Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Portret kan je toch nemen in studio met een FF of zie ik dat verkeerd?
Vanop 3meter neem ik op 320mm FF equivalent een gezicht volledig, is dat dan niet te doen?
Canon 30Dtje ; 2 zoomlensjes ; SpeedLite flitsertje ; een onstabiel statief ; Kleine rugzak
Wat vind je persoonlijk van de verschillen tussen de 1.8 en de 1.2 L variant?
Is het de moeite waard om zoveel meer te investeren in de L versie?
Mvg
Canon eos 5D mark II- EF 24-70 f2.8 L USM - EF 85 1.8 USM -Sigma 12-24MM - Canon speedlite 580EX - lowepro Computrekker AW -Vanguard supreme hardcase - Vanguard alta PRO 263 - Cactus triggers
De EF 200mm f/2 IS USM.
Prachtige blur op 200 en volledig tot zen recht op een FF!!!
Kwijl, kwijl...
Ik was net hetzelfde aan het denken, als je er zo wat op let, enorm veel "prachtige" portretfoto's zijn genomen met die 200 1.8 of F2 lenzen. Uiteraard niet in de studio, maar dat was ook niet vermeld in de vraag van deze topic-builder ;-)
Ik verlang al weer naar het mooie weer zodat we mooi sportfoto's kunnen maken met die lens.
denk dat een 85mm toch beter bruikbaar is, heb nog nooit mijn 70-200 op 200 gebruikt in studio
Stapje acheruit en inzoomen voor portret = mooiere DOF, krappere beeldhoek = minder achtergrond, enz..
Als je bvb merkt dat je de zijkant van je achtergrond ziet op de foto, dan kun je korterbij gaan staan (maar dan gaat het model er misschien niet volledig meer opgaan) of je beeldhoek verkleinen (achteruitgaan en groter brandpunt gebruiken)
Stapje acheruit en inzoomen voor portret = mooiere DOF, krappere beeldhoek = minder achtergrond, enz..
Als je bvb merkt dat je de zijkant van je achtergrond ziet op de foto, dan kun je korterbij gaan staan (maar dan gaat het model er misschien niet volledig meer opgaan) of je beeldhoek verkleinen (achteruitgaan en groter brandpunt gebruiken)
Zeer juist. Maar 200 op een FF is toch wringen soms om een hoofd nog in het frame te krijgen. Kan leuk zijn, zo'n krap gekaderde foto maar niet iedereen houdt daar van.
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Mijn persoonlijke "portret lens top 3" ziet er als volgt uit:
n°1: 200 f1.8 L
n°2: 85 f1.2 L
n°3: 135 f2.0 L
Verklaring:
Ik zet de 200mm op 1 omwille van de scherpte vol open; die lens zet de 85mm en de 135mm gewoon buiten strijd...
Een 3e plaats is er eigenlijk niet omdat de 85mm en de 135mm zéér gewaagd zijn aan mekaar en daarom heb ik ze gerangschikt naar hoeveel ze op men body staan. (135L voor buiten, 85L voor studio)
Conclusie:
Afhankelijk van het gebruik heb je met één van deze 3 de beste portretlens in huis.
200mm in de studio?
Dat is geen overdekt voetbalveld hoor
Ik maak studiofoto's met mijn 50mm 1.8 maar ook mijn telelens tot zo'n 150-200 mm. Ook tijdens mijn workshop bij Madmax schoten we regelmatig op 200mm. Je moet wel een wat diepere studio hebben.
Telelenzen zijn ook uitermate geschikt voor portretten, soms vergeet men dat wel eens. Door de smalle angle vang je niet zoveel doek/papier en de DOF (en Bokeh voor buitenportretten) is zalig.
Ik zet de 200mm op 1 omwille van de scherpte vol open; die lens zet de 85mm en de 135mm gewoon buiten strijd...
Ik vermoed dat je het hoofd van je modellen dan ook tussen een bankvijs of zo steekt opdat ze niet zouden bewegen? Opnieuw leren scherpstellen is aan de orde met al die grote openingen, zeker vanaf 85mm en op portretafstand.
Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.
Ik vermoed dat je het hoofd van je modellen dan ook tussen een bankvijs of zo steekt opdat ze niet zouden bewegen? Opnieuw leren scherpstellen is aan de orde met al die grote openingen, zeker vanaf 85mm en op portretafstand.
Je moet inderdaad vragen om niet te bewegen.. bij korte afstand, anders is het op f1.2 gegarandeerd onscherp... hoort erbij en natuurlijk zelf ook goed stilhouden en niet naar voren buigen bij het afdrukken
Comment