Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterbestendigheid + keuze lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waterbestendigheid + keuze lens

    Op Spitsbergen ben ik blijven doortrekken ondanks continue lichte regenval (gedurende drie dagen). Wel na elke (enkele) foto's direct terug in de tas. Pas op het einde van de dag (en dus terug in de tent) volledig kunnen afdrogen.

    Collega had D200 mee en durfde niet te trekken in die omstandigheden.

    Hadden allebei na twee dagen hetzelfde effect: condens/vocht achter het bovenste schermpje. Blijkbaar is dat of niet dicht bij D200 (D300??) ofwel komt er verrassend veel condens binnen via lens (en lenswissel).
    In lenzen zelf heb ik dit niet vastgesteld (18-135 Nikon, 80-400 Nikon en 90 macro Tamron). Heb tijdens de regendagen wel nagenoeg enkel de 18-135 gebruikt en slechts kort de 80-400.

    Ik denk dus dat de D80 wel wat kan hebben. Waarschijnlijk andere digitalen ook.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

    Comment


    • #17
      Re: Waterbestendigheid + keuze lens

      Denk dat de condens juist ontstaat omdat je van een vochtige naar een droge ruimte gaat.
      Zal geen lek zijn in je toestel.

      Na het fotograferen in natte omgeving je objectief verwijderen van de body en zo te drogen leggen zal dit voorkomen denk ik.

      Gr Mike
      Nikon spul

      Comment


      • #18
        Re: Waterbestendigheid + keuze lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
        Denk dat de condens juist ontstaat omdat je van een vochtige naar een droge ruimte gaat.
        Zal geen lek zijn in je toestel.

        Na het fotograferen in natte omgeving je objectief verwijderen van de body en zo te drogen leggen zal dit voorkomen denk ik.
        Condens krijg je als je van een koude naar een warme en vochtige omgeving gaat.

        Als de camera kouder is dan het dauwpunt in die ruimte, dan condenseert het vocht op de camera. In een droge warme ruimte heb je dus minder kans op condensatie dan in een warme vochtige ruimte (een serre, of een café vol mensen bijvoorbeeld).

        Je kan dat voorkomen door de camera in een gesloten plastiekzak te laten opwarmen, als de camera warm genoeg is, dan krijg je nooit condens.
        (Je kan ook bij den Aldi een luchtontvochtiger gaan kopen om je woning droger te maken, die werkt prima.)
        Als het snel moet gaan dan kan je de camera voorzichtig opwarmen door die boven een radiator te houden (niet bovenop leggen, je blijft die best zelf vasthouden, zolang jij zelf tegen de warmte kan zal de camera er ook geen last van ondervinden). Met een haardroger kan je de camera ook opwarmen, maar dan mag je die niet vlakbij de camera houden om te plotse temperatuursverhogingen te vermijden (glas heeft dat niet graag).

        Verwissel zo weinig mogelijk lenzen terwijl er vocht op de camera condenseert, want dan slaat het vocht rechtstreeks op de binnenkant van het toestel, en dat is veel gevaarlijker dan op de buitenkant.
        Vorige zaterdag had ik problemen in de serre van Planckendael (frontelement van de lens dampte aan), en daarom heb ik er gewoon geen foto's gemaakt (het was er trouwens toch te donker).

        Als de camera nat is aan de buitenkant, laat dan alles drogen voor je die wegsteekt in de tas, zorg ervoor dat de tas ook volledig opgedroogd is. Als er geen vocht in de onderdelen (lenzen, camerabody en dergelijke) zit, dan moet je alle doppen op de lenzen en camera laten zitten. Als er wel vocht in de camera zit, dan zal je die wel moeten laten drogen zonder lens en afsluitdop. Doe dat dan wel in een ruimte met zo weinig mogelijk stof, anders heb je daarna weer andere problemen. Je kan dan de camera en lenzen ook in een afgesloten kast steken samen met een vochtvreter (zo'n plastiekbakje met vochtabsorberende korrels), maar zorg er dan voor dat de spullen die je wil drogen nooit in aanraking komen met die korreltjes omdat die soms corrosief kunnen inwerken op allerlei onderdelen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Waterbestendigheid + keuze lens

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          mijn 17-40mmL wel, weet niet of het bij alle L lenzen zo is!!
          grt,bouk.
          En een 70-200 F4 L IS USM ook zeker?
          ::: Flickr :::

          Comment


          • #20
            Re: Waterbestendigheid + keuze lens

            Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
            En een 70-200 F4 L IS USM ook zeker?
            Ja. Beide 70-200 met IS zijn spatwaterdicht MITS gemonteerd op een dito body en MITS voorzien van een filter op de frontlens.
            Dat is het officiële verhaal. In de praktijk mag ik met mijn 350D en 70-200 zonder filter en met zonnekap gerust in de regen lopen. Ook in het regenwoud in Suriname had ik met niks last, zelfs niet met niet-gesealede lenzen.
            Qua regen niet overdrijven natuurlijk. Ze hebben het over SPATwaterdicht.
            Anderzijds heb ik ook al verhalen gelezen over persfotografen die na een drukke dag in de modder hun 1Ds met hun 300 2.8 IS erop zachtjes met de tuinslang afspoelden, zonder nadelige gevolgen. Dus vermoedelijk kan je best wat verder gaan dan men aangeeft.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #21
              Re: Waterbestendigheid + keuze lens

              Linkje van hvr_oosterzele

              http://www.lensplay.com/lenses/lens_weathersealed.html
              Mvg Tim

              Comment


              • #22
                Re: Waterbestendigheid + keuze lens

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                vanmorgen even uitgeprobeerd onder de douche, mijn 30D kan ik inderdaad weggooien, maar mijn 17-40mmL......geen spatje last hoor.
                grt,bouk.

                Ik kan me niet meer houden.

                Comment

                Working...
                X