Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

Het is met scherpstelpunten niet zoals met bracketing.
    Bij secuur werk zoals met 1.4 lenzen zijn meerdere scherpstelpunten wel handig, maar je moet er meestal EEN van selecteren op het punt dat je scherp wilt hebben.
    Wat buiten de scherptediepte valt is dan onscherp, je benadrukt dus het punt van je keuze. Wil je een algemeen scherpe foto dan neem een kitlens en gebruik die op f/8. Een 1.4 objectief heeft dan weinig toegevoegde waarde.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Wat veel mensen vergeten is dat het veel afhangt van de afstand tot de persoon of object die je fotografeerd.

Een groot diafragma van 1.4 is af te raden in portretten van dicht bji omdat je met een zeer beperkt diepte zicht zit. Dus als je iemand van dichtbij fotografeert zal het gebied die je scherp stelt, heel beperkt zijn, ondanks je alle AF puntjes in je camera gebruikt. Bv, doe je een closeup van een gezicht op 1.4 en je stelt scherp op de neus, zal meestal de neus en enkel de neus scherp en al de rest al onscherp/wazig zijn.

Als je dan met hetzelfde diafragma van 1.4 van op afstand een bodyshot van een persoon neemt, dan zal uiteindelijk wel de persoon wel scherp staan, maar de achtergrond zal heel onscherp zijn hetgeen de mooie "bokeh" creert. Dit is gewoon omdat de persoon minder plaatst neemt op de foto en uiteindelijk net in het scherpteveld past van een diafragma van 1.4.

Neem het voorbeeld aan macrofografie: je zal nooit een macrofoto zien met een diafragma van 1.4 omdat je dan geen detail zal hebben. De meeste macrofotos willen detail en zijn soms op kleinere diafragma's van F8 getrokken.

Dit geld ook bij portretten/close-ups. Afhankelijk van wat je wil bereiken zijn de meeste portretten op een diafragma van F5.6 of kleiner getrokken. (hoger F-getal).

Uiteindelijk ga je zelf je F-waarde moeten kiezen via de Av functie afhankelijk van hetgeen je wil fotograferen. Ik raad je eigenlijk wel aan om dit te doen omdat dit een goeie oefening is over diafragma gecombineert met sluitertijd en de resultaten ervan.
      Last edited by Morgales; 28 november 2008, 16:44. Reden: ff rechtgezet
      Canon 5D MKII - 24-105L - 17-40L - 580EXII - Canon 450D

Comment

[QUOTE=Morgales;2064224KNIP
        Uiteindelijk ga je zelf je AF waarde moeten kiezen via de Av functie afhankelijk van hetgeen je wil fotograferen. Ik raad je eigenlijk wel aan om dit te doen omdat dit een goeie oefening is over diafragma gecombineert met sluitertijd en de resultaten ervan.[/QUOTE]

Herhalingsoefening.
        Ik zou alleen geen term als AF waarde gaan gebruiken, mocht de TS nu snappen waar het om gaat , wordt ie weer in verwarring gebracht......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Herhalingsoefening.
          Ik zou alleen geen term als AF waarde gaan gebruiken, mocht de TS nu snappen waar het om gaat , wordt ie weer in verwarring gebracht......

ja je hebt gelijk, ik wou eigenlijk F-waarde typen, maar ik kan beter gewoon de term diafragma gebruiken

Comment

Toch wel nuttig om dat even recht te zetten... ik was ook al de draad kwijt, omdat bij mij AF staat voor autofocus (versus MF - manual focus).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Toch wel nuttig om dat even recht te zetten... ik was ook al de draad kwijt, omdat bij mij AF staat voor autofocus (versus MF - manual focus).
              Dit is nu gebeurd

Comment

Het komt er toch niet op aan om een vaste instelling te kiezen waarbij je altijd en in alle omstandigheden de scherpste foto's kan maken met een bepaalde lens?

Als je bijvoorbeeld het diafragma te ver dicht zet bij actiefoto's met weinig licht, dan krijg je ook onscherpe foto's door de bewegingsonscherpte (en ook door een hogere iso-waarde te kiezen).

Gebruik gewoon het JUISTE scherpstelpunt, met voorkeur voor het centrale, want dat is aangepast voor objectieven met een grote diafragma-opening.
                Als het niet nodig is om de lens volledig open te zetten, dan schroef je het diafragma gewoon wat verder dicht, maar als je een heel beperkte scherptediepte wil, dan werk je zonder problemen ook op f1,4.
                De foto wordt dan wel wat softer, maar dat is bij dat soort foto's meestal ook geen probleem.

De Canon 50mm f1,4 is perfect bruikbaar op f1,4 maar als je het diafragma wat verder dicht zet dan worden de foto's scherper (zoals bij 95% van de objectieven het geval is).

Werk gewoon in de AV-stand, en kies dan gewoon de juiste diafragma-opening naargelang de scherptediepte die je wil, meer is het niet.

Zoek dus niet verder naar "de perfecte instelling", want die bestaat niet, elke situatie vereist een andere aanpak.
                Als je een beetje vertrouwd bent met de basisbegrippen van fotografie (iso, diafragma, sluitertijd, scherptediepte...), dan weet je meestal ook wel wat de best mogelijke instelling is voor een bepaalde foto.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                  Op aanraden van andere forumleden gebruik ik f2.0 tot f2.5, vanaf dan ongeveer zou je pas volledig scherpe fotos kunnen bekomen.

@ Telekees :
                  Scherpte over gans het gezicht zou dus pas vanaf 2.0 of 2.5 behaald worden zei me iemand.
                  Ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt. Een objectief is niet altijd op z'n scherpst als je 'm vol open gebruikt, er wordt dan geadviseerd het diafragma iets dicht te doen. Maar dat geldt tevens op het scherpstelpunt en heeft niets te maken met de scherptediepte en "heel het gezicht scherp krijgen".

Comment

Working...
                  X