Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Upgrade kitlens D40: Nikkor 16-85 of andere?

Lijkt me inderdaad een schitterende lens, maar macro en portret zijn nu zaken die momenteel onderaan op het verlanglijstje staan.

De bedoeling was nog altijd om mijn huidige kitlenzen te vervangen door oorspronkelijk 1 lens (18-200), of te gaan voor betere kwaliteit met 2/3 lenzen.
    Sowieso moet ik met deze lens/lenzen beschikken over een ruim zoombereik (10/20-200-300), gezien ze vooral zouden dienen voor alledaagse fotografie/uitstappen/reizen.
    En qua budget heb ik voor glaswerk de komende jaren max 1000-1500 euro over (ik blijf arme student). Dus beginnen met 1 prime lijkt me hier geen optie.
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Het is toch niet helemaal uitgedraaid zoals ik gedacht had, maar mijn besluit staat vast nu.

Ik ben net terug van een 11-daagse vakantie in Corfu, en dat heeft de doorslag gegeven.
      Zee, zand, zout en dergelijke zijn zaken die een kodak niet leuk vindt, zeker als je constant moet wisselen van objectief. Ook achterop een brommer was wisselen van objectief niet zo vanzelfsprekend.
      Daarnaast is duidelijk geworden dat mijn vriendin ook ambities heeft als amateur-fotograaf, maar meer in de aard van 1 toestel, 1 lens, en niet moeten wisselen van objectief.

Besluit: eerstvolgende aankoop wordt een 18-200 lens voor 'on the road'.
      Ik veronderstel dat - na vele reviews - de Nikkor 18-200mm VR hier de beste keuze is (correct me if I'm wrong).

Nadien volgt de rest van mijn verlanglijstje nog wel (50mm f1.4 of f1.8 voor portretten en de betere foto's, lichtsterke telezoom voor concerten en macro zoals een 70-200mm f2.8, ...)
      Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
        Ik heb de Nikkor 18-200 kunnen testen, en was er toch niet helemaal tevreden van. Vooral de beeldkwaliteit die wordt ingeleverd om zo'n groot zoombereik te bekomen, staat mij niet zo aan. Vandaar dat ik beslist heb om te kiezen voor 2 aparte objectieven.

P.S. Ik ben momenteel misschien nog een amateurfotograaf, maar wil er wel een serieuze hobby van maken (ben er eigenlijk al volop mee bezig). Het materiaal dat ik nu koop, is bedoeld om lang mee te gaan, ook nog eventueel volgende body's (D80/D300?).

Ik heb de 18-200 van Nikon al 2jaar. Zeer tevreden over. Het enige minpunt is de mechanische degelijkheid en de 'creep', dus het uitschuiven van de lens.
        Ik heb ook de 17-55-2.8 van Nikon, een TOPlens dus.
        Je moet de lenzen gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn. Voor het serieuze werk en reportage gebruik ik de 17-55, maar als allrounder en een uitstapje of voor op vakantie is het de 18-200, hiervoor wil ik geen andere lans meer.
        De verschillen tussen beide lenzen zijn zeer miniem hoor. Als je met de 18-200 geen goede foto's maakt zal je ze met de 17-55 ook niet maken.

Comment

Working...
        X