Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

    Ik gebruik mijn Nikkor 55-200 4-5.6VR voor wielrennen. Deze renners rijden niet zo snel als een sportwagen, maar 't is toch ook een kwestie van een paar seconden en het peloton is voorbij.

    En ja, VR staat aan, en ja, ik kan mooie scherpe foto's nemen in volle aktie. Dus in mijn ogen heeft de VR functie geen nadeel.
    Nikon D60 18-55mm VR - 55-200mm VR - SanDisk Extreme III 2.0GB http://www.bertziethet.tk

    Comment


    • #17
      Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

      Oorspronkelijk geplaatst door Virus Bekijk bericht
      Ik gebruik mijn Nikkor 55-200 4-5.6VR voor wielrennen. Deze renners rijden niet zo snel als een sportwagen, maar 't is toch ook een kwestie van een paar seconden en het peloton is voorbij.

      En ja, VR staat aan, en ja, ik kan mooie scherpe foto's nemen in volle aktie. Dus in mijn ogen heeft de VR functie geen nadeel.
      De VR heeft buiten de exta prijs ook geen echt nadeel. Met een 2.8 heb je veel minder scherptediepte (DOF) en is het dus belangrijker dat er goed en nauwkeurig wordt scherp gesteld.
      Groetjes, KC
      www.sportbeelden.com

      Comment


      • #18
        Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

        Oorspronkelijk geplaatst door Virus Bekijk bericht
        Ik gebruik mijn Nikkor 55-200 4-5.6VR voor wielrennen. Deze renners rijden niet zo snel als een sportwagen, maar 't is toch ook een kwestie van een paar seconden en het peloton is voorbij.

        En ja, VR staat aan, en ja, ik kan mooie scherpe foto's nemen in volle aktie. Dus in mijn ogen heeft de VR functie geen nadeel.
        Alles wat erop zit en afgezet kan worden heeft in mijn ogen (imo) geen nadeel....

        Comment


        • #19
          Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

          Ik heb niet het hele draadje gelezen
          maar wat hier (waarschijnlijk) nog niet is vermeld is dat VR - zelfs gebruikt bij snelle sluitersnelheden - toch nuttig kan zijn bij het fotograferen uit de hand : het zoekerbeeld wordt veel rustiger, het kadreren stukken gemakkelijker !!!
          Ik ben geen sportfotograaf, maar een tijdje terug heb ik met een Nikkor 300mm f2.8 VRII (geen lichtgewichtje!) tijdens een voetbalwedstrijd dat voordeel duidelijk ondervonden
          Zonder VR -> schokkende beelden in de zoeker en moeilijk volgen van de actie, met VR -> standvastig zoekerbeeld en veel gemakkelijker zicht op de actie !
          Voor wat het waard is...
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #20
            Re: Sporten met onvoorspelbare bewegingen zijn niet geschikt voor VR

            Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
            Ik heb deze uitspraak overgenomen uit een eerder debat hier gevoerd op het forum en ik citeer :Ik heb hem gehad ( NIKON AF VR 80-400mm F/4.5-5.6D ED )
            Op zich een hele goede lens (uiteraard Nikkor )

            Voordeel: een lekker bereik.
            VR is een fijne optie bij deze lens
            Degelijk gebouwd.

            Nadeel: vrij traag, absoluut niet geschikt voor Sport en snelheidfoto's.
            (tevens de reden dat ik hem verkocht)

            Aangaande de sluitertijd van 1/30 die jij vernoemt is het logisch dat je geen scherpe foto's kunt maken . Ik heb daar constant met sluitertijden van 1/600 zitten werken mede ook door dat ik mijn ISO-waarden naar boven heb moeten drijven .
            Conclusie : ik denk dat ik gewoon verder doe met mijn Sigma-lens 70/200 , 2.8
            OK, nu snap ik hem. Het gaat hem helemaal niet over de VR: het gaat hier wel om de snelheid van scherpstellen. De 80-400 is geen AFS, hangt af van de motor van je camera, en stelt inderdaad minder snel scherp dan bijvoorbeeld de 200-400 AFS, hoewel dat met je D300 nog wel zou moeten meevallen (het traagst is een D50). Zowel 80-400 AF als 200-400 AFS zijn echter wel VR. Je kan moeilijkheden hebben om snel bewegende onderwerpen (zoals sport) scherp te krijgen met de 80-400, of je VR nu opstaat of niet.
            Last edited by erikdk; 14 augustus 2008, 21:49. Reden: typo
            erik, Nikon materiaal

            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

            Comment

            Working...
            X