Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensbaby

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lensbaby

Hier is een goede tutorial: http://www.tiltshiftphotography.net/...p-tutorial.php

Comment

Lijkt mij wel een leuk speeltje voor op feestjes en zo. Ik heb de composer ook in mijn handen gehad op de photokina, het is wel even wennen, maar die staat ook wel nog op mijn verlanglijstje!
      En je kan het effect wel nabootsen in ps, maar als je zo een leuke reeks wil maken, denk ik dat je toch sneller af bent met zo'n speciaal lensje.
      Een ts objectief is zeker geen vervanger voor dit systeem. Dit koop je niet om have architectuur of product-opnames te maken, maar wel voor de selectieve focus binnen je beeldkader.
      Ik heb de muse en de composer geprobeerd. De muse is niet zo handig doordat je die continu vast moet houden. De composer werkt heel soepel en precies; dit is een bruikbaar objectief. De controlfreak lijkt mij eerder een foltertuig. Ik heb hem niet vast gehad, maar lijkt mij niet zo handig om snel foto's te nemen van mensen, waar ik hem voor zou gebruiken.

Grz
      Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Net eens getimed.. 16 sec
        Via de geciteerde methode is 't inderdaad een piece of cake. Maar toch zullen de resultaten niet echt 't zelfde zijn. Niet dat het verschil problematisch zou zijn natuurlijk. Allicht in tegendeel. Hoe dan ook, persoonlijk gebruik ik voor 99% van m'n werk Lightroom, en vermijd ik liefst dat ik een beeld in Photoshop moet openen om te bereiken wat ik wil. Dus voor mij is 't zeker meer dan 16 seconden werk. Voor mij is 't het beeld openen in Photoshop, de 16 seconden werk en dan saven en terug naar Lightroom. Voordat Lightroom de wijzigingen oppakt zijn er van de eerste right click en open in Photoshop toch meestal een 5-tal minuten verlopen. Ik heb Photoshop nooit continu openstaan terwijl ik in Lightroom werk omdat m'n machine dan teveel vertraagd wordt.
        Da's één aspect. Een tweede aspect is 't feit dat de Lensbaby je toestaat in het veld het resultaat al te zien, en aldus net iets beter te kunnen anticiperen. Meestal bevordert dat de creativiteit.
        Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Dat is wel waar.
        Maar als je dat "verplaatsen van scherpstelvlak" echt nodig hebt, koop je (IMO) beter een echte T&S lens..
        Dat klopt. Maar een Lensbaby en een TS objectief zijn natuurlijk twee verschillende kindjes. Eerst en vooral is 't technisch niet 't zelfde, een lensbaby heeft een beperkte cirkelvormige scherpe zone die bovendien in een krom vlak ligt, terwijl een TS nog steeds een volledig vlak scherpstelvlak heeft dat over het hele vlak scherp is. En dan is er nog een wezenlijk verschil in gebruik. Lensbaby is goed voor quick'n'dirty. Met een TS objectief moet je erg nauwkeurig bezig zijn en bij voorkeur op statief werken. Zeker als je slechts het onderwerp scherp wil is 't met een TS vaak een beetje zoeken en goed kijken dat je per toeval geen ander object in je scene plots scherp maakt als dat ook in je getilte scherpstelvlak ligt. Bij een lensbaby kan dat niet.

Ik kan voor beide een leuke toepassing vinden...

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Hoi,
          Ik heb de 'oude' 3G.
          Het is diegene die je kan 'locken'.
          Heb toen ook de macro-kit erbij gekocht.
          Laat maar weten mochten er (nog) specifieke vragen zijn.
          Groeten,
          Marc.
          http://www.mymindseye.eu

Comment

Working...
          X