Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro 150 of 180mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macro 150 of 180mm

Hier kun je beter zien wat ik bedoel
    Hopelijk is de exif nu wel ingesloten
    Klein kodakske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
      Dank jullie wel voor de antwoorden
      Als ik de foto's zie van enkele vaste waarden hier, waaronder jullie, dan vraag ik mij toch af of ik een blondje ben ofwel dat het aan mijn lens ligt
      Mijn nieuwe Sigma 105 mm maakt bijlange niet de macro foto's die hier te kust en te keur zie voorbijmarcheren.
      Ik neem de foto's met statief, en draad afstandbediening, en geen enkele kan tippen aan de zo ''uit het handje genomen foto's ''die ik mag zien hier.
      Zoals bv. vliegen waarvan je de haartjes op de poten en het lijf ziet.( Iik moet daarvoor al een flinke hond fotograferen. ;-)
      Daarom ook wil ik meer afstand, omdat ik denk dat je dan meer controle hebt.
      Ik had mijn lens van KB, en daar dit ver weg is voor mij wil , ik de nieuwe aankoop voordien liefst even testen.
      Ik zou voornamelijk meer afstand willen om schuwe beestjes nog minder af te schrikken.

Door over te schakelen van een Sigma 105 naar een 150 of 180 ga je het er echter niet gemakkelijker op maken voor jezelf. Je hebt dan nog meer sluitertijd nodig om een scherpte foto te maken.

Waar ik zoal op let:
      • Sluitertijd hoog genoeg maken (minstens 1/200sec op een Sigma 150mm)
      • Manueel focussen (gewoon beetje vooruit/achteruit bewegen doet het hem al)
      • Diafragma klein genoeg maken i.v.m. de scherptediepte, maar niet overdrijven (ik gebruik dikwijls F4 - F14)
      • ISO verhogen om sluitertijd te winnen (maar 'k probeer onder ISO-1250 te blijven)
      • Bij twijfel een foto een paar keer maken. Meer kans om een scherpe te hebben (ik smijt gemiddeld meer dan 80% weg wegens niet scherp genoeg).
      • Wat letten dat je objectief evenwijdig loopt met het onderwerp. Door de geringe scherptediepte kan het anders voorkomen dat er maar één deeltje van je onderwerp scherp is.
      • Ben eigenlijk een beetje gemakzuchtig, en zoek meestal onderwerpen op die zich in de zon bevinden. Niet teveel geprul met statieven, flitsers, ... op die manier!
      • Neem enkel genoegen met de allerscherpste foto's. Geen genade voor de minder scherpe: delete!!!

Dit is maar hoe ik te werk ga, gewoon om je een idee te geven.

Voor je laatste foto: ik vind F40 en een sluitertijd van 10sec hier wel een beetje overdreven... Hou er rekening mee dat bloemen/planten kunnen bewegen door de wind. Daar sta je dan met een statief

nog success dermee!

Comment

welke focuspunten heb je geselecteerd ? eentje of allemaal ?
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Dank voor de antwoorden
          Ik heb altijd maar één focuspunt (centale) in gebruik. De bloem is van binnen in een soort verandatuintje, op statief ,(ook altijd, of rijstzak, en afstandbediening, want na de gloriejaren komt stilaan de destructie). en bij zeer weinig licht.
          Net de foto's te Lembeek bekeken van Dke, waarschijnlijk met Sigma 150, mooi, maar zou liefst nog macro krijgen ,
          BV, met tussenringen, of extenders ? Het is meer sedert kort dat ik mij met macro bezighoud ,ken dus eigenlijk nog niet het klappen van de zweep
          Last edited by vroy; 10 december 2008, 16:40. Reden: Re. op Bke
          Klein kodakske

Comment

Lees ik het goed? 10s , f/40 , ISO 1600 ?
            Probeer het eens met een flitser.

Comment

hallo,
              even dit draadje gebruiken,

ik werk al een jaar of twee met de sigma 105mm, nooit echt problemen mee gehad, tot over een maand of twee. opeens Error 99, mijn wereld stond even stil, ik had die naam wel al ergens horen vallen, maar wist langs geen kanten wat het eigenlijk was.
              nu een lang verhaal kort makend, de lens werkt nog steeds, hoewel ik ze probeer te mijden, (probleem is wel dat het mijn enige macrolens is). ik kan ze nog gebruiken maar weet nooit voor hoelang, tijdens het shooten krijg ik altijd wel één keer die error 99 terug. (batterij er dan even uit, eventjes wachten, gaat natuurlijk moeilijk als je insect ondertussen beslist om te vertrekken)
              komt daar nog bij dat ik vind dat mijn foto's niet meer het niveau van scherpte halen van pakweg een jaar terug.
              kan ik op een of andere manier testen of mijn lens nog scherp is? lensfocus?
              iemand met gelijkaardige bevindingen?

lens is tweedehands en zeker al uit garantie

vriendelijk groeten
              rubn
              http://www.eyeflash.wordpress.com
              www.facebook.com/eyeflashphotography

Comment

error 99 lijkt me eerder een canon probleem dan sigma probleem
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

wss
                  maar het rare is dat hij die error enkel geeft wnr ik mijn sigma gebruik, bij mijn andere lenzen (allemaal canon) heb ik nog geen error 99 gekregen
                  ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                    error 99 lijkt me eerder een canon probleem dan sigma probleem
                    denk het niet hoor...

Nikon heeft een gelijkaardig probleem met de sigma's... dan lijkt het plots alsof je batterij helemaal leeg is, camera even uit doen of gewoon de lens even los en vast draaien lost het op...
                    Ik heb het soms voor met m'n 150mm en had dat zowel op D200 als D300... met dezelfde lens...

de oplossing die hier heel dikwijls hulp biedt is het reinigen van de contactjes van de lens of camera...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

niemand die kan bedenken hoe ik de scherpheid van mijn lens kan controleren?

Comment

[QUOTE=d_oracle;2079353]denk het niet hoor...

Nikon heeft een gelijkaardig probleem met de sigma's... dan lijkt het plots alsof je batterij helemaal leeg is, camera even uit doen of gewoon de lens even los en vast draaien lost het op...QUOTE]

Nikon heeft van dat probleem geschiedenis gemaakt met een firmware update

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ice Bekijk bericht
                          niemand die kan bedenken hoe ik de scherpheid van mijn lens kan controleren?
                          Misschien iets proberen alla "lens align":
                          http://www.luminous-landscape.com/re...ensalign.shtml

Ook met huis-keuken-tuin voorwerpen te doen: luciferdoosje, batterijen schuin op 'n rij, ....etc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                            Misschien iets proberen alla "lens align":
                            http://www.luminous-landscape.com/re...ensalign.shtml

Ook met huis-keuken-tuin voorwerpen te doen: luciferdoosje, batterijen schuin op 'n rij, ....etc
                            heb me wat bezig gehouden met een gelijkaardig ontwerp te maken...wie geïnteresseerd is mag gerust de motiefjes die ik maakte vragen via pm...
                            hetgeen je dan nog nodig hebt is 4 stukjes hout, een zaagblad, lijm, een beetje geduld en een latje ijzer waar je iets op kan kleven alla een focus chart die je overal wel kan vinden op internet.

greetz

Comment

Working...
                            X