Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

frontfocus 17-55 op D300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: frontfocus 17-55 op D300

Oorspronkelijk geplaatst door vke Bekijk bericht
    dus als ik het goed begrijp heb je bij de aankoop ofwel een goed exemplaar of wel een slecht exemplaar vast? dus controleren ter plaatse is de boodschap...

ik vind wel dat ze voor die prijsklasse wel perfect materiaal mogen leveren...
    in 99% van de gevallen is er met de lens geen probleem.
    Ik heb nog maar met 1 van mijn Nikkors problemen gehad bij de aankoop, al de rest was perfect. Het heeft wat geduurd maar alles is wel in orde gekomen.

Trouwens het valt mij op dat sinds de AF-tuning op de D300/D3 beschikbaar is, er plots veel meer problemen met juiste AF naar boven komen.

En in een winkel op front/back focus testen, niet gemakkelijk
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Elke camera en/of lens heeft last van frontfocus of backfocus. Er zit altijd een spelingsmarge in bij het vervaardigen van de camera of lens. Het kan dus zo zijn dat een lens op een bepaalde camera last heeft van frontfocus en op een andere camera nieten ook een camera met een bepaalde lens wel en met een andere niet.Bijvoorbeeld bij een lens met een minimale frontfocus die op een camera gezet wordt met eveneens een minimale frontfocus zul je dus eerder last hebben dan bij een lens met een minimale frontfocus die op een camera gezet wordt met een minimale backfocus. Of een lens of camera echt last heeft van frontfocus of backfocus kan alleen een bedrijf vaststellen die daar de juiste apparatuur voor heeft. Het laten controleren van een lens of body kost over het algemeen niets. En zoals eerder gezegd, over het algemeen zijn de afwijkingen zo minimaal dat het meestal niet eens opvalt of je moet regelmatig werken met een zeer beperkte DOF.
      De beste test doe je met een focus kaart, deze is overal op internet te vinden en te printen. Heb je echter nooit problemen ondervonden, doe deze test dan niet want dan zou je wel eens gedesillusioneerd kunnen raken van je camera en/of lenzen .

Mijn camera is overigens een aantal maanden geleden afgesteld want ik had zeer grote afwijkingen. Met de ene lens meer dan met de andere en het bleek idd dat mijn camera niet goed stond. Ook mijn Sigma 24-70 2.8 heb ik laten controleren en ook deze vertoont frontfocus. In de praktijk heb ik er echter geen last van en laat hem dan ook niet verder afstellen. Zoals ook eerder verteld, dit kan altijd gebeuren. Er wordt steeksproefgewijs gecontroleerd in de fabrieken. Enkel de toplenzen (van enkele duizenden euro's) zullen misschien allemaal gecontroleerd worden.

Gr. X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
        Heb je echter nooit problemen ondervonden, doe deze test dan niet want dan zou je wel eens gedesillusioneerd kunnen raken van je camera en/of lenzen .

Gr. X.
        Eens.
        mvg
        Antoine

Comment

De beste test doe je met een focus kaart, deze is overal op internet te vinden en te printen. Heb je echter nooit problemen ondervonden, doe deze test dan niet want dan zou je wel eens gedesillusioneerd kunnen raken van je camera en/of lenzen .

Een waarheid als een koe.

Ik heb op mijn D200 de test gedaan omdat het gewoon veel te hard opviel. Met de D300 heb ik de indruk (dus de test nog niet gedaan) dat hij er constant perfect opligt, net als mijn 105 MICRO trouwens.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Heb je echter nooit problemen ondervonden, doe deze test dan niet want dan zou je wel eens gedesillusioneerd kunnen raken van je camera en/of lenzen .

Gr. X.
            Hier heb je wel gelijk in, ik had in feite nog niets gemerkt, tot hier mensen met problemen opdoken, dan zelf beginnen testen, en ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk voor al mijn objectieven +10 moest bijstellen zowel op de D300 als op de D3, maar één objectief was er bonk op, en dat was de 14-24 AFS.

Maar vóór ik aan het testen ging, zoals reeds gezegd, niets gemerkt, dus zo erg is het nu ook weer niet. Maar nu de mogelijkheid er is op de D3/D300 kan je ze evengoed gaan afstellen, maar doe het dan wel volgens de regels, één scherpstelpunt in het midden, op statief en enkelvoudige AF, en volgens de berekening van Doffmaster, want de regel 1/3 vóór en 2/3 achter gaat niet op bij om het even welke scherpstelafstand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Hier heb je wel gelijk in, ik had in feite nog niets gemerkt, tot hier mensen met problemen opdoken, dan zelf beginnen testen, en ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk voor al mijn objectieven +10 moest bijstellen zowel op de D300 als op de D3, maar één objectief was er bonk op, en dat was de 14-24 AFS.

Maar vóór ik aan het testen ging, zoals reeds gezegd, niets gemerkt, dus zo erg is het nu ook weer niet. Maar nu de mogelijkheid er is op de D3/D300 kan je ze evengoed gaan afstellen, maar doe het dan wel volgens de regels, één scherpstelpunt in het midden, op statief en enkelvoudige AF, en volgens de berekening van Doffmaster, want de regel 1/3 vóór en 2/3 achter gaat niet op bij om het even welke scherpstelafstand.
              Hier is een goede site die e.e.a. goed uitlegd.

mvg
              Antoine

Comment

Het werd mij even onder de aandacht gebracht dat ik geen resultaten heb medegedeeld

Het resultaat ?

Het is enorm afhankelijk hoe je dit als amateur kan testen, in het begin heb ik daar zwaar tegen gezondigd en was ik even zwaar teleurgesteld over de afwijking maar nu ik weet hoe ik moet testen valt het allemaal reuze mee, op mijn D300 staat een correctie ingesteld van 4 of 5 dacht ik zo buiten.
                Je moet heel nauwkeurig de hoek instellen, de afstand, spiegel opklappen, afstandsbediening, ... bijna niet te doen want de scherptediepte op die scherpstelafstand is minder dan 1mm wijd open ! De minste beweging (waar ik dus tegen gezondigd heb) is voldoende om teleurstellende metingen te doen.

Voor diegene die interesse hebben kan ik de resultaten online zetten, zelfs het kiezen van hoeveel afwijking er nu juist is is niet gemakkelijk
                Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

Comment

Weet er iemand welke marges gehanteerd worden bij Front/back focus bij de verschillende fabrikanten en merken (en bij welke instellingen?) ??
                  Last edited by Psychodweep; 21 januari 2009, 23:12.

Comment

Working...
                  X