Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

    Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
    Hallo,

    ook om nostalgische redenen kan het gebruik van de oude lenzen nog zinvol zijn.
    Voelt ook nog aan als 'echt materiaal'.

    De 50mm nikkor lens was een toplens, de 135mm Makinon was een goedkoper alternatief voor de dure nikkor lenzen.

    Zelf gebruik ik nog graag m'n oude micro-nikkor 55mm. De kwaliteit is prima en je werkt dan wel zuiver manueel ; maar doordat je het resultaat direct ziet is het ( voor niet bewegende onderwerpen) geen probleem om de instellingen aan te passen.

    succes, Geert.
    is dit dan ook een oude lens die u van een analoog toestel op een digitaal hebt gezet? want daar draait m'n topic een beetje om hé om die oude lenzen (eind jaren 70 begin jaren 80) op een hedendaags, digitaal toestel te gebruiken

    en zou dit lukken op een nikon D70s??? of een andere D, of eventueel een ander merk???

    groetjes
    Elias

    Comment


    • #17
      Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

      Oorspronkelijk geplaatst door Elias86 Bekijk bericht
      i die oude lenzen (eind jaren 70 begin jaren 80) op een hedendaags, digitaal toestel te gebruiken

      en zou dit lukken op een nikon D70s??? of een andere D, of eventueel een ander merk???

      groetjes
      Elias
      "Zou dit lukken" ?
      Na tientallen draden hier zou je toch moeten weten dat we dit dagelijks doen met Nikkors, pentax, olympus, Contax, CZJ, Pentacon, e.v.a...

      Maar (a) let op met Nikon bodys en (b) weet hoe je in de M stand een diafragmaring moet bedienen.

      Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #18
        Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door Elias86 Bekijk bericht
        wat Selkie bedoelt met.... snap ik niet helemaal eigenlijk totaal niet waarvoor staat AI-S??? en is mijn lens zo'n type?
        Sorry Elias,
        Ik dacht dat je wel het type wist maar het niet in de post gemeld had.
        Nikon/Nikkor heeft over de jaren heen meerdere reeksen van manuele lenzen gemaakt die elk wel een 50mm hadden [F ,E ,AI , Ai-S (2 reeksen), Ai-P,..]
        Gezien het jaartal en de serienummer gok ik dus ook op een AI of een Ai-S lens
        De AI-lenzen hebben één gekleurde set met diafragma nummers en een dichter bij de body met kleinere cijfertjes. De diafragma ring is meestal chroom/metaal kleurig. De Ai-S lenzen hebben daarbovenop oa het grootste F-getal in oranje aangeduid.

        Die reeksen zijn zonder probleem bruikbaar op nieuwere digitale toestellen en op de hogere reeksen geven ze ook meter info door (als je ze ingesteld hebt op de body)

        De Makinon lens is me onbekend

        Oorspronkelijk geplaatst door Elias86 Bekijk bericht
        Ik heb gisteren alle 3 de fotografen in m'n stad (Diksmuide) afgelopen en ze hebben mij allemaal hetzelfde gezegd, namelijk dat ik best van 0 opnieuw zou beginnen.....
        Logisch. Sommigen kennen de oude lenzen niet en zeker niet de kwaliteit van sommige oude reeksen. Daarenboven verkopen ze liever iets nieuws. Je kan ze geen ongelijk geven als je ziet dat een Nikon AF 50mm f1.8 ongeveer €150 kost (nieuw). een lens die vergelijkbaar is in lichtsterkte maar wel AF geeft en bruikbaar op alle nieuwe bodies.
        Voor een 135 f2.8 nieuw zal je echter wat dieper in de geldbeugel moeten tasten.

        Als je naar de shop gaat voor de aankoop van je nieuw toestel, neem dan de 'oude' lenzen mee en vraag om die onmiddelijk eens te proberen op de voorgestelde bodies.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #19
          Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
          ...Dus, die 50mm zeker houden. 't zal denk ik wel op elke Nikon body werken (met uitzondering van de D200 en mogelijks de nieuwe FFs)
          huh??? waarom zou dat niet werken op de D200/D700/D3???
          hoe 'hoger' je body, hoe meer functionaliteit met de oudere lenzen oa qua lichtmeting

          op mijn D200 en D700 funktioneer ik perfekt met een exoot zoals de 500 F8 Nikkor-C...
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #20
            Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

            Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
            huh??? waarom zou dat niet werken op de D200/D700/D3???
            hoe 'hoger' je body, hoe meer functionaliteit met de oudere lenzen oa qua lichtmeting

            op mijn D200 en D700 funktioneer ik perfekt met een exoot zoals de 500 F8 Nikkor-C...
            Op m'n D300 werken al m'n oudjes zonder problemen, maar vroeger op de D200 had ik er enkele die niet wilden werken (oa FishEye 6mm en de PC Nikkor 35mm f2.8), 't waren wel geen Ai of Ai-S.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #21
              Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

              héhé, eigenlijk zou ik heel dit topic moeten afdrukken en het hen (die 3 fotografen) es onder hun neus schuiven.

              Een van de 3 vertelde mij dat hij voor een dikke 10.000€ aan glas had liggen (het klonk net als een zweeds merk of zoiets) dat hij niet meer kon gebruiken.... Ik moet er wel bijzeggen dat deze persoon enkel aan portret fotografie doet en geen verkoper is.... Maar ik vond het wel bizar... want als fotograaf moet je toch weten hoe je je lenzen opnieuw kunt gebruiken??? Dat hebben jullie mij hier dus al heel duidelijk gemaakt Alvast bedankt daarvoor

              Nu hoef ik mij enkel een deftige fotozaak op te zoeken en vragen of ik die lenzen mag testen hé

              Mijn keuze zou uitgaan naar:

              - De nikon series (hoef niet persé de D70s te zijn )
              - De Canon Eos series, want daarvan is mij verteld dat deze gemakkelijker oudere lenzen aannemen.

              Alleen hopen dat ik geen last zal hebben van het BGLOD mysterie

              cheers
              Elias

              Comment

              Working...
              X