Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Nja... zal wel moeten, maar ik snap niet wat je bedoelt. De emoticon is m.i. totaal overbodig. Als je een vergelijking maakt, maak je een vergelijking en als je een definitie geeft, dan graag een duidelijke en één die steek houdt.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Tja... wat is er mis met een macrolens die perfect als portretlens kan gebruikt worden ? Ik hoor 't allemaal graag, maar er zijn twee dingetjes die mij ervan weerhouden om een 85 F1.4 te kopen...
- hij kan niet gebruikt worden als macrolens;
- hij geeft te weinig meerwaarde als je de 105VR al hebt.
Drie foto's van mijn dochter, genomen met de 105VR... Misschien niet echt een portretlens, maar probeer vooral die laatste met de 85 F 1,4 maar eens te maken...
Tja... wat is er mis met een macrolens die perfect als portretlens kan gebruikt worden ? Ik hoor 't allemaal graag, maar er zijn twee dingetjes die mij ervan weerhouden om een 85 F1.4 te kopen...
- hij kan niet gebruikt worden als macrolens;
- hij geeft te weinig meerwaarde als je de 105VR al hebt.
Drie foto's van mijn dochter, genomen met de 105VR... Misschien niet echt een portretlens, maar probeer vooral die laatste met de 85 F 1,4 maar eens te maken...
Die laatste is geen portret
Voor mij heeft de 85/1.4 totaal geen meerwaarde, omdat ik 85mm op een FF camera een ietsje te kort vind voor een comfortabele werkafstand van het model. 135 mm staat mij op het lijf geschreven. En ik heb zowel de 105VR als de 135DC, en als ik een portret wil maken zal ik steeds die laatste boven halen...
Het ontwerp van een macrolens is anders dan een portretlens, de ene is ontworpen voor resolutie, weinig field curvature en veel contrast bij (zeer) korte scherpstelafstanden, de ander helemaal niet. Alle specifieke portretlenzen waarmee ik gefotografeerd heb (85L, 135L, 135DC) hebben een zeer grote minimale scherpstelafstand, krek het tegenovergestelde van een macrolens.
Veronique is trouwens professioneel bezig met fotografie (ze spreekt over 'klanten'), dus ik vermoed niet dat ze één lens, goed voor alles, nodig heeft...
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Die laatste is geen portret
Voor mij heeft de 85/1.4 totaal geen meerwaarde, omdat ik 85mm op een FF camera een ietsje te kort vind voor een comfortabele werkafstand van het model. 135 mm staat mij op het lijf geschreven. En ik heb zowel de 105VR als de 135DC, en als ik een portret wil maken zal ik steeds die laatste boven halen...
Het ontwerp van een macrolens is anders dan een portretlens, de ene is ontworpen voor resolutie, weinig field curvature en veel contrast bij (zeer) korte scherpstelafstanden, de ander helemaal niet. Alle specifieke portretlenzen waarmee ik gefotografeerd heb (85L, 135L, 135DC) hebben een zeer grote minimale scherpstelafstand, krek het tegenovergestelde van een macrolens.
Veronique is trouwens professioneel bezig met fotografie (ze spreekt over 'klanten'), dus ik vermoed niet dat ze één lens, goed voor alles, nodig heeft...
Waarom vraagt ze dan de vergelijking ?
Als je de luxe hebt van de twee lenzen te hebben, lijkt me het logisch dat je kiest voor de lens die je het best ligt. Nochtans wordt de 85mm op full frame aanzien als "DE" portretlens.
Als ik één nadeel aan de 105VR ondervind, is dat je bij rechts belichten, heel rechts in de curve zit, en contrast moet toevoegen, door de curve in de donkere partijen bij te trekken. Als dat het nadeel is van de macrolens, dat jij bedoelt, dan moet ik het bijtreden.
wat je hier dan wel kan vergelijken is de opening (diafragma),
ok het brandpuntafstand ts de 2 is verschillend, maar omwille van de opening van de lens geeft VGLS mij de 85mm idd een iets "zachtere" touch en dat heeft te maken met de RONDE diafragmabladen van de 85mm (en da's wel een vergelijk) die de 85mm een "smoother" resultaat geeft
Photography helps people to see -Berenice Abbott-
BD1050BE
Ik betwijfel het , want bij zo'n foto heb je practisch niets aan je VR.
Juist wel... de VR laat toe dat je tot 1/20ste, en zelfs langer, foto's op 105mm uit de hand kan nemen. Je mag dat van mij altijd proberen met een 85mm zonder VR. Anderzijds had je met de 85mm op 1,4 bij dezelfde situatie, een sluitertijd van 1/200ste. M.a.w. had je bevroren actie, i.p.v. dat de beweging er nu nog in zit.
Nja... zal wel moeten, maar ik snap niet wat je bedoelt. De emoticon is m.i. totaal overbodig. Als je een vergelijking maakt, maak je een vergelijking en als je een definitie geeft, dan graag een duidelijke en één die steek houdt.
Tot nader order zal ik zelf wel bepalen wat en hoe ik schrijf. Als ik zin heb om een vergelijking neer te zetten die m.i. bijdraagt aan een discussie, dan doe ik dat. En dan hoeft daar geen zinloze commentaar op te komen zoals in #32.
En voor wat betreft het steekhouden: daar laat je toch een serieuze steek vallen.
Case closed en zand erover wat mij betreft.
Last edited by pol parasol; 1 december 2008, 09:56.
Reden: steken stak gestoken
Zelf zit ik te denken om een 85mm f/1.4 aan te schaffen. In eerste instantie zat ik te denken aan de 85mm f/1.8 omdat de f/1.4 eigenlijk wat boven mijn budget ligt, maar besloot toch maar even op zoek te gaan naar fotos die door beide lenzen zijn gemaakt om een gehele indruk te krijgen en ik ben verkocht toen ik de foto's zag die zijn gemaakt met een 85mm 1.4 http://www.flickr.com/groups/nikkor85s/pool/ Omdat het hier gaat tussen een 85mm f/1.4 en Nikkor 105mm VR http://www.flickr.com/groups/nikkor_105mm_vr/pool/
Comment