Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

80-400 VR sneller AF bij D300/D700?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 80-400 VR sneller AF bij D300/D700?

Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
    Waarom de D300 die ik enkele weken mocht bezitten toch een stuk minder snel was (bij dezelfde instellingen) weet ik ook niet.
    groet, Henk
    Dat ligt 'm hoogstwaarschijnlijk aan de minder krachtige CPU in de CAM3500DX focusmodule in de D300 tov die van de CAM3500FX in de D3/D700. De AF van de D300 is zeer goed, maar kan niet tippen aan die van de D3 In bepaalde situaties is zelfs de D2X nog zelfverzekerder
    Last edited by frank207be; 6 augustus 2008, 14:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
      Hoe het verschil is met de D80 kan ik je niet vertellen maar het verschil met een D50 is toch groot. De opmerking ivm accuratesse van de AF kan ik beamen, evenals de verbetering ivm hunting. Vlgs mij is de 80-400 een goede lange allround zoom indien ze niet op de uitersten gebruikt wordt, dus niet op 400mm en steeds wat diafragmeren.
      In jouw plaats zou ik zeker de 80-400 niet inruilen voor een bigma bij de aankoop van een D300 maar nog eventjes doorsparen voor een 2de hands prime.
      Mijn nieuwste aanwinst is een 500mm prime en die z'n AF snelheid = - !!

Je spreekt daar van deze zeker niet op 400 mm gebruiken mag ik dan ook vragen waarom? en waarvan je zoal last krijgt dan?
      Wat ik me ook afvroeg was iedereen spreekt hier altijd voer het feit dat de 80-400 merkelijk trager is dan de bigma maar over welke tijd spreken we hier dan om scherp te stellen? sec? minuten?
      En nu ga ik even een hééél domme vraag stellen maar heb hier al dikwijls ergens zien spreken over hunten? Wat houdt dit precies in?

Met vriendelijke groeten

M-R

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
        Je spreekt daar van deze zeker niet op 400 mm gebruiken mag ik dan ook vragen waarom? en waarvan je zoal last krijgt dan?
        Wat ik me ook afvroeg was iedereen spreekt hier altijd voer het feit dat de 80-400 merkelijk trager is dan de bigma maar over welke tijd spreken we hier dan om scherp te stellen? sec? minuten?
        En nu ga ik even een hééél domme vraag stellen maar heb hier al dikwijls ergens zien spreken over hunten? Wat houdt dit precies in?

Met vriendelijke groeten

M-R
        Het is zeker niet dat het scherpstellen minuten duurt maar soms kan HET moment wel in die éne secconde vallen. Nu je kan hierbij anticiperen door al eerder scherp te stellen en te blijven scherpstellen (continu) of manueel scherpstellen.
        Hunten gebeurt meestal bij onderwerpen (weinig contrast) waarop moeilijk scherp te stellen is, de lens gaat dan over en weer van dichtbij naar oneindig tot het juiste scherpstelpunt gevonden is ipv direct naar dit punt te gaan.

Dat een lens het best werkt met het diafragma enkele stops toe is een wetmatigheid die geld voor elke lens.
        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
          Dat een lens het best werkt met het diafragma enkele stops toe is een wetmatigheid die geld voor elke lens.
          @Marie-Rose :
          Vlgs mij zijn de resultaten van de 80-400 op 400mm nogal soft -zelfs op diafragma 8- , dus contouren van de kleurvakken zijn onvoldoende uitgesproken, wat gemis aan scherpte in die mate dat het mij stoort. Op 300mm bijvoorbeeld is er geen enkel probleem meer.

Ik blijf het een handig objectief vinden, al mis ik AFS. Hij gaat pas de deur uit als ik hem kan vervangen door een 70-200AFS en een 200-400 (dwz na winst op de Lotto).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
            Dit moet ik toch tegenspreken hoor. De hier besproken 80-400VR moet op 400mm inderdaad best naar f/8 dichtgestopt worden, maar de tele's in de hogere prijsklasse kunnen zonder uitzondering op hun grootste diafragma gebruikt worden met excellente scherpte en contrast. Ik ben in 2005 overgestapt van de 80-400VR naar een (toegegeven 2.5x duurdere en veel zwaardere) tweedehands AFS300mm f/2.8 met TC-14EII, en dat was toch een behoorlijk fantastische ervaring Volgens mij is dit dan ook het meest veelzijdige objectief voor de geavanceerde actiefotograaf Alleen zullen ze niet zo snel meer opduiken op de tweedhandsmarkt omwille van de fantastisch verkopende D3/D700/D300.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
              @Marie-Rose :
              Vlgs mij zijn de resultaten van de 80-400 op 400mm nogal soft -zelfs op diafragma 8- , dus contouren van de kleurvakken zijn onvoldoende uitgesproken, wat gemis aan scherpte in die mate dat het mij stoort. Op 300mm bijvoorbeeld is er geen enkel probleem meer.

Ik blijf het een handig objectief vinden, al mis ik AFS. Hij gaat pas de deur uit als ik hem kan vervangen door een 70-200AFS en een 200-400 (dwz na winst op de Lotto).
              Dus dit wil zeggen ik ben van plan mij deze lens aan te schaffen maar vooral voor het gebruik van 300_400mm dus dan verlies ik eigenlijk 100 mm dat ik niet deftig ga kunnen gebruiken als iuk het zo mag uitdrukken. Mhhh Ik dacht dat ik er nu eindelijk uit was van welke tele ik mij zou bijkopen en nu dit. Nu weet ik het ook niet meer wat het beste is ze.?
              Groetjes
              M-R

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
                Dus dit wil zeggen ik ben van plan mij deze lens aan te schaffen maar vooral voor het gebruik van 300_400mm dus dan verlies ik eigenlijk 100 mm dat ik niet deftig ga kunnen gebruiken als iuk het zo mag uitdrukken. Mhhh Ik dacht dat ik er nu eindelijk uit was van welke tele ik mij zou bijkopen en nu dit. Nu weet ik het ook niet meer wat het beste is ze.?
                Groetjes
                M-R
                De AFS 300mm f/4 is excellent op 300mm f/4 en ook op 420mm f/5.6, maar ze mist VR om ook in iets donkerder omstandigheden vanuit de hand te kunnen werken, en dan zal de 80-400VR met gemak triomferen. Als je er niets mee inzit om vanaf statief te werken voor het serieuzere werk, is de AFS 300mm f/4 met aangepaste statiefvoet het beste compromis tussen prijs en prestaties

Comment

Ik vind dat de nikon 80-400 VR toch een heel duur is tov bv de sigma 120-400 os hsm die volgens chasseur d'image (frans magazine) toch een heel sterk objectief is. En kost de meer dan de helft minder en heeft HSM.

Ik heb de sigma 150-500 os hsm en vond de lens goed voor een airshow maar ben er gisteren mee naar de uitkerske polders geweest en moet zeggen voor vogels is deze niet echt super. Zelfs op f8 en f9 iedere foto heeft verscherping nodig.

Ik wou dat er een concurrent was van de canon 100-400 maar helaas is die er niet. en de nikon 80-400 is te duur en mist 500mm en af-s. Soms denk toch om mijn sigma 150-500 te verkopen, maar wat moet een mens dan kopen? heb een scherpe 300mm f4 af-s maar wil een zoom die ik nog zou kunnen gebruiken voor airshows. Zou graag eens een test doen met een sigma 50-500.

Is er toevallig niemand in de buurt van west vlaanderen met een sigma 50-500 voor nikon. kan dan eventueel eens het verschil zien.
                  nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Working...
                  X