Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar D700 > objectiefkeuze??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Overstap naar D700 > objectiefkeuze??

    Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
    De MTF res's ligeen allemaal tussen: 1860 en 1980 op volle opening!! (corners) dus idd Toplens
    Dat zijn dus, net zoals bij de andere merken theoretische cijfers. De werkelijkheid is (zoals voor alle lenzen helemaal anders)
    En in tegenstelling tot wat ik hier lees mag je er wel vanuit gaan dat je aardig wat vignettering gaat krijgen bij f1/2.8 (net zoals bij de 70-200 IS op de 5D).
    Dat wil niet zeggen dat je er last van zal hebben (de meeste onderwerpen die een diafragma 1:2.8 nodig hebben, zijn eerder gebaat bij wat vignettering)

    Kijk deze test eens na (test op FF) : http://www.dpreview.com/lensreviews/..._n15/page5.asp

    Zelf kan dit type lens me absoluut niet bekoren, te zwaar en toch aardig wat ingebouwde compromissen (maar ik kan wel begrijpen dat andere mensen ze wel willen). Ik gebruik een 135/2.0
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #17
      Re: Overstap naar D700 > objectiefkeuze??

      Het is idd wel een kleine ingreep om vignet te verwijderen.
      Bedankt voor de DPR link, ik wist niet dat DPR ook aan lensreviews deed/doet.
      Heb daar trouwens een goede truk voor.
      Last edited by Veronique; 29 oktober 2008, 19:15. Reden: foutje verbetert
      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

      Comment


      • #18
        Re: Overstap naar D700 > objectiefkeuze??

        Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
        Hallo,

        De kans dat ik ga overstappen naar een Nikon D700, begint redelijk reëel te worden.
        Dit wordt het... voorlopig:
        Nikon D700
        Nikon AF-S 14-24mm F:2.8 G IF ED
        Nikon AF-D 85mm F:1.4
        Nikon AF-S VR 70-200mm F:2.8 G IF ED

        Nu is mijn vraag: wie heeft er 'echt' ervaring, met de 70-200 F/2.8VR, op de D700/D3?
        Alsook, AF-S >< AF-D... wat is juist het verschil, svp?
        Bedankt
        veronique
        Persoonlijk zou ik de AF-D 85mm f1.4 vervangen door de 24-70 AF-S, werkelijk een topper, tot voor een paar weken had ik ook de 85 f 1.4, maar als je eenmaal allemaal AF-S objectieven hebt, dan heb je het gevoel dat er iets scheelt als er een AF-D objectief op je camera staat, nu heb ik de nieuwe 50mm AF-S in optie, (hopelijk duurt het niet lang meer voor ze deze binnen krijgen) wees gerust, de 24-70 is ook heel geschikt als portretlens hoor, mooie dof en een prachtige kontrast en kleurweergave, die Nano coating is werkelijk subliem, volgens mij komt Nikon ook nog met een nieuwe 85mm AF-S f1.4, daarom dat ik deze van mij nu reeds van de hand heb gedaan.

        Van de 14-24 AF-S moet het niet gezegd denk ik, sommigen zitten hier te kijken hoe ze deze op hun Canon kunnen monteren, dat wil wat zeggen
        Wat ik erover kan zeggen, is dat dit volgens mij het beste objectief is dat Nikon ooit maakte, veel beter dan hun 14mm prime, werkelijk een fantastisch stukje optiek.

        70-200 AF-S VR ook een prachtobjectief, met inderdaad in sommige omstandigheden wat neiging tot vignetering, maar ik zou het niet direct durven toeschrijven als diafragmagebonden, het komt eigenlijk maar sporadisch voor, maar ook op f9, zie voorbeelden, beide foto's gemaakt op f9.0 en op 120mm maar zoals gezegd makkelijk op te lossen, eigenlijk weinig of geen probleem.

        Wat ik eigenlijk ook nog kwijtwil, is dat mijn 80-200 AF-S dat ook had op mijn analoge Nikon F5, en daar was het niet te verhelpen als het om dia's ging, dan dachten we, het zal wel aan de projector liggen.

        Bij deze twee onbewerkte voorbeelden gemaakt op f9.0 kan je zien dat zelfs bij dit diafragma vignetering kan voorkomen, maar bij de ene foto méér dan bij de andere, alleen de sluitertijd was hier verschillend, (exif nog bij de foto's aanwezig) zoals je kan zien, heeft de tweede foto er méér last van dan de eerste, en eigenaardig genoeg, komt het meer voor in de onderhoeken, dan in de bovenhoeken.

        Vb. één: 120mm f9.0 1/320 sec.



        Vb. twee: 120mm f9.0 1/800 sec.

        Last edited by Guest42; 30 oktober 2008, 09:05.

        Comment


        • #19
          Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht


          Persoonlijk zou ik de AF-D 85mm f1.4 vervangen door de 24-70 AF-S, werkelijk een topper, tot voor een paar weken had ik ook de 85 f 1.4, maar als je eenmaal allemaal AF-S objectieven hebt, dan heb je het gevoel dat er iets scheelt als er een AF-D objectief op je camera staat, nu heb ik de nieuwe 50mm AF-S in optie, (hopelijk duurt het niet lang meer voor ze deze binnen krijgen) wees gerust, de 24-70 is ook heel geschikt als portretlens hoor, mooie dof en een prachtige kontrast en kleurweergave, die Nano coating is werkelijk subliem, volgens mij komt Nikon ook nog met een nieuwe 85mm AF-S f1.4, daarom dat ik deze van mij nu reeds van de hand heb gedaan.

          Van de 14-24 AF-S moet het niet gezegd denk ik, sommigen zitten hier te kijken hoe ze deze op hun Canon kunnen monteren, dat wil wat zeggen
          Wat ik erover kan zeggen, is dat dit volgens mij het beste objectief is dat Nikon ooit maakte, veel beter dan hun 14mm prime, werkelijk een fantastisch stukje optiek.

          70-200 AF-S VR ook een prachtobjectief, met inderdaad in sommige omstandigheden wat neiging tot vignetering, maar ik zou het niet direct durven toeschrijven als diafragmagebonden, het komt eigenlijk maar sporadisch voor, maar ook op f9, zie voorbeelden, beide foto's gemaakt op f9.0 en op 120mm maar zoals gezegd makkelijk op te lossen, eigenlijk weinig of geen probleem.

          Wat ik eigenlijk ook nog kwijtwil, is dat mijn 80-200 AF-S dat ook had op mijn analoge Nikon F5, en daar was het niet te verhelpen als het om dia's ging, dan dachten we, het zal wel aan de projector liggen.

          Bij deze twee onbewerkte voorbeelden gemaakt op f9.0 kan je zien dat zelfs bij dit diafragma vignetering kan voorkomen, maar bij de ene foto méér dan bij de andere, alleen de sluitertijd was hier verschillend, (exif nog bij de foto's aanwezig) zoals je kan zien, heeft de tweede foto er méér last van dan de eerste, en eigenaardig genoeg, komt het meer voor in de onderhoeken, dan in de bovenhoeken.
          Super bedankt, dit helpt me een stukje verder!
          1.Sowieso valt die vignet nog best mee, zo te zien!
          2.Dan wacht ik wel op een 85 AF-S

          Groetjes
          veronique
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

          Comment

          Working...
          X