Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

    Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
    mocht je D70 of D80 hebben zou ik zeggen kies voor de sigma 105 prijskwaliteit zeer goed
    maar voor een D40 of D60 zou ik dan toch eerder sigma 150 kiezen
    wie weet gebruik je hem nog voor sport of concert op 150 mm
    met als reden de AF?
    2xZ6, 1xD7500, glas, licht

    Comment


    • #17
      Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

      Hallo gasten om gene nieuwe topic te hoeven te starten een kleine vraag die hierbij aansluit.
      Ik heb een Canon 40D zou me dit jaar nog een macrolens willen aanschaffen.
      Met het oog op de toekomst (full frame) zou ik alleszins niet gaan voor een EF-S lens.
      Persoonlijk had ik gedacht aan volgende lens: Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro.
      Is dit een goeie lens voor mijn boddy en zijn er betere alternatieven?
      Ik weet dat de lens geen 1:1 factor heeft maar weet niet of dit een groot probleem is?
      Dit kan opgelost worden met lifesize convertor maar zou het voorlopig zonder doen.
      Dan is er nog de Canon - EF 100mm f/2.8 Macro USM maar heb schrik dat de minimale scherpstel afstand wat groot zal zijn rekening houdende met de cropfactor van mijn body?
      Kan mij iemand raad geven rond de beide lenzen of een andere aanraden naar kwaliteit en gebruik?
      Zou ze zowel voor bewegende objecten (insecten) als statische objecten (bloemen) willen gebruiken. Of bestaat er niet echt een lens die beide kan combineren?


      Groeten Bart

      Comment


      • #18
        Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Oh ja, voor mij is er maar één goeie : een 180mm!
        Ik volg

        Als prijs of gewicht echt een issue is, kan de 150mm wel een mooi compromis zijn.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #19
          Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

          Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
          met als reden de AF?
          ja maar dan HSM
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #20
            Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

            Oorspronkelijk geplaatst door Bartdp Bekijk bericht
            Dan is er nog de Canon - EF 100mm f/2.8 Macro USM maar heb schrik dat de minimale scherpstel afstand wat groot zal zijn rekening houdende met de cropfactor van mijn body?
            Hoe kan de minimale scherpstelafstand nu te groot zijn
            't Is juist om die zo groot mogelijk te maken dat we liever een 180mm macrolens (of nog veel beter een 300mm) gebruiken. Hoe groter deze is, hoe meer je je onderwerp ook isoleert van de achtergrond.

            Comment


            • #21
              Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Hoe kan de minimale scherpstelafstand nu te groot zijn
              't Is juist om die zo groot mogelijk te maken dat we liever een 180mm macrolens (of nog veel beter een 300mm) gebruiken. Hoe groter deze is, hoe meer je je onderwerp ook isoleert van de achtergrond.
              Hallo,

              Ben nog niet zo lang bezig met fotografie. Moet je dan bij de 50mm gewoon dichter gaan om hetzelfde resultaat te hebben dan met de 100mm lens als ik goed volg?

              Dus voorkeur aan de 100mm??

              Groeten en dank bij voorbaat

              Comment


              • #22
                Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                Oorspronkelijk geplaatst door Bartdp Bekijk bericht
                Dus voorkeur aan de 100mm??
                Neje, voorkeur voor een 180mm !!

                Als je een draadje kaapt moet je ook volledig 't draadje lezen hé.

                Comment


                • #23
                  Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                  Tokina wordt altijd in het het rijtje vergeten en is trouwens ook een heel goede fabrikant van objectieven, van de 3th party objectieven lijken deze de meeste van uitzicht op een Nikon door de gouden afwerking. Ik heb een Tokina AT-X 100M PRO D maar met canonvatting en ik ben daar reuze tevreden over en het enige minpunt dat ik kan bedenken is de trage AF, maar met macro's gebruik je die toch niet. De prijs van dit objectief ligt toch onder de andere merken hoor, Tamron is ietsje duurder, dan Sigma en dan Nikon.
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                  Website : http://runaque.deviantart.com/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                    Zou 150 of 180mm niet te lang zijn voor aquariumfotografie?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                      Zou 150 of 180mm niet te lang zijn voor aquariumfotografie?
                      Tja, hoe groot is dat aquarium?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Tja, hoe groot is dat aquarium?
                        anderhalve meter in de breedte... Full aquarium shots ga'k echter bijna nooit nemen... 't zijn meer de vissen op zich die in m'n vizier moeten kunne
                        2xZ6, 1xD7500, glas, licht

                        Comment


                        • #27
                          Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                          miljaar eh, kben der nu nog niet uit... moet voglende keer misschien maar een poll opnemen in m'n post

                          prijs - mm gezien, lijkt die sigma 150 m'n voorkeur weg te dragen... ook vooral omdat die 45 mm dichter bij die 180 ligt waarover hvr nie kan zwijgen . de 180 is niet (of toch niet da'k zie) verkrijgbaar met HSM... en is ook f/3.5 dus iets minder lichtsterk?

                          Het lijkt erop dat die Sigma 150 hem wordt.... mooie prijs/kwaliteit neem ik overal waar...
                          2xZ6, 1xD7500, glas, licht

                          Comment


                          • #28
                            Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                            Hallo Koen,

                            om je nog wat meer in verwarring te brengen : zorg ervoor dat indien je een Sigma zou kopen je een macrolens koopt met vergrootmaatstaf 1:1. Sigma heeft soms snel de neiging om een lens geschikt voor macrowerk te noemen. Een "echte" macro heeft verhouding 1:1. Dit betekent dat het onderwerp evengroot op de sensor is als in werkelijkheid. Sommige Sigma's noemt men macro omwille van de kleinere minimale scherpstelafstand, maar hebben geen 1:1 verhouding. Je zal dan zelden die mooie foto's kunnen nemen zoals oa die van HVR. En dan zal je binnenkort opnieuw op zoek zijn naar de betere macrolens. Liever iets langer sparen voor beter materiaal indien nodig. Bv een 105 VR zal je steeds kunnen verpatsen aan een nog interessante prijs. Een Sigma zal meestal een kleinere verkoopwaarde hebben tov zijn oorspronkelijke aankoopprijs dan origineel materiaal, maar het is inderdaad initieel veel goedkoper.

                            Wat de 105 VR aangaat : geen miskeuze mogelijk. Zowel ideaal als macro alsook portet of zelfs met teleconverter 1.4. Dan is het ook een +/- 150 mm met diafragma 4.0

                            Sorry dat ik je het leven niet gemakkelijker maak

                            Groet
                            Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

                            Comment


                            • #29
                              Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
                              Hallo Koen,

                              om je nog wat meer in verwarring te brengen : zorg ervoor dat indien je een Sigma zou kopen je een macrolens koopt met vergrootmaatstaf 1:1. Sigma heeft soms snel de neiging om een lens geschikt voor macrowerk te noemen. Een "echte" macro heeft verhouding 1:1. Dit betekent dat het onderwerp evengroot op de sensor is als in werkelijkheid. Sommige Sigma's noemt men macro omwille van de kleinere minimale scherpstelafstand, maar hebben geen 1:1 verhouding. Je zal dan zelden die mooie foto's kunnen nemen zoals oa die van HVR. En dan zal je binnenkort opnieuw op zoek zijn naar de betere macrolens. Liever iets langer sparen voor beter materiaal indien nodig. Bv een 105 VR zal je steeds kunnen verpatsen aan een nog interessante prijs. Een Sigma zal meestal een kleinere verkoopwaarde hebben tov zijn oorspronkelijke aankoopprijs dan origineel materiaal, maar het is inderdaad initieel veel goedkoper.

                              Wat de 105 VR aangaat : geen miskeuze mogelijk. Zowel ideaal als macro alsook portet of zelfs met teleconverter 1.4. Dan is het ook een +/- 150 mm met diafragma 4.0

                              Sorry dat ik je het leven niet gemakkelijker maak

                              Groet




                              Die 150 waarover ik het heb, heeft wel degelijk 1:1 in z'n specs staan. Het prijsverschil is me niet zozeer te veel (scheelt +/- 120 euro tussen 150mm sigma en 105VR van nikkor). Ik zou es moeten kunnen testje doen met beide eh... Is er iemand hier met een 105 VR die zich geroepen voelt om mij es te laten testen daarmee? Zelfde geldt uiteraard voor iemand met zo'n Sigma 150 HSM...
                              2xZ6, 1xD7500, glas, licht

                              Comment


                              • #30
                                Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                                Heb de Sigma 150 en ben er erg tevreden over! Retescherp!
                                Ligt lekker in de hand en is naar mijn gevoel erg goed gebouwd.
                                Het is als beginner wel even wennen om macro te schieten, maar daar kom(en) je (jullie) wel zelf achter.

                                Leg die 130 euro maar bij elkaar voor een goed statief!
                                Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                                Comment

                                Working...
                                X