Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Ik zal het dan anders zeggen: ik zou helemaal nooit een beschermfilter plaatsen want ongeacht de kwaliteit van je lens: beter zal het in elk geval niet worden.
    Ik plaats een filter als ik weet dat ik in barre omstandigheden (slijk, zand)) moet gaan fotograferen.
    Anders geen prutglas (zelfs geen B&W) voor men dure lenzen.

Je beeld gaat er NOOIT beter van worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Dat zeg ik. Gamma

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Gamma
        explain ?

Comment

Ik plaats een filter als ik weet dat ik in barre omstandigheden (slijk, zand)) moet gaan fotograferen.
          Anders geen prutglas (zelfs geen B&W) voor men dure lenzen.

Tenzij je door het niet gebruiken van een filter een flinke kras op je frontglas krijgt....

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het meteen met je eens dat een filter het resultaat niet beter zal maken en misschien zelfs wel IETS slechter. In mijn ervaring is een verslechtering bij goede filters echter zo klein dat hij in de meeste gevallen niet waarneembaar is. De hetze waarmee de afkeer van filters hier vaak verkondigt wordt is in mijn ogen dus een vorm van doorgeslagen purisme

Dus pwi (en anderen), als je een filter wilt gebruiken om je lens te beschermen moet je dat vooral doen. Als je gewoon een goed filter koopt zul je er geen spijt van krijgen
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Niet dat ik het topic hier wil kapen, maar ik frons mijn voorhoofd toch even.
            Ik fotografeer namelijk graag auto's en om de reflectie eruit te halen heb ik er altijd een polariser opzitten. Nu wil ik de Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM aanschaffen met polariser.
            Maar wat moet ik dan nemen? Ik wil namelijk een polarfilter die zo goed mogelijk werkt zonder al te veel downsides eraan.
            *zoekt ondertussen slimline filters op via zoekfunctie*
            Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

explain ?
              Zie bijv. hier (de laatste seconden): http://www.gamma.com/commercials.html?i=17 De combinatie met "dat zeg ik" is hier in NL een gevleugelde uitdrukking geworden.

Comment

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het meteen met je eens dat een filter het resultaat niet beter zal maken en misschien zelfs wel IETS slechter. In mijn ervaring is een verslechtering bij goede filters echter zo klein dat hij in de meeste gevallen niet waarneembaar is. De hetze waarmee de afkeer van filters hier vaak verkondigt wordt is in mijn ogen dus een vorm van doorgeslagen purisme
                Helemaal mee eens, goed verwoord.
                Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                  Tenzij je door het niet gebruiken van een filter een flinke kras op je frontglas krijgt....

Dus pwi (en anderen), als je een filter wilt gebruiken om je lens te beschermen moet je dat vooral doen. Als je gewoon een goed filter koopt zul je er geen spijt van krijgen
                  Ook helemaal mee eens. Het gaat ten slotte om de bescherming van je lens die wel een pak meer kost dan je filter. Het zal je beeld niet verbeteren daar ben ik mee akkoord, maar het verlies is zeker te verwaarlozen. Ik heb met een aantal lenzen een tijdje zonder getrokken. Nu staat er op elke lens een filter en ik heb nog niet te klagen gehad van de kwaliteit. En ik heb nog heel goede ogen hoor
                  Het wordt allemaal wel wat opgeblazen, maarja.....

grtz Tigo
                  To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                  Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Comment

Filters zijn enkel een bron van inkomsten voor de fotohandel.

Wat heeft het zin om veel geld uit te geven aan de lens die net dat beetje beter is, of het maximum te willen halen uit een lens die je hebt, en de winst dan weg te gooien met een filter (heb ik duidelijk gemerkt met de EF100-400).

Een lensdop (in de tas) en een zonnekap (erbuiten) beschermt even goed en de zonnekap vermindert flare en verbetert het contrast (en des te meer bij minder dure lenzen).

De enige lens waar ik nog een filter (Hoya Super SMC Pro1 ) op gebruik is de EF-S 10-22 omdat de zonnekap belachelijk groot is en zo ondiep dat ze de lens niet beschermt.
                    Bij tegenlicht hou ik mijn hand voor de zon.

Voor de rest heb ik geen dure lenzen en lig ik er niet van wakker.

Comment

Ik gebruik ook zelden filters, maar gisteren heb ik tijdens de motorcross toch een uv filter voor de 70-200 f2,8 L IS gezet.

Het ging in dit topic eigenlijk over de EF-S 18-200 IS, als je echt geen lenzen wil of kan wisselen, dan kan dat een handige lens zijn. Heb je geen schrik om lenzen te wisselen, dan haal je met een EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS een setje in huis dat veel beter zal presteren.

Die 18-200 is zoals elke superzoom een compromis tussen gebruiksgemak en kwaliteit.
                      Bij zo'n superzoom gaat het eerder over gebruiksgemak, en komen de optische kwaliteiten op de tweede plaats.

Als je nooit grote afdrukken wil maken, dan zal je ook niet zo snel het verschil zien tussen zo'n superzoom en een setje dat optisch veel beter is.
                      Voor een 10x15cm afdruk is elk objectief voldoende.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Het ging in dit topic eigenlijk over de EF-S 18-200 IS, als je echt geen lenzen wil of kan wisselen, dan kan dat een handige lens zijn.
                        Die 18-200 is zoals elke superzoom een compromis tussen gebruiksgemak en kwaliteit.
                        Bij zo'n superzoom gaat het eerder over gebruiksgemak, en komen de optische kwaliteiten op de tweede plaats.

Dat is ook de reden waarom ik hem gekocht heb.
                        Ik moet in de eerste plaats nog leren wat diafragma, ISO enz is.
                        Dan is dit een superhandige lens omdat je dan aan beide kanten wat bereik hebt.
                        Nu nog een half jaartje avondschool in Antwerpen en dan zullen we wel zien wat voor glas er eventueel bij komt.
                        Toch is dit geen verloren geld want om te gaan wandelen of op vakantie blijft dit een uitstekend lensje.

ps zijn er nog BD'ers die zin hebben om mee te gaan naar de avondschool fotografie in Antwerpen. Start in februari.
                        Canon Powershot G1 X Mark II

Comment

Working...
                        X