Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon EF 50mm F 1.4 USM vs. Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
    Neem de Canon, alleen al om de betrouwbare, acurate en snelle USM .

2e argument is dat de Sigma een pak meer CA's heeft.
    wat zeg je me daar... betrouwbaar en snel de canon???

de AF van de Canon 50mm 1.4 is barslecht als je hem op vlak van snelheid en betrouwbaarheid bekijkt. Accuraat is hij wel (als hij wil focussen)

de canon 50mm 1.4 gaat heel snel hunten bij weinig licht én is echt wel zeer traag (ik merk amper verschil met mn canon 50mm 1.8)

en plus, de canon 50mm 1.4 verandert wel van lengte tijdens het focussen (hij gebruikt geen ring USM maar gewone USM motor,vandaar ook de lage snelheid)
    5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      DPREVIEW heeft zojuist de sigma lens getest, http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/
      Als DPREVIEW al begint toe te geven dat de Sigma beter is dan de Canon en Nikon versie, hebben ze ofwel iets verkeerd gerookt of aan den drank gezeten, ofwel is de Sigma toch veel beter dan de concurrentie.
      De grote merken hebben hun snelle 50mm primes veel te lang stiefmoederlijk behandeld, en dit is het logische gevolg. Kijk alleen al maar naar het verschil in afmetingen, gewicht, filtermaat van de Sigma tov de anderen. Ik ben eens benieuwd naar de nieuwe Nikon AFS 50mm f/1.4 met nanocoating eind september
      Last edited by frank207be; 19 augustus 2008, 09:59. Reden: 50mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        wat zeg je me daar... betrouwbaar en snel de canon???

de AF van de Canon 50mm 1.4 is barslecht als je hem op vlak van snelheid en betrouwbaarheid bekijkt. Accuraat is hij wel (als hij wil focussen)

de canon 50mm 1.4 gaat heel snel hunten bij weinig licht én is echt wel zeer traag (ik merk amper verschil met mn canon 50mm 1.8)
        Er is een groot verschil tussen snel en traag...
        In vergelijking met elke kitlens is de Canon 50mm f1,4 supersnel, er zijn wel lenzen die sneller focussen, maar daar hangt dan gewoonlijk een heel ander prijskaartje aan.
        Op mijn 40D merk ik eigenlijk niet zoveel snelheidsverschil tussen de 50mm en de andere lenzen (17-55 f2,8 IS, 24-105 f4 L IS, 70-200 f2,8 L IS, 300mm f4 L IS, 100-400 L IS), alleen de Sigma 150mm f2,8 is véél trager, en de Sigma 70-200 die ik gehad heb was ook traag in vergelijking met mijn andere lenzen (ze was wel heel wat sneller dan de 150mm, die echt heel traag focust).
        (De 40D heeft wel een ander AF-systeem dan de 20D, alle lenzen focussen iets sneller en accurater op de 40D.)

De Tamron 28-75 was ook traag, bovendien ging de Servo-AF met schokjes, waardoor actiefoto's zelden scherp waren. Die lens had ook heel snel problemen met wat minder licht. Als die goed focuste was ze wel scherp, maar dat deed ze lang niet altijd.

Enkel bij héél weinig licht in combinatie met een donker onderwerp heb ik al focusproblemen gehad. Zelfs op f1,4 en iso 1600, als dan de sluitertijd dan nog maar 1/30sec is om de foto juist te belichten, dan nog werkt de AF goed genoeg.

Mijn Canon 50mm f1,4 focust dus in alle omstandigheden perfect en vrij snel, behalve als er zo weinig licht is dat de andere lenzen het ook opgeven.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Traag zou ik de EF 50mm f1.4 ook niet noemen hoor, maar net zoals Matthias vind ik ook
          dat ze minder goed focust (bij slecht licht) dan mijn andere lenzen...

Ik kan enkel een vergelijk maken met mijn (voormalige) Sigma 30mm f1.4, en die focuste sneller en beter bij weinig licht...

Als de Sigma 50mm f1.4 zich min of meer op dezelfde manier gedraagt, dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn...
          (het word dus tijd dat ik er eentje test )

@ Bandit: ik snap niet echt waarom je de Tamron 28-75 hier komt bijhalen..
          Het is nogal wiedes dat een lens van 320 euro (met excellente optiek trouwens)
          geen gelijkaardige snelle AF heeft zoals een L-lens of snelle prime...

De meeste third-party-lenzen zijn (bijna) altijd een compromis prijskwaliteitsverhoudingsgewijs .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
            't is een meer hedendaags design, ALS je een goed exemplaar in handen krijgt, is het enkel de CA dat de wenkbrauwen doet fronsen... Ik zou de Sigma durven nemen (mss te vroeg?), maar de canon is de veiligere en goedkopere keuze...
            CA welke CA, objectief heeft haast gene CA gezien de scherpte van de lens.
            Als een schoolvoorbeeld van CA wilt zien moet je naar dit objectieveke eens kijken. Haast een drama in vergelijking met de Sigma lens.

Comment

Even dit oude topic van onder het stof halen. Als ik de meningen hier hoor is de Sigma dus wat beter dan de Canon versie. Klopt dit nog altijd of zijn de lenzen ondertussen wat veranderd. De volgende lens dat ik me zal aanschaffen zal wellicht een 50mm f1.4 worden en zit dus te twijfelen tussen de Canon of de Sigma versie. De laatste is wel duurder maar heeft als voordeel dat die een filter van 77mm gebruikt, welke ik al heb van op een andere lens.

Comment

Ik had zelf al de canon 50mm 1.8 (eigenlijk mijn vrouw) en omdat deze niet van haar toestel afkwam heb ik voor mezelf ook een vaste 50 mm gekocht. Ik twijfelde tussen de canon 50mm 1.4 en de sigma 50 mm 1.4. Na alle forums te hebben overlezen en na de goeie ervaring met mijn sigma macro 105 f2.8 heb ik besloten om de sigma 50mm 1.4 te kopen. Ondertussen heb ik die nu al een paar maanden en komt deze lens er ook nog nauwelijks af (af en toe voor mijn canon 17-40L en canon 85mm 1.8) Ik ben heel tevreden over de sigma en ik heb ondertussen dus al 2 sigma lenzen en ik kan er niets slechts van zeggen, uiteraard zijn canon L lenzen een klasse apart

Comment

Ben ook tevreden van mijn Sigma lenzen. Heb mijn kitlens vervangen door een sigma 18-50 f2.8 en heb onlangs een 105 F2.8 gekocht en mag daar voorlopig ook niet over klagen. Heb ze wel nog niet veel gebruikt.

Comment

Ik heb de Sigma 50mm voor Nikon en die voldoet uitstekend. Het nadeel is wel dat het geen lens is om op vakantie als handig klein dingetje voor foto's met weinig licht erbij te steken, daar heb ik de 1.8 voor.
                    Qua eigenschappen zit de Sigma lens eerder op het niveau van de 50L. De built quality is natuurlijk wat minder maar de scherpte bij volle opening is beter en de af is sneller.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

nu het topic terug opgerakeld is...
                      Klopt wel ja, ik heb er totnogtoe met de Sigma eigenlijk alleen last van gehad op f/1.4 en f/1.6 onder zeer slechte lichtomstandigheden.
                      En laat ik daar nu net een 1.4 voor zoeken. Ga eens testen met mijn FF bij Rubens.
                      Iemand een idee over de verhouding van die 50 mm 1.4 lenzen versus de 35mm 1.4 of de 85mm 1.8?

EDIT: never mind, heb het zelf gezien, ben nu de eigenaar van een 35mm 1.4 L... ligt wel in een andere categorie.

ADDENDUM: nog even aan diegenen die al die testjes en cijferkes maar zever vinden: ik heb gelijk in de auto een paar foto's getrokken van mijn dashbord. En daar zag ik op mijn schermpje al dat de 35mm op 1.4 even scherp was als de 24-70 op 2.8, en op 2.8 is de 35mm gewoon scherper dan de 24-70 op 2.8. Cijferkes van FF heb ik ni direct, maar op APS-C gaat het om MTF waardes van 1873,5/1574 (35mm1.4) versus 1885,5/1542,5 (24-70@40mm2.8) en vervolgens 2077/1562,5 (35mm2.8). En je ziet dat niet alleen bij inzoomen op het focuspunt (cijfers van 180 op de teller), maar ook op 17" laptopscherm in "fit to window".
                      Last edited by Yourt; 1 maart 2010, 14:19.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Iemand een idee over de verhouding van die 50 mm 1.4 lenzen versus de 35mm 1.4 of de 85mm 1.8?
                        De 35mm f1.4L is een klasse apart, imho niet te vergelijken met de Sigma (qua prijs dan). Ze is een stuk scherper volopen.

De 85mm is op f1,8 zeker scherper dan de Sigma op f1,4, maar op een FF net iets te lang om als reportagelens te gebruiken
                        (lees standaard 50mm). Razendsnelle AF, maar daar doet de 50mm Sigma het dan ook weer goed imho.

Comment

nu het toch over de AF gaat: op mijn 5DII zat dat wel goed. heb het donkerste hoekje gezocht en heb ter vergelijking met 24-70 2.8, 50 1.4 en 35 1.4 getest, dwz scherpstellen op een in een hoekje gemoffelde zwarte fototas (op textiel, niet op contrast tussen textiel en behang, rek,...).
                          En dat ging allemaal heel vlot (zelfs zonder AF assist points aan). De Canons hebben allen USM ring focus, dus dat verbaast niet dan. Da's één van de redenen waarom ik de 50 1.4 zou kiezen boven de 50 1.8. De Sigma focust ook goed met zijn HSM. Maar op FF is die vol open niet op zijn best aan de randen...

Jammer eigenlijk da'k de testfotootjes gewist heb, alhoewel het een hele toer zou zijn om die allemaal ergens te presenteren... ;-)

In 't kort: ik zou voor de Canon 50mm 1.4 gaan als ik uit de twee van deze topic moest kiezen. Dan is er daar sprake van vignettering, maar da's geen probleem meer dan... de lens wordt toch herkend en de vignettering wordt weggewerkt.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

Comment

Ik zou voor de Sigma gaan. niet zozeer voor het kwaliteitsverschil, maar voor de betrouwbaarheid. Heb zelf een Canon 1.4 sinds 2008 en die is gestorven. De AF is dood. Door het gebruik van een micro motor ipv een ringmotor om scherp te stellen is de lens blijkbaar extreem gevoelig aan schokken en temperatuurverschillen. Nochtans ben ik steeds heel voorzichtig met m'n materiaal.

In de shop konden ze me niet verder helpen, tenzij ik eerst een offerte vraag, wat me al 50 euro kost. Voor de herstelling moet ik rekenen op een 200 euro.
                            Op advies van de shop heb ik een mail verzonden aan Canon. Had snel een vriendelijk antwoord, maar men kon me niet verder helpen, tenzij met de herstelling aan +/- 200 euro.

Na wat surfwerk kwam ik op gigantisch veel posts van mensen met het zelfde probleem. Eentje daarvan, een Italiaan, heeft de lens dan maar zelf gedemonteerd en kunnen herstellen. Daarvan staat een volledige workflow online.

Dit weekend doe ik het zelfde, op hoop van zegen. Maar als het niet lukt, dan kies ik voor de Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steviemacintosh Bekijk bericht
                              Ik zou voor de Sigma gaan. niet zozeer voor het kwaliteitsverschil, maar voor de betrouwbaarheid. Heb zelf een Canon 1.4 sinds 2008 en die is gestorven. De AF is dood. Door het gebruik van een micro motor ipv een ringmotor om scherp te stellen is de lens blijkbaar extreem gevoelig aan schokken en temperatuurverschillen. Nochtans ben ik steeds heel voorzichtig met m'n materiaal.

In de shop konden ze me niet verder helpen, tenzij ik eerst een offerte vraag, wat me al 50 euro kost. Voor de herstelling moet ik rekenen op een 200 euro.
                              Op advies van de shop heb ik een mail verzonden aan Canon. Had snel een vriendelijk antwoord, maar men kon me niet verder helpen, tenzij met de herstelling aan +/- 200 euro.

Na wat surfwerk kwam ik op gigantisch veel posts van mensen met het zelfde probleem. Eentje daarvan, een Italiaan, heeft de lens dan maar zelf gedemonteerd en kunnen herstellen. Daarvan staat een volledige workflow online.

Dit weekend doe ik het zelfde, op hoop van zegen. Maar als het niet lukt, dan kies ik voor de Sigma.
                              Yep, ik heb ook altijd gedacht dat er iets was met die 50mm 1.4. Heb hem ooit bij Et-BASS binnengebracht omdat ik vond dat er een raar geluid uit kwam. Ze wisten me toen te vertellen dat "dit normaal was". Enkele maanden later begaf de AF het op afstanden onder de 1 meter.
                              En we zijn inderdaad niet de enigen.

DPaul
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steviemacintosh Bekijk bericht
                                Door het gebruik van een micro motor ipv een ringmotor om scherp te stellen is de lens blijkbaar extreem gevoelig aan schokken en temperatuurverschillen. Nochtans ben ik steeds heel voorzichtig met m'n materiaal.
                                Ik liet laatst tijdens een shoot mijn 50mm 1.4 canon op de grond vallen (uit mijn broekzak) op een marmeren vloer. Behuizing gebarsten net waar de AF/MF knop staat, die is naar binnen gedrukt en kan niet meer worden gebruikt...MAAR de lens focust nog perfect. Kan dus blijkbaar ook andersom

Ben al enige tijd van plan de 50mm F1.2 te kopen (op fullframe is 50mm een heel erg nuttige lengte waardoor ik de lens eigenlijk vaker gebruik dan ik had gedacht) maar heb al fantastische fotos ermee kunnen maken, bijna mn favoriete lens...terwijl het de goedkoopste in mn tas is.

Comment

Working...
                                X