Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
iets gigantisch voor hun neus of iets compacts, beslis zelf wat je voor je wilt zien
Dat is erg simplistisch he. Met 85 mm moet je toch flink wat dichterbij staan dan met 200 mm. Wat is dan meer 'bedreigend'? Bij mij hebben de meesten niet eens door dat ik een foto van ze maak en dat is ook juist mijn bedoeling.
Zeker als student in onze nobele hobby, zou ik zeker voor een canon 70 200 2,8 gaan, de IS moet niet persé. Je kan beter nu reeds een beetje investeren omdat ik denk jij nog lang fototjes gaat maken, en deze lens ga je binnen 10 jaar ( misschien ben je wel prof. bezig dan) nog aan het gebruiken zijn. Is gewoon een super lens.
groet
Marc
Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140
Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraekenBekijk bericht
Het bekende dilemma;
de canon 70-200 F4
of
de sigma 70-200 F2.8
De eerste die aan de foto die je maakt kan zien met welke lens je deze gemaakt hebt moet ne straffe zijn . . . met beide lenzen kan je geen miskoop doen, ik persoonlijk zou ook voor de 2.8 gaan, geen enkele lens is op zijn scherpst bij volle opening, ook niet de allerduurste.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Ik was niet tevreden over mijn Sigma 2.8. Als ik een 2.8 lens koop, is het de bedoeling dat deze ook vaak bij 2.8 wordt gebruikt, en dat was bij mijn Sigma helemaal niet het geval. Dus waarom een grote zware 2.8 kopen die pas vanaf f5.6 bruikbaar wordt? Ik heb uiteindelijk de Canon f2.8 gekocht en die is wel bruikbaar vanaf 2.8.
De Canon f4 heeft wel de reputatie van ongeloofelijk scherp te zijn, dus als je de 2.8 niet perse nodig hebt, zou ik die kiezen.
aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...
Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraekenBekijk bericht
ik wil ze vooral gebruiken voor mensen en modellen te fotograferen
Op een crop is die brandpuntsafstand te lang voor mensen en modellen, tenzij op modeshows.
Ideaal daarvoor is 50-100mm kleinbeeld of 30-60 crop. En die Sigma heb je al.
Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.
De eerste die aan de foto die je maakt kan zien met welke lens je deze gemaakt hebt moet ne straffe zijn . . . met beide lenzen kan je geen miskoop doen, ik persoonlijk zou ook voor de 2.8 gaan, geen enkele lens is op zijn scherpst bij volle opening, ook niet de allerduurste.
Tuurlijk, daar zou geld mee te verdienen zijn.......
maar, wanneer ik in lightroom foto's sorteer op lens, dan kan ik toch over een ganse reeks foto's van 1 type lens : bvb tussen de tamron 17 50 en de canon 17 - 55 en ook de nikkor 17 -55 ( alle 3 ronduit zeer goede lenzen ) duidelijke verschillen in kleur / scherpte / dof waarnemen. Hiermee kan in dan een bepaalde voorkeur voor een type lens uit opmaken, subjectief ja, maar ikzelf ben ervan overtuigd dat mijn 40D met 17 - 55 een zeer goede kombinatie is.
Bvb wanneer ik de Efs 18 - 200 vergelijk met mijn 70 - 200 L tsjahhh..... anders zou ik er gewoon de 18 200 op vastplakken of een G10 kopen Zo kan je wel verschil zien, ander zou ik het zonde van het geld vinden.
Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140
Comment