Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

    Binnen niet, buiten wel? Dat is heel vreemd.
    Tot 30mm niet, daarboven wel? Dat is nog vreemder.
    Er van uitgaande dat je binnen grote en buiten kleinere diafragma's gebruikt, is het mogelijk dat je diafragma niet ver genoeg kan sluiten vanwege een mechanisch defect en wel boven de dertig mm.
    Advies; trek zowel binnen als buiten een reeks foto's bij elk diafragma en pas sluitertijd + ISO aan om telkens dezelfde lichtwaarde te verkrijgen. Als het diafragma blijft 'hangen' dan zullen de 'binnen' foto's ook overbelicht zijn.

    Comment


    • #17
      Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

      Ik heb je advies opgevolgd.

      Buiten: tussen 30 en 55 mm - f2.8: geen overbelichting - f5.6: overbelichting neemt toe - f8: het voorwerp is overbelicht. Het histogram heeft een piek die vlak naar rechts verschuift.

      Binnen: met iso 400 en iso 800 - geen merkbaar verschil in belichting tussen f2.8 en f8 (zowel op 17mm als op 55mm). Beiden zijn goed belicht. Dit zie je ook in het histogram. Het volle histogram toont een piek in het midden.

      Nogmaals bedankt voor de tips.

      Comment


      • #18
        Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

        Kleine correctie t.o.v. mijn vorige reactie.

        Nadat ik foto's binnen (met flits) naast elkaar heb gezet kom ik tot de volgende conslusie.
        Bij f2.8 is de foto minder belicht dan op f8. Dit gebeurt ook weer sprong gewijs. Dit volgens mij normaal omdat bij f2.8 de achtergrond onderschikter is dan bij f8. Dus daarom ook minder belicht.

        Comment


        • #19
          Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

          Op welke standen staat je camera ingesteld(PSAM)? Iso-auto aan of een andere instelling?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

            xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

              Ik heb gefografeerd in de A-stand. In de M-stand merk ik geen verschil wanneer ik de juiste belichting instel.

              Iso-auto heb ik op OFF staan.

              Comment


              • #22
                Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                Ik heb vandaag mijn nikkor's 18-55 en 18-135 op mijn d50 geschroefd en net dezelfde test gedaan.

                Conclusie: geen enkele overbelichting bij beiden objectieven te bespeuren.

                Het kan toch niet zo zijn dat mijn camera overstuur geraakt omdat er plots een lichtsterker objectief op staat?

                Dus: ik zal terug naar de winkel gaan en voor een nieuw exemplaar gaan.

                Bah wat vervelende ervaring

                Comment


                • #23
                  Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                  Controleer of je diafragma sluit. Dit is volgens mij de grote boosdoener.

                  Zet je toestel op manueel, 1 seconde diafragma 8 of zoiets, druk af en zie in de lens of het digfragma sluit.

                  Is het een tweedehandslens? Is er geen vet tussen de lamellen van het diafragma?

                  Als je opname op 2.8 goed zijn maar op 8 overbelicht is het logis dat je toestel denkt dat je op f/8 werkt maar in werkelijkheid staat je diafragma op 2.8 omdat het waarschijnlijk defect is.

                  Ik heb dit jaren geleden met een microNikkor 55 2.8 ook voorgehad.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8 - probleem opgelost

                    Even het vervolg van het verhaal.

                    Ik heb dezelfde nikkor 17-55 f2.8 op een nikon D200 geschroefd en het overbelichtingsprobleem doet zicht niet voor. Dus het probleem lag aan de nikon d50 body.

                    Dus met de 17-55 f2.8 is niets mis. Ik raad jullie allen aan om deze superlens te kopen. Alleen verdient deze lens een iets professionelere body.

                    Bedankt voor jullie hulp.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8 - probleem opgelost

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter-L- Bekijk bericht
                      Even het vervolg van het verhaal.

                      Ik heb dezelfde nikkor 17-55 f2.8 op een nikon D200 geschroefd en het overbelichtingsprobleem doet zicht niet voor. Dus het probleem lag aan de nikon d50 body.

                      Dus met de 17-55 f2.8 is niets mis. Ik raad jullie allen aan om deze superlens te kopen. Alleen verdient deze lens een iets professionelere body.

                      Bedankt voor jullie hulp.
                      Onzin, deze zal op elke Nikon DSLR goed werken, maar misschien op jouw D50.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8 - probleem opgelost

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Onzin, deze zal op elke Nikon DSLR goed werken, maar misschien op jouw D50.
                        Klopt, ik had me verkeerd uitgedrukt

                        Excuses

                        Comment


                        • #27
                          Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                          Ligt het niet aan de D50? Ik heb deze ook en moet vaak een kleine stop onder belichten om geen overbelichting te hebben.
                          De D80 heeft dat ook soms

                          Comment

                          Working...
                          X