Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

    Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
    Hoi Pol Callens,

    Als je de Actieve d-lightning aan hebt staan produceerd deze ruis omstreeks 1600 iso en als je hem uit hebt staan dan is hij zonder ruis.

    Ps Auto Iso kan je ook maar beter uitschakelen deze zorgt ervoor dat foto`s gauw overbelicht zijn.

    te minste dat is zijn mijn eerste ervaringen met de Nikon D300 overgestapt van de D70
    Dat heb ik inderdaad allemaal uitgeschakeld.
    De testfoto's zijn genomen op 200 ISO
    Maar ik ga binnenkort een test doen op D3.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #17
      Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Daar ben ik het ook mee eens, maar er zijn uitzonderingen, de 85mm f1.4 stamt uit dezelfde ontwikkelingsperiode als de 28mm f1.4, en de 85mm f1.4 is echt een topper zowel op een D3 als op een cropcamera van Nikon, hoe verklaar je dat ?
      De resultaten van deze uitvoerige test bevestigen alvast de bevinding van Pol en de bewering van Dyafani :



      - let op de "waterval" aan "+" scores voor de nieuwste "Nano" objectieven , in tegenstelling tot de eerder minieme score van o.a. de 28 f1.4 (beneden f2.8)

      - de "topper" 85 f1.4 haalt trouwens ook geen "vette vis" volledig open.
      (toegegeven het gaat hier uiteraard enkel om het criterium scherpte en de 85 f1.4 heeft nog vele andere kwaliteiten die hem zo geliefd maken , zeker voor portret)

      - Interessant is ook de score kwa randscherpte voor de 70-200 VR op 200 mm. De "lamentabele" resultaten alom geopperd op diverse fora , dewelke dit objectief voor sommigen al tot een DX-status degradeerden worden hierin alleszins niet bevestigd .

      Greetings

      Silent M.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

        Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
        De resultaten van deze uitvoerige test bevestigen alvast de bevinding van Pol en de bewering van Dyafani :



        - let op de "waterval" aan "+" scores voor de nieuwste "Nano" objectieven , in tegenstelling tot de eerder minieme score van o.a. de 28 f1.4 (beneden f2.8)

        - de "topper" 85 f1.4 haalt trouwens ook geen "vette vis" volledig open.
        (toegegeven het gaat hier uiteraard enkel om het criterium scherpte en de 85 f1.4 heeft nog vele andere kwaliteiten die hem zo geliefd maken , zeker voor portret)

        - Interessant is ook de score kwa randscherpte voor de 70-200 VR op 200 mm. De "lamentabele" resultaten alom geopperd op diverse fora , dewelke dit objectief voor sommigen al tot een DX-status degradeerden worden hierin alleszins niet bevestigd .

        Greetings

        Silent M.
        Jammer dat het in het frans is.
        NL, engels en duits was geen probleem, maar nu .........

        mvg
        Antoine

        Comment


        • #19
          Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

          Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
          De resultaten van deze uitvoerige test bevestigen alvast de bevinding van Pol en de bewering van Dyafani :



          - let op de "waterval" aan "+" scores voor de nieuwste "Nano" objectieven , in tegenstelling tot de eerder minieme score van o.a. de 28 f1.4 (beneden f2.8)

          - de "topper" 85 f1.4 haalt trouwens ook geen "vette vis" volledig open.
          (toegegeven het gaat hier uiteraard enkel om het criterium scherpte en de 85 f1.4 heeft nog vele andere kwaliteiten die hem zo geliefd maken , zeker voor portret)

          - Interessant is ook de score kwa randscherpte voor de 70-200 VR op 200 mm. De "lamentabele" resultaten alom geopperd op diverse fora , dewelke dit objectief voor sommigen al tot een DX-status degradeerden worden hierin alleszins niet bevestigd .

          Greetings

          Silent M.
          Ja..., dat zijn wel nagels met koppen !!
          Nikon kan dus van nu beginnen een arsenaal nieuwe objectieven op de markt te brengen.

          De 70-200mm 2.8 brengt het er inderdaad zeer goed vanaf.
          Daarentegen ben ik wat verrast van de 17-35mm 2.8; de 28-70 en de 35-70 doen het dan nog wat beter.

          Enfin dat noemen ze dan de tol van de vooruitgang zeker.

          Groetjes,
          pol.
          Last edited by enero; 6 augustus 2008, 21:11.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #20
            Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

            Graag zou ik hier toch nog ook enkele Canoniers horen want die blijven hier uiterst stil, Roadrunner uitgezonderd. Wat ondervinden zij met oudere objectieven en recente camera's ?

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #21
              Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

              Ik ken zelf frans niet maar heb hier wel een handig tooltje gevonden.http://nl.babelfish.yahoo.com/translate_url?lp=fr_nl

              Comment


              • #22
                Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

                Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                Ik ken zelf frans niet maar heb hier wel een handig tooltje gevonden.http://nl.babelfish.yahoo.com/translate_url?lp=fr_nl
                Misschien kent frans jou dan wel.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                  Ik ken zelf frans niet maar heb hier wel een handig tooltje gevonden.http://nl.babelfish.yahoo.com/translate_url?lp=fr_nl
                  Bedankt voor de link.
                  mvg
                  Antoine

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                    De resultaten van deze uitvoerige test bevestigen alvast de bevinding van Pol en de bewering van Dyafani :



                    - let op de "waterval" aan "+" scores voor de nieuwste "Nano" objectieven , in tegenstelling tot de eerder minieme score van o.a. de 28 f1.4 (beneden f2.8)

                    - de "topper" 85 f1.4 haalt trouwens ook geen "vette vis" volledig open.
                    (toegegeven het gaat hier uiteraard enkel om het criterium scherpte en de 85 f1.4 heeft nog vele andere kwaliteiten die hem zo geliefd maken , zeker voor portret)

                    - Interessant is ook de score kwa randscherpte voor de 70-200 VR op 200 mm. De "lamentabele" resultaten alom geopperd op diverse fora , dewelke dit objectief voor sommigen al tot een DX-status degradeerden worden hierin alleszins niet bevestigd .

                    Greetings

                    Silent M.
                    Ik heb het testrapport eens aandachtig gelezen en de tabellen onder de loupe genomen. Hieruit blijkt dus wel dat de oudere objectieven voor pelicule die zich in de range 10mm à +/- 70 mm bevinden bij groot diafragma slechte resultaten opleveren bij gebruik voor de full frame sensoren van de D3 & D700. Dit in tegenstelling met de nieuw ontworpen lenzen 14 - 24 en 24 - 70 die samen met de D3 werden gelanceerd!!

                    Ik zou echter nog méér durven stellen. Niet alleen is er een verschil tussen pelicule en sensor; Er dient tevens nog rekening gehouden worden met de verschillende types van sensoren ( Full frame versus APS C )

                    Werk je met een D3 of D700: Koop dan voor max kwaliteit de 14 - 24 & 24 - 70 ( f2.8 )

                    Werk je met een D200 of D300: Koop dan voor max kwaliteit de 12 - 24 dx & 17 - 55 dx.

                    Voor 70 à 600 mm zijn de objectieven compatibel bij de diverse body's.

                    Ik weet dat dit een "losse pols" bewering, maar ze steunt steeds op het principe dat elk type sensor ( grootte ) zijn specifieke objectieven vergt in de range 10 - 70 mm

                    Tevens kan je uit het testrapport afleiden dat Nikon hoogdringend zijn primes moet "updaten" voor dit digitale tijdperk.
                    Last edited by dyafani; 7 augustus 2008, 12:33.
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                      Graag zou ik hier toch nog ook enkele Canoniers horen want die blijven hier uiterst stil, Roadrunner uitgezonderd. Wat ondervinden zij met oudere objectieven en recente camera's ?

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Ik kan daar niet veel over vertellen,Paul.Ik ben anderhalf jaar geleden van Nikon overgestapt naar Canon vanwege de MKIII en z'n x1.3 crop (voor mij persoonlijk nog steeds een mooie tussenoplossing tussen fullframe en de x1.5/x1.6 crop camera's).Ik heb me toen een deel lenzen aangeschaft waar ik erg tevreden over ben zoals de 24-105/4 IS,70-200/4 IS,300/4 IS... maar dat zijn allen vrij recente lenzen.

                      Met de 300/4 Is heb ik wel problemen gehad met de scherpte (serieuze frontfocus).Ik heb m'n eerst gekochte exemplaar terug gestuurd en ingeruild voor een tweede (en beter) exemplaar.Die moet ook nog bijgeregeld worden via de camera op frontfocus maar minder.Blijkbaar kan je de evolutie van de recente camera's op dit gebied positief én negatief bekijken.De tijd van gewoon een lens op je camera te zetten (ik heb het nu wel over de MKIII) is blijkbaar voorbij.Je moet sommige lenzen echt wel fijnregelen en dat heeft zo z'n voordelen maar ook nadelen.M'n 70-200/4 IS en m'n Canon 100/2.8 en 180/3.5 macro zitten er knal op en hebben geen bijregeling nodig.

                      Ik gebruik ook oudere objectieven op m'n camera (allemaal primes).Ik amuseer me graag met dat oud glas.Daar is Nikkorglas bij,Carl Zeiss,Yashica/Contax,Pentaxglas ...en die moet ik allemaal bijregelen op m'n camera.Gisteren ben ik er nog mee bezig geweest.De Zeiss Flektogon 35/2.4 krijg ik redelijk scherp volopen maar enkel na bijna maximale bijregeling op frontfocus.Op m'n oudere 30D is de lens volopen prima en kan/hoef ik ze niet bij te regelen.Moderne technologie heeft zo dus z'n voordelen maar ook z'n nadelen.

                      Heb je die 28/1.4 al eens bijgeregeld op je D300?Kan een wereld van verschil maken met zo'n flinterdunne DOF al moet je er wel wat tijd aanbesteden.Zou zonde zijn dat je zo'n mooie lens niet meer ten volle zou kunnen gebruiken.

                      Dat die oude Nikon 35-70/2.8 het optisch nog steeds erg goed doet in die testen verbaast me niet.Als ik de 60x40 posters die ik er destijds met m'n D1X mee genomen heb zie hangen word ik altijd even stil van de ongelooflijke scherpte en klaarheid van die prachtlens.Moest ik terug Nikongerief hebben...ik zou ze me zo terug aanschaffen (al is het bereik natuurlijk niet zo interessant).Samen met de steengoede 17-35/2.8 is dit nog steeds een optische topcombinatie (en voor de 35-70/2.8 betaal je je geen ongeluk want ook weer meegenomen is )
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                        Heb je die 28/1.4 al eens bijgeregeld op je D300?Kan een wereld van verschil maken met zo'n flinterdunne DOF al moet je er wel wat tijd aanbesteden.Zou zonde zijn dat je zo'n mooie lens niet meer ten volle zou kunnen gebruiken.
                        Heb ik inderdaad al gedaan. Het is na de bijregeling dat ik het objectief op beide camera's heb getest. Ik wacht nu nog op een test op de D3 om te zien wat dat geeft. Maar toch ben ik niet zinnens dit juweeltje van de hand te doen. Het blijft immers een pracht van een lens, ook al moet je op de D300 iets gaan dichtknijpen om de volle scherpte te bekomen.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

                          Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                          Ik heb het testrapport eens aandachtig gelezen en de tabellen onder de loupe genomen. Hieruit blijkt dus wel dat de oudere objectieven voor pelicule die zich in de range 10mm à +/- 70 mm bevinden bij groot diafragma slechte resultaten opleveren bij gebruik voor de full frame sensoren van de D3 & D700. Dit in tegenstelling met de nieuw ontworpen lenzen 14 - 24 en 24 - 70 die samen met de D3 werden gelanceerd!!

                          Ik zou echter nog méér durven stellen. Niet alleen is er een verschil tussen pelicule en sensor; Er dient tevens nog rekening gehouden worden met de verschillende types van sensoren ( Full frame versus APS C )

                          Werk je met een D3 of D700: Koop dan voor max kwaliteit de 14 - 24 & 24 - 70 ( f2.8 )

                          Werk je met een D200 of D300: Koop dan voor max kwaliteit de 12 - 24 dx & 17 - 55 dx.

                          Voor 70 à 600 mm zijn de objectieven compatibel bij de diverse body's.

                          Ik weet dat dit een "losse pols" bewering, maar ze steunt steeds op het principe dat elk type sensor ( grootte ) zijn specifieke objectieven vergt in de range 10 - 70 mm

                          Tevens kan je uit het testrapport afleiden dat Nikon hoogdringend zijn primes moet "updaten" voor dit digitale tijdperk.
                          Voor wat betreft die 14-24 op D300 moet ik wel bevestgigen dat die qua scherpte de 12-24 zeker voorbij steekt. Een nadeel is hier wel zijn hogere gevoeligheid voor flare. Van zodra je niet volledig haaks op de zon staat of met de zon in de rug moet je zeer goed oppassen want je hebt vlug prijs.(waarschijnlijk de nanocoating)

                          Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon AF Nikkor 28mm f/1.4D Aspherical op D70 en op D300

                            heb je dan al eens aan deze gedacht
                            zag dat hier in een review staan © 2008 KenRockwell.com Dit is Nikon's sterkste groothoek lens.
                            DE NIKKOR 28MM 2.8 MF

                            . Dit is een spectaculaire en goedkope lens. f/.Er is geen scherper groothoek lens van Nikon voor SLR camera's, en het is de enige Nikon groothoek, samen met de 15mm f/3.5, dat is volledig vrij van barrel vervorming bij gewone afstanden.

                            Optisch is dit bijna een perfecte lens en een van de meest perfecte lenzen die u kunt voor een Nikon camera kunt gebruiken

                            Comment

                            Working...
                            X