Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

    Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
    idd super antoine!
    dacht dat het specifiek een macrolens was maar je kan het blijkbaar dus ook goed gebruiken voor model en portret...

    hmm even bij konijn gekeken en er staat helemaal niet bij dat het een macro lens is...


    precies een gewone prime
    Bij Nikon staat normaal ook geen macro maar Micro.
    Ik heb gezien dat bij Konijnenberg idd die vermelding is weggelaten.

    Als je een goede macrolens zoekt dan heb je met de 105 VR wat andere mogelijkheden in de fotografie in huis gehaald.

    mvg
    Antoine

    Comment


    • #47
      Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

      Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
      idd super antoine!
      dacht dat het specifiek een macrolens was maar je kan het blijkbaar dus ook goed gebruiken voor model en portret...
      Ik had er hier nog een paar staan van een jaar of twee terug, gemaakt met de 105 VR, soms zelfs wat te scherp.

      Camera Nikon D200
      Lens 105mm micro nikkor AFS VR
      Exif: diafragma f4 1/500 sec.


      Exif: Nikon D200 - Obj. Micro nikkor 105mm AFS VR - ISO 400 - 1/90 sec. - f6.3
      Last edited by Guest42; 29 augustus 2008, 07:37.

      Comment


      • #48
        Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

        Een zeer mooi lenske is de legendarische 28-75mm F2,8 tamron lens.
        Is zeer goed bruikbaar voor portret op APS-C en nu ook beschikbaar met ingebouwde AF-motor. Eventueel zou ik daar een goede 50mm F1,4 of F1,8 bijnemen, veruit de beste 50mm lens is momenteel de nieuwe Sigma 50mm 1,4.

        Met deze 2 lenzen heb je voor rond de 700 euro een zeer mooie combinatie.

        De sigma 70mm macro F2,8 is ook zeer goed geschikt voor portret.

        Veel hoger dan 85mm zou ik nooit gaan voor portret lens (APS-C).

        Voor FF zou ik kiezen tussen de 70 en 135mm brandpunt.
        Voor APS-C tussen de 35 a 85 mm.
        Last edited by puerte; 29 augustus 2008, 09:25.

        Comment


        • #49
          Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          gemaakt met de 105 VR, soms zelfs wat te scherp.
          Ik vind persoonlijk de 105 micro ook te scherp als portret lens. Hetzelfde geldt voor de 60 mm micro (de vorige versie, de nieuwe ken ik niet). Als portret uw hoofdreden is voor de lens zou ik deze niet nemen.

          Te scherpe portretten zijn hard en niet flatterend. De dames zullen reklameren voor het kleinste rimpeltje en de heren zullen zich een halve voormiddag nat moeten scheren.

          Comment


          • #50
            Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            Ik vind persoonlijk de 105 micro ook te scherp als portret lens. Hetzelfde geldt voor de 60 mm micro (de vorige versie, de nieuwe ken ik niet). Als portret uw hoofdreden is voor de lens zou ik deze niet nemen.

            Te scherpe portretten zijn hard en niet flatterend. De dames zullen reklameren voor het kleinste rimpeltje en de heren zullen zich een halve voormiddag nat moeten scheren.
            Dat is een algemeen probleem voor portret, om dit te voorkomen zijn er de softfocus lenzen, min of meer uit gebruik geraakt door de komst van digitale fotografie. Een portret heeft meestal nabewerking nodig. In photoshop of andere programma's, zijn er voldoende middelen aanwezig om de foto's selectief te verzachten en andere onvolmaaktheden weg te werken.
            Als je, je echt op portretten wilt toeleggen moet je volgens mij die technieken goed beheersen.

            Comment


            • #51
              Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              Ongetwijfeld de Nikon 17-55mm 2.8 wegens de grote inzetbaarheid.

              Groetjes,
              Pol.




              Vindt ik ook en eventueel een grip onder de D80 voor wat meer 'houvast'

              Comment


              • #52
                Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                [QUOTE=Te scherpe portretten zijn hard en niet flatterend. De dames zullen reklameren voor het kleinste rimpeltje en de heren zullen zich een halve voormiddag nat moeten scheren.[/QUOTE]

                In ACR kan je de functie "masking" gebruiken om na verscherpen de rimpeltjes aanvaardbaar te maken. Zo vermijd je "ambras"
                Groet
                350D, Sigma 18-200mm, 50mm f1.8, EX380
                http://www.flickr.com/photos/26621328@N05/

                Comment


                • #53
                  Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                  Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                  Ik vind persoonlijk de 105 micro ook te scherp als portret lens. Hetzelfde geldt voor de 60 mm micro (de vorige versie, de nieuwe ken ik niet). Als portret uw hoofdreden is voor de lens zou ik deze niet nemen.

                  Te scherpe portretten zijn hard en niet flatterend. De dames zullen reklameren voor het kleinste rimpeltje en de heren zullen zich een halve voormiddag nat moeten scheren.

                  Het is niet omdat je lens haarscherp is, je de foto niet softer kan maken
                  Omgekeerd kan niet
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #54
                    Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                    Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    Het is niet omdat je lens haarscherp is, je de foto niet softer kan maken
                    Omgekeerd kan niet
                    Evident! (alhoewel, foto's van een minderscherpe lens (ik bedoel dus niet totaal onscherpe foto's, verkeerde scherpstelling of beweging) kan je ook in bepaalde mate verbeteren door te scherpen in Photoshop of wat dan ook maar 't zal ook zo goed niet zijn.)

                    Ieder zijn gedacht maar *mijn* devies is, als je iets van in het begin goed kan krijgen waarom het dan moeilijk maken en dat te proberen rechtzetten via postprocessen (tenzij je dat graag doet)?

                    Ik ken er die evengraag hun foto's bewerken in Photoshop als ze te nemen. No problem. Ieder zijn hoby.

                    Als portret het (hoofd)doel is zijn er betere alternatieven dan de Nikon micro lenzen.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                      Evident! (alhoewel, foto's van een minderscherpe lens (ik bedoel dus niet totaal onscherpe foto's, verkeerde scherpstelling of beweging) kan je ook in bepaalde mate verbeteren door te scherpen in Photoshop of wat dan ook maar 't zal ook zo goed niet zijn.)

                      Ieder zijn gedacht maar *mijn* devies is, als je iets van in het begin goed kan krijgen waarom het dan moeilijk maken en dat te proberen rechtzetten via postprocessen (tenzij je dat graag doet)?

                      Ik ken er die evengraag hun foto's bewerken in Photoshop als ze te nemen. No problem. Ieder zijn hoby.

                      Als portret het (hoofd)doel is zijn er betere alternatieven dan de Nikon micro lenzen.
                      100% waar.
                      Dit heeft tot nu toe ook niemand hier bestreden.
                      We hebben alleen aangegeven dat je met de 105 VR meerdere dingen kunt doen.
                      Ook NIkon gebruikt in zijn propectus vaak de 105VR bij een portret.

                      Ik denk dat de beste lens voor portretfotografie de 85mm is.
                      Om maar even op de vraag van TS in te gaan, ik zou alleen de 85mm kopen als ik heel veel aan portretfotografie zou doen.
                      Wannneer dit niet het geval is, dan besteed ik liever mijn geld aan de 17-55 f2,8. en als ik die al had dan nam ik de 105 VR.

                      Dit is mijn mening en die zal ongetwijfeld niet door een ieder worden gesteund en dit is ook maar goed ook want anders waren de 17-55 f2,8 niet meer aan te slepen.

                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #56
                        Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                        Even een domme vraag (bestaan normaal niet maar ... )

                        De therm "de portretlens"

                        wat verstaan jullie onder portretlens ?

                        - enkel het aangezicht
                        - aangezicht + borst
                        - model 1/2
                        - model 3/4
                        - model gans

                        tot waar is de 85/1.4 "de lens"
                        en of vanaf waar neemt een andere lens het over om "de lens" te zijn .
                        Fotografische groeten
                        Patrick

                        Comment


                        • #57
                          Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                          Mijn ervaring op DX formaat, is dat 85mm alleen werkt als er voldoende ruimte is. Zelf ondervonden met mijn 80-200mm 2.8
                          Of je hebt uitsluitend foto's van hoofd en, misschien, borst.

                          Als je modellen wilt fotografen in een omgeving, zou ik toch iets breder gaan. Zo gebruikte ik soms een combinatie van 50mm f1.8, 35mm f2 en 18-70mm om heel breed te gaan. En de 80-200mm voor moeilijke foto's en wat meer afstand.

                          Om nu als start uitrusting àlleen maar een 85mm te kopen, vind ik een handicap. De 85mm is zeer goed in relatief weinig. M.a.w veelzijdigheid is zijn sterke kant niet, maar wat het doet, doet het zeer goed. En als foto's van hoofden en gezichten jouw ding zijn of foto's van modellen waar je tiental meter vandaan kan staan, dan moet je voor de 85mm gaan. Maar een bijv. een 50mm (zeer weinig vervorming) is al wat veelzijdiger en misschien de gulden middenweg. En goedkoop.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                            Beste Bd-ers :

                            Danks aan allen,hier of via pm's om mee te denken en advies aan te brengen.
                            "Ik" ben voor "mij" tot volgend besluit gekomen .

                            dit zal mijn set objectieven worden :

                            1-50 mm 1.8 (reeds in mijn bezit)

                            2-105 mm VR micro (eerst volgende aankoop)

                            3-70-200 VR 2.8 (erop volgende aankoop)

                            dx en ff bruikbaar , dus gewapend voor de toekomst .

                            en moest ik ooit zeer gunstig aan een 85 mm 1.4 kunnen geraken zal die als laatste het rijtje sluiten .
                            Fotografische groeten
                            Patrick

                            Comment


                            • #59
                              Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                              Oorspronkelijk geplaatst door ikpatje Bekijk bericht
                              Beste Bd-ers :

                              Danks aan allen,hier of via pm's om mee te denken en advies aan te brengen.
                              "Ik" ben voor "mij" tot volgend besluit gekomen .

                              dit zal mijn set objectieven worden :

                              1-50 mm 1.8 (reeds in mijn bezit)

                              2-105 mm VR micro (eerst volgende aankoop)

                              3-70-200 VR 2.8 (erop volgende aankoop)

                              dx en ff bruikbaar , dus gewapend voor de toekomst .

                              en moest ik ooit zeer gunstig aan een 85 mm 1.4 kunnen geraken zal die als laatste het rijtje sluiten .
                              Goed doordachte denkwijze.

                              En ondertussen zal er wel wat nieuws komen van Nikon, zodat je je zienswijze nog kan aanpassen, eerst de 105 is goed gezien, daar deze nog redelijk recent is, en van alles is voorzien, alsook breed inzetbaar.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Kort en bondig : nikon 85mm 1.4 of 17-55 2.8 voor modelfotografie met momenteel D

                                Deze thread heeft het voor mij helemaal gedaan:


                                Ik heb mijn exemplaar wel nieuw in China en bij een officiële Nikon dealer op de kop kunnen tikken voor net geen € 600.
                                Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

                                Comment

                                Working...
                                X