Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Nu had ik toch graag geweten hoe je tot deze conclusie komt. Heb je ergens vergelijkende tests gelezen, of heb je dit zelf getest ?
Ik heb (zoals reeds aangehaald) zelf de AF 70-210 f/4 en de AF-D 70-210 f/4-5,6 en heb een hele week de 18-200 extensief kunnen 'testen'... Eerlijk gezegd snap ik de hele heisa rond de 18-200 niet: softe beelden. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het fantastisch dat ze zoiets in elk gebokst krijgen, maar een superlens? Ammenooitniet...
gja reviews zijn in de meeste gevallen gebaseerd op gebruikerservaringen (praktijk), daarom heb ik moeite met je stelling.
a) toen ik pas de Fuji (S3pro) had, was ik op zoek naar een 'betaalbare' en goede 70-210, omdat ik het een heel mooi bereik vind. Ik heb toen heel wat reviews gelezen en na wat omzwervingen heb ik de AF-D 70-210 f/4-5,6 gekocht. Ik was ronduit ontgoocheld en vroeg me af of dit het nu was wat een Nikonian recht op had. 't Was niet slecht maar om het nu zo te gaan ophemelen als in die review? Die kon niet de scherpte aan van de Pentax A 70-210 f/4 (zeker niet als er wat gediafragmeerd werd) of de Tamron SP 70-210 f/3,5, en die lenzen gaan bij mij nooit één of andere award krijgen voor optische kwaliteit. De AF-D heb ik toen weggedaan en heb er dan een AF 70-210 f/4-5,6 (zelfde lens maar zonder D-metering) voor in de plaats gekocht. Zelfde resultaten ongeveer (niet slecht, maar zeker ook niet goed.) Na het lezen van twee reviews over de AF 70-210 f/4 (die kun je wel vinden door effe te googlen) die deze lens boven de andere plaatsen, was er een week later de f/4 versie. De conclusie is duidelijk: scherper maar ook wat last van CA.
b) als je moeite hebt met de stelling: ik heb nog steeds alle twee de lenzen, als je in de buurt bent (Boechout) stap dan eens binnen. Je krijgt een koffie en je mag beide lenzen eens proberen...
Ik heb (zoals reeds aangehaald) zelf de AF 70-210 f/4 en de AF-D 70-210 f/4-5,6 en heb een hele week de 18-200 extensief kunnen 'testen'... Eerlijk gezegd snap ik de hele heisa rond de 18-200 niet: softe beelden. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het fantastisch dat ze zoiets in elk gebokst krijgen, maar een superlens? Ammenooitniet...
Dat stond niet in je vorige post... wel dat je de 2 70-210's getest hebt. De rest van je post kwam me over als een veronderstelling.
De 18-200mm is een superlens voor wat hij gemaakt is. Er zijn heel veel betere lenzen, maar je moet een lens zien zoals ze is. De 18-200mm is een ideale reis-wandel-stap lens, waar je net zo goed mooie foto's mee kan maken dan met eender welke andere lens. OK, ze zijn misschien niet zo scherp als sommige andere foto's, maar zo scherp als vele foto's die hier op 't forum getoond worden, komt niet één foto uit de camera. Ik heb drie heel scherpe lenzen en de 18-200, die eigenlijk ook best scherp is op F8 en F11, en ook ik ken het verschil. Er is verschil, maar persoonlijk vind ik niet dat je het mag overroepen ook niet. De 18-200 kan best zijn mannetje staan in het gamma van lenzen waar hij voor gemaakt is, een all-roundlens. Ik lees hier vaak topics over "de ideale portretlens", "de ideale macrolens", "de ideale telelens"...
Maak er eens eentje over "de ideale all-roundlens", en de 18-200 zal er als de betere uitkomen.
Maak er eens eentje over "de ideale all-roundlens", en de 18-200 zal er als de betere uitkomen.
Ik denk dat je versteld zou staan als het zou blijken dat het de 18-270 VC van Tamron is... Zoals ik al zei, de 18-200 Nikkor is overroepen. Kun je er mooie foto's mee maken? Vast wel, maar daar ging het niet om.
Dat stond niet in je vorige post... wel dat je de 2 70-210's getest hebt. De rest van je post kwam me over als een veronderstelling.
De 18-200mm is een superlens voor wat hij gemaakt is. Er zijn heel veel betere lenzen, maar je moet een lens zien zoals ze is. De 18-200mm is een ideale reis-wandel-stap lens, waar je net zo goed mooie foto's mee kan maken dan met eender welke andere lens. OK, ze zijn misschien niet zo scherp als sommige andere foto's, maar zo scherp als vele foto's die hier op 't forum getoond worden, komt niet één foto uit de camera. Ik heb drie heel scherpe lenzen en de 18-200, die eigenlijk ook best scherp is op F8 en F11, en ook ik ken het verschil. Er is verschil, maar persoonlijk vind ik niet dat je het mag overroepen ook niet. De 18-200 kan best zijn mannetje staan in het gamma van lenzen waar hij voor gemaakt is, een all-roundlens. Ik lees hier vaak topics over "de ideale portretlens", "de ideale macrolens", "de ideale telelens"...
Ik treed FestinaLente hier bij. De 18-200 van Nikon is een goeie lens voor wat die dient - een all-round lens. Deze lens zit bij default altijd op een van m'n bodies zodat ik in onverwachte situaties toch nog net die foto kan nemen. Op z'n moment maakt het niet uit of je de beste lens , scherpste foto of mooiste bokeh hebt voor die foto, maar wel dat je de foto hebt. Als ik op die moment eerst een lens die het 10-voudige kost en weegt moet monteren en de tripod gebruiken ben ik 'het moment' kwijt. Als je de beperkingen van die lens kent (vervormingen en dergelijke) kan je er best mooie foto's mee nemen. Als ik echt met een doel ga fotograferen dan gebruik ik in 95%+ van de gevallen ook een andere lens.
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
Zelf heb ik nog de 18-70mm en had tot vorig jaar nog de 70-210mm f4 in mijn fototas.
De 70-210 f4 was scherp, scherper dan mijn 18-70mm. Gaf ook zachte bokeh, natuurlijk geholpen door het continue diafragma van f4. En er was ook een niet te onderschatten macro-functie, als enige zoom in het Nikon gamma, met uitzondering van special Micro lenzen natuurlijk. Gaf zeer mooie vergroting.
Nadelen zijn de ietwat trage AF, maar dat wist ik op voorhand. Geen probleem, zolang je geen springende paarden wilt fotografen.
Ook heeft de lens de neiging om koude kleuren te geven, maar dat is natuurlijk zeer eenvoudig op te lossen.
Uiteindelijk de 70-210 f4.0 verkocht door aankoop van 80-200 f2.8.
Zelf heb ik nooit de aankoop van de 18-200mm overwogen, ik kon niet leven met de compromissen en nadelen van een superzoom.
Dus als de keuze er is tussen een 18-70mm - een reeds bewezen classic en een zeldzame 70-210mm met constant diafragma van F4 en goede eigenschappen; EN een allround 18-200mm... is de keuze snel gemaakt.
Zeker als de TS zegt geen problemen te hebben met lenzenwissel.
ik heb een 18-200mm gehad, maar weg gedaan, toen ik de 80-200mm ontdekt had... daarna overgeschakeld op 70-200mm en onlangs een 70-210 f/4 erbij (goedkoop op de kop getikt voor 108€ - ebay in de US) De lens is natuurlijk heel wat trager als een 80-200 en zeker als een 70.200 maar ik verkies hem ver uit boven een 18-200... ook je 18-70mm is beter en sneller dan de 18-200mm... de verdienste van de 18-200mm is dat je alles in één hebt met een "redelijke" kwaliteit... hangt dus helemaal van je eigen maatstaven af... Maar als ik je zo lees... en je de bokeh al in vraag stelt... dan zal je erg ontgoocheld zijn bij de verminderde scherpte die een 18-200mm oplevert vergeleken met je 18-70mm... Voor headshots en straat fotografie, is de 70-200mm en eventueel een 80-200mm alhoewel trager natuurlijk optimaal... de 70-210mm wil wel eens hunten... ik neem niet tegenstaande ik de keus heb uit een 70-200 f/2.8en een 70-210 f/4 toch dikwijls die laatste mee omdat de 70-200 toch zo'n lang en redelijk zwaar geval is... ook niet onbelangrijk... meer bedreigend voor straat fotografie...
Comment