Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik heb een EF 17-40 F4L aangeschaft maar ik vind de scherpte een beetje tegenvallen. Ik heb een paar test foto's gemaakt, zou iemand daar naar kunnen kijken en beoordelen of ik misschien teveel verwacht van de lens?
De lens is icm een 400D. Testfoto's
mij lijkt wel op elke foto ergens een stuk(je) goed scherp te zijn hoor!
bv bij de 1ste foto van de 2de reeks, de bladtop net boven de knop onderaan in't midden.
In je eerste reeks gebruik je hele lange sluitertijden... als je daar geen statief gebruikt hebt, kun je de scherpte moeilijk beoordelen, daar je al snel bewegingsonscherpte zult hebben.
Misschien ook even vermelden of er een filter voor de lens zit, want ik herinner me een gelijkaardige vraag van iemand anders hierdoor minder scherpe foto's had.
Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58
In je eerste reeks gebruik je hele lange sluitertijden... als je daar geen statief gebruikt hebt, kun je de scherpte moeilijk beoordelen, daar je al snel bewegingsonscherpte zult hebben.
Misschien ook even vermelden of er een filter voor de lens zit, want ik herinner me een gelijkaardige vraag van iemand anders hierdoor minder scherpe foto's had.
F8 en F11 zijn de scherpste punten van deze lens. Je trekt veel foto's met lange sluiter en op F4. Je hebt weinig scherptediepte op F4 en de helft van je foto is inderdaad onscherp, zeker in ruime shots is dat niet mooi.
Bij een langere sluiter dan 1/60 kan het minste voor trillingsonscherpte zorgen. Dus zet hem op een statief en gebruik de timer, na 10seconden (en geen wind) staat hij wel stil. De spiegel kan ook voor onscherpte zorgen als je een crappy statief hebt.
Verder kan het zijn dat uw exemplaar iets minder scherp is. Ik zou het moeten vergelijken met het mijn. Heb je niemand in de buurt die ook zo'n lens heeft?
Ik heb op iedere foto van de 2e serie in het midden van de foto scherp gesteld.
Er zit geen filter voor de lens.
Ik heb uit de hand geschoten en er stond idd wel een klein beetje wind, misschien net genoeg om de bloemetjes een klein beetje te laten bewegen.
Ik zal eens kijken of ik een 'dood' voorwerp kan fotograferen om de scherpte te beoordelen. Zal F4 en F11 proberen.
Ik heb een EF 17-40 F4L aangeschaft maar ik vind de scherpte een beetje tegenvallen. Ik heb een paar test foto's gemaakt, zou iemand daar naar kunnen kijken en beoordelen of ik misschien teveel verwacht van de lens?
De lens is icm een 400D. Testfoto's
Niks mis mee, zelfs op F4 ziet er goed uit......
Beetje USM erover en Bingo!
Sluiter te lang> ISO omhoog.......
Last edited by Keeskanon; 15 augustus 2008, 15:25.
niks mis met die lens hoor, gebruiken tussen de F8 en F11 en niet onder de 100.
heb hem zelf ook, is er op gegaan en er nog nooit af geweest.
grt,bouk.
Comment