Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lens ... joepie .. maar ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

    mag ik ook eens wat zeggen

    ik heb een tijdje geleden een Bigma gedemonteerd. Heb daaruit veel geleerd.

    de focusring kan je gerust verdraaien terwijl die op AF staat.

    het systeem bestaat uit twee getande ringen, één met binnenvertanding en één op de lenstube zelf met buitenvertanding. daartussenin bevinden zich drie tandwieltjes die een beetje zo werken als de achterste pion van een fiets: bij trappen grijpen de tandwieltjes in, als je de trappers stilhoudt loopt het wiel gewoon door. Hier werkt het echter niet met een lawaaierig tikkend mechanisme maar met een "torpedosysteem"(details bespaar ik julie)

    dus als de HSM, waarvan het aandrijftandwieltje zich ook tussen de getande ringen bevindt, de focus wil instellen, dan lopen de drie eerder genoemde tandwieltjes loos mee. verdraai jij echter de focusring ondertussen manueel, dan nemen de drie eerstgenoemde tandwieltjes het over van de HSM aandrijving.

    dit gezegd zijnde.....

    Comment


    • #17
      Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

      ja ,inderdaad , ik bezie mijn fout nu ook in. misschien een beetje te rap geweest met mijn vraag.
      maar bestaan er eigenlijk domme vragen of waren het alleen domme antwoorden , ben het even kwijt nu

      heb ze deze middag kunnen uittesten en gewoon in autofocus geshot en voor de rest overal afgebleven

      de eerste resultaten waren bevredigend maar toch niet altijd scherpe beelden maar was wel in een slecht verlichte zaal.misschien ligt dit wel aan mijn lowbudget camera.
      is het niet zo...... beter een mindere (hum hum) camera en een goede lens dan een goede camera en een mindere lens.... of stel ik hier nu weer een domme vraaag

      bedankt voor de eerlijke antwoorden en zal in het vervolg beter opletten in de klas

      gegroet

      sjatoken
      DE site

      Comment


      • #18
        Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

        Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
        ja ,inderdaad , ik bezie mijn fout nu ook in. misschien een beetje te rap geweest met mijn vraag.
        maar bestaan er eigenlijk domme vragen of waren het alleen domme antwoorden , ben het even kwijt nu

        heb ze deze middag kunnen uittesten en gewoon in autofocus geshot en voor de rest overal afgebleven

        de eerste resultaten waren bevredigend maar toch niet altijd scherpe beelden maar was wel in een slecht verlichte zaal.misschien ligt dit wel aan mijn lowbudget camera.
        is het niet zo...... beter een mindere (hum hum) camera en een goede lens dan een goede camera en een mindere lens.... of stel ik hier nu weer een domme vraaag

        bedankt voor de eerlijke antwoorden en zal in het vervolg beter opletten in de klas

        gegroet

        sjatoken
        Die camera en lens zijn absoluut geschikt voor het doel, maar het is geen point and shoot, er moet even nagedacht worden over diverse parameters.....

        Comment


        • #19
          Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

          Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
          de eerste resultaten waren bevredigend maar toch niet altijd scherpe beelden maar was wel in een slecht verlichte zaal.misschien ligt dit wel aan mijn lowbudget camera.
          is het niet zo...... beter een mindere (hum hum) camera en een goede lens dan een goede camera en een mindere lens.... of stel ik hier nu weer een domme vraaag

          sjatoken
          Als je vaak in moeilijke omstandigheden (weinig licht/veel actie) moet trekken kan hetvolgende helpen:

          Het gemakkelijke:
          * witbalance manueel juist zetten (ik vermoed dat daar TL lichten gebruikt worden)
          * monopoot gebruiken
          * lichtjes onderbelichten (om sluitertijd te winnen)

          Als je geavanceerd wilt gaan:
          * Bibblelabs Pro in combinatie met Noise Ninja gebruiken
          * in RAW schieten
          * een stop onderbelichten
          * ISO zo hoog zetten dat je de ruis duidelijk begint te zien (bij mijn 10D is dat ISO800)
          * en dan hopen dat de sluitertijd kort genoeg is om voldoende scherpe fotos te hebben
          * Bibblelab (met noise ninja) kan dit tot een behoorlijke foto ontwikkelen.
          _______________________________________
          Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

          Comment


          • #20
            Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

            Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
            heb ze deze middag kunnen uittesten en gewoon in autofocus geshot en voor de rest overal afgebleven

            de eerste resultaten waren bevredigend maar toch niet altijd scherpe beelden maar was wel in een slecht verlichte zaal.misschien ligt dit wel aan mijn lowbudget camera.
            Een advies kan beter gegeven worden als je iets zegt over de gebruikte sluitertijd, diafragma, ISO en het type onderwerp (bewegend/stilstaand) .....

            Comment


            • #21
              Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

              Oorspronkelijk geplaatst door Meneer Peeters Bekijk bericht
              Daar ga je veel plezier aan beleven voor volleybalfotografie. Ik kom daarvoor met de F4 versie toch heel wat te kort. Bij welke club ga je fotograferen?
              de club is volley richa michelbeke (ere klasse )deze avond om 18u in oudegem.
              heb aan de webmaster gevraagd om de foto's in de toekomst mooier te presenteren en hij ging er werk van maken
              maar eerst mijn nieuw lensje uittesten vanavond en ik zal er wel eentje posten in de rubriek sport (als ze toonbaar zijn tenminste )

              @ hapa : de instellingen die ik meestal gebruik in de AV stand zijn f2.8 en iso 1600, witbalans auto. en dit uiteraard voor volleybal
              DE site

              Comment


              • #22
                Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
                de club is volley richa michelbeke (ere klasse )deze avond om 18u in oudegem.
                heb aan de webmaster gevraagd om de foto's in de toekomst mooier te presenteren en hij ging er werk van maken
                maar eerst mijn nieuw lensje uittesten vanavond en ik zal er wel eentje posten in de rubriek sport (als ze toonbaar zijn tenminste )

                @ hapa : de instellingen die ik meestal gebruik in de AV stand zijn f2.8 en iso 1600, witbalans auto. en dit uiteraard voor volleybal
                uiteraard op f2.8 die foto's, maar iso 1600 lijkt mij toch een beetje teveel van het goede.
                Met mijn 400D heb je dan nogal véél ruis en aangezien de ruisonderdrukking bij de 350D nog slechter zijn stel ik mij daar vragen bij.

                ik zou inderdaad ook in RAW nemen en een stop onderbelichten, dan heb je al veel minder onscherpe foto's die je dan later moet gaan wegsmijten...

                Comment


                • #23
                  Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door shadowlemon Bekijk bericht
                  ik zou inderdaad ook in RAW nemen en een stop onderbelichten, dan heb je al veel minder onscherpe foto's die je dan later moet gaan wegsmijten...
                  Dat moet je nadien toch terug optrekken in postprocessing, waardoor je terug meer ruis krijgt!!!
                  Beter iets hoger ISO en correct belichten. Dan zal je uiteindelijk toch het minste ruis hebben van de 2.
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #24
                    Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                    Ik heb mij laten wijsmaken als je aan focus ring draaid terwijl hij op AF staat je de stappenùotor kan beschadigen van je lens.
                    Bij Nikon kan je dat ongestraft doen, staat zelfs in de aanduidieng " AF/M - M"
                    Ik hoor het graag, of ik juist ben geïnformeerd, van de vele Canon gebruikers.

                    Groeten

                    Veel Canon lenzen hebben Ring USM motors. Deze laten FTM toe (
                    full-time manual).

                    "
                    What is full-time manual (FTM)?
                    Canon EF lenses with AFD (arc form drives) and MM (micromotor) drives use very simple autofocus mechanisms which rely on electric motors and geartrains - rows of tiny cogwheels. Unfortunately, turning such a focus system by hand can damage the geartrain, so such lenses have a switch mechanism which disengages the cogwheels when you focus manually. There is thus no way for you to focus manually when the lens is switched over to autofocus mode.
                    However when Canon introduced lenses with USM (ultrasonic motor) autofocus systems they also introduced full-time manual focussing (FTM). Such lenses allow you to adjust focus manually even when the AF/MF switch is set to autofocus. This is very handy, as it lets you adjust or touch up focus without having to flip the switch."

                    Comment


                    • #25
                      Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Dat moet je nadien toch terug optrekken in postprocessing, waardoor je terug meer ruis krijgt!!!
                      Beter iets hoger ISO en correct belichten. Dan zal je uiteindelijk toch het minste ruis hebben van de 2.
                      dat, is wel een feit wat je daar zegt, maar iso 1600 @ 350D is wel echt véél ruis naar mijn mening.

                      Comment


                      • #26
                        Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                        Tja,idd een heel rare vraag voor iemand die al 2j.op BD zit en denkelijk al zolang met fotografie bezig is.
                        Zorg dat die ring ingesteld is op het kleinste diafr en zet de ring vast,je zal wel een klein knopje vinden om dat te doen.
                        Probeer dan maar eens en laat het resultaat eens weten.
                        Mss toch eens aan de basis theorie van fotografie werken zoals Rudy schrijft.
                        Canon EF-lenzen hebben nooit een diafragmaring.
                        Een diafragmaring is trouwens iets anders dan een focusring.
                        Ik ben op zoek naar een MB-20.

                        Comment


                        • #27
                          Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door shadowlemon Bekijk bericht
                          dat, is wel een feit wat je daar zegt, maar iso 1600 @ 350D is wel echt véél ruis naar mijn mening.
                          deze foto is deze avond genomen, komt zo uit de camera in een slecht verlichte zaal (gele verlichting..
                          zoveel ruis is er toch niet naar mijn mening. of toch ??

                          DE site

                          Comment


                          • #28
                            Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
                            deze foto is deze avond genomen, komt zo uit de camera in een slecht verlichte zaal (gele verlichting..
                            zoveel ruis is er toch niet naar mijn mening. of toch ??

                            nee, het valt mee in dit geval
                            ik had meer verwacht naar foto's die ik gezien en gemaakt heb op 1600 ISO met dezelfde camera of zelfs de 400D

                            Comment


                            • #29
                              Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
                              ja ,inderdaad , ik bezie mijn fout nu ook in. misschien een beetje te rap geweest met mijn vraag.
                              maar bestaan er eigenlijk domme vragen of waren het alleen domme antwoorden , ben het even kwijt nu

                              heb ze deze middag kunnen uittesten en gewoon in autofocus geshot en voor de rest overal afgebleven

                              de eerste resultaten waren bevredigend maar toch niet altijd scherpe beelden maar was wel in een slecht verlichte zaal.misschien ligt dit wel aan mijn lowbudget camera.
                              is het niet zo...... beter een mindere (hum hum) camera en een goede lens dan een goede camera en een mindere lens.... of stel ik hier nu weer een domme vraaag

                              bedankt voor de eerlijke antwoorden en zal in het vervolg beter opletten in de klas

                              gegroet

                              sjatoken

                              Ja er bestaan wel degelijk domme vragen !
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment


                              • #30
                                Re: nieuwe lens ... joepie .. maar ??

                                Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X