  Volgens photozone (http://www.luminescentphoto.com/arti...mm_Nikkor.html) een van de weinige third-party lenzen die zich met de grote jongens (Nikon en Canon) kan meten wat betreft kwaliteit.
                  De test op photozone is totaal waardeloos, aangezien de test niet is uitgevoerd in het macrobereik. De test geeft eigenlijk alleen maar aan dat de sigmalens een goede telelens is. Zo is de Nikon 200 mm gekend als een lens met een middelmatige performantie op oneindig, maar zéér goede performantie in het macrobereik
                  Ik zeg niet dat de sigma geen goede macrolens is, alleen dat die test niet zinvol is. En verder vind ik de werkafstand niet zo fantastisch is voor de lengte van de lens

Voor mij weegt de nauwere beeldhoek (met bijgevolg minder snel storende elementen in de achtergrond) meer door als voordeel dan eventuele problemen met handelbaarheid als eventueel nadeel.
                  100% mee eens
                  Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Nog even voor alle duidelijkheid
                  Wanneer je met dezelfde camera achtereenvolgens met een 60 mm, 105 mm en 180 mm macro lens 1:1 fotografeert dan verandert er niets aan de beeldafmetingen op het scherpstelvlak. Het verschil in beeldhoek ontstaat uitsluitend omdat de kortste scherpstelafstand verandert.
                  Ook zal bij alle drie de lenzen de scherptediepte bij hetzelfde diafragma even groot zijn.
                  Ik denk dat je de verschijningsvorm (tegenwoordig heet dat boke ) van de onscherpte bedoelt, die kan bij willekeurig welke lens, anders zijn.
                  Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Dat effect is er absoluut, maar met een totale scherptediepte van 0,88 mm (0,44 mm voor én achter het scherpstelvlak) bij 1:1 fotograferen is er niet veel te zien van dat samendrukkingeffect.
                  In het macrobereik kan je niet langer uitgaan van het symmetrische lenzen, heb dat niet zolan geleden ook pas geleerd
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Dat is ook de reden dat ik de vergrotingsmaatstaf als vergelijkende factor hanteer.

Comment

Ik twijfelde enkel tussen de Sigma 180 3.5 & 150 2.8
                      De eerste kon ik €500 2e hands krijgen (wel oudere versie niet DG), de tweede €450

Pro's als HVR_Oosterzele kozen resoluut de 180 of stapten over.
                      Maar de 150 heeft toch pakken goede reviews en hoge scores.
                      Bovendien wou ik hem voor portretten ook gebruiken, zeer tevreden, zeer scherp objectief!

Heel vroeger wou ik ooit es de Canon 100mm Macro, maar de werkafstand 150 is toch beter voor schuwe insekten enz...

Tijd dat het weer wat fotoweer wordt, donkere dagen en regen is niet ideel

Comment

Working...
                      X