Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-fotografie : goede raad ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macro-fotografie : goede raad ???

    Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
    In jou geval zou ik toch eerst met M42 experimenteren. (heb ik ook gedaan en trouwens nu nog) Blijf weg van die goedkope setjes voorzetlenzen, heb ik ook geprobeerd en het resultaat is gewoon slecht. Er zijn goede voorzetlenzen ook, zoals de Canon 250D en 500D, maar die zijn nieuw ook nog redelijk prijzig en het effect is op een gewone lens relatief beperkt. Raynox zou ook niet slecht zijn, maar heb er geen ervaring mee.De goedkoopste tussenringen voor EF-lenzen hebben geen electrische contacten, dus staat het diafragma altijd wijd open, dus nauwelijks scherptediepte. Afblijven dus. Je hebt een setje van Kenko of Danubia of zoiets nodig, nieuw toch ook weer zo'n 100 Euro. (de tussenringen van Canon zelf zijn nog veel duurder). Budgettair is dus M42 het beste, en als je de beperkingen kent (die zul je snel leren) zijn er ook zeer goede resultaten mee te bereiken....
    Nu ben ik nog een beetje in de war : als ik ga voor M42 heb ik een Canon EOS-adapter nodig => moet dit MET AF-control zijn (kosten toch ook al bijna 100 €)? Dan nog een setje Extension tubes for M42-screw + lens zoals Pentacon /Pentax 50 of 55 1.8 (is die brandpuntafstand groot genoeg ? Op Ebay zag ik bv. een 135mm-lens van Pentax, maar speelt de cropfactor 1.6 hier dan ook niet?) OF kies ik voor mijn huidige Canon EF 85-lens MET Kenko extension tubes voor Canon EF en EF-S. Ik wil dus voornamelijk insecten-foto's......

    Comment


    • #17
      Re: Macro-fotografie : goede raad ???

      Oorspronkelijk geplaatst door joskeDP Bekijk bericht
      Nu ben ik nog een beetje in de war : als ik ga voor M42 heb ik een Canon EOS-adapter nodig => moet dit MET AF-control zijn (kosten toch ook al bijna 100 €)? Dan nog een setje Extension tubes for M42-screw + lens zoals Pentacon /Pentax 50 of 55 1.8 (is die brandpuntafstand groot genoeg ? Op Ebay zag ik bv. een 135mm-lens van Pentax, maar speelt de cropfactor 1.6 hier dan ook niet?) OF kies ik voor mijn huidige Canon EF 85-lens MET Kenko extension tubes voor Canon EF en EF-S. Ik wil dus voornamelijk insecten-foto's......
      Die M42 > EOS adapter met af confirm kosten maar 20 a 25 € (E-bay , spul komt meestal uit Honkong) , maar naar mijn mening heb je die niet nodig voor macro, scherpstellen op het matglas werkt beter (tenzij of F16 of 22 ofzo)
      Voor levende en bewegende insecten is de 85mm wellicht beter, maar dan moet je wel wat spederen aan EOS extension tubes (>100€)

      Comment


      • #18
        Re: Macro-fotografie : goede raad ???

        Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
        Inderdaad, heb ik ook al vaak gedaan, en voor lab-opstellingen zijn hier zeer goede resultaten mee te halen. Die Pentacon's 50 mm zijn optisch eigenlijk veel meer waard dan de 10 of 20 Euro (op rommelmarkten soms nog veel minder) die ze er voor vragen/krijgen. In het veld vind ik ze minder practisch, omdat je voor voldoende scherpediepte, het diafragma (manueel) moet dichtdraaien tot pakweg 16, en dan een veel te donkere zoeker krijgt en niet meer manueel kan scherpstellen.
        Crispi,

        Als je met manuele objectieven werkt stel je toch eerst scherp en dan kies je het gewenste diafragma en als laatst doe je de lichtmeting. Dan hoef je helemaal niet door een donkere zoeker scherp te stellen. Ik hou me soms ook bezig met een Yachinon 50mm f/1.7 en ringen en ik vind dit niet zo confrotabel hoor. Vooral het scherpstellen zonder statief is heel lastig want bij het minste dat je beweegt sta je uit focus.
        (Trouwens ik droom van een Sigma 150mm f/2.8)

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment

        Working...
        X