Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor welke gelegenheid?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke lens voor welke gelegenheid?

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
    Wees gerust, je gaat nog veel prachtige dingen "missen" omdat je 't "verkeerde gerief" mee hebt. Maar imho mis je ze pas als echt je er niet hebt van kunnen genieten door er gewoon naar te kijken. Da's mijn persoonlijk gedacht uiteraard
    Soms (dikwijls) niet alleen vanwege het verkeerde gerief, maar nogal dikwijls omdat ik het gewoonweg niet of te laat gezien heb

Soms als ik foto's van anderen bekijk, heb ik de indruk dat anderen veel meer zien of het anders zien dan ikzelf, maar deze opmerking krijg ik soms ook van andere fotografen, die denken dat juist ik méér zie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Soms als ik foto's van anderen bekijk, heb ik de indruk dat anderen veel meer zien of het anders zien dan ikzelf, maar deze opmerking krijg ik soms ook van andere fotografen, die denken dat juist ik méér zie.
      Is het gras op een ander altijd niet groener?
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Toch weer een paar nuttige tips die in de juiste richting wijzen. Bedankt. Niet erg veel lenzen, zeg je, maar die lichtsterke f/2,8 lensen zijn niet bepaald de lichtste in gewicht, wel?
        vind ik wel heel goed meevallen hoor... ok, als ik een avondje met de 70-200 rondloop, dan voel ik het wel. maar de 18-50 2.8 en de 15 2.8 fish zijn echt niet zwaar maar toch goed gebouwd. Ik denk dat de Canon L-lenzen zwaarder zijn maar uiteindelijk toch nog wel wat steviger gebouwd dan de Sigma EX reeks.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

(Beginners)vraagje:
          Bestaat er een soort van lijst van welke (type van) lens te gebruiken bij welke gelegenheid (wetende dat je b.v. voor een landschap zowel een breedhoek als een tele kunt gebruiken, afhankelijk van het resultaat dat je beoogt)? Ik begin iets meer van fotografie te leren, maar toch vind ik die vraag nog moeilijk. B.v.: vanmiddag gaan mijn vrouw en ik fietsen. Zij heeft een bridge, maar welke lens zou ik op mijn 350D plaatsen (en hooguit een tweede lens meenemen)? Begin augustus vertrekken we voor veertien dagen naar zee. Moet ik al mijn lensen meenemen?
          Bestaat er sowieso iets als een lijstje? Of droom ik dit maar?
          Je kunt met elke type van brandpunt overweg om het eender welk onderwerp.

Bijv Een portret kan je maken op 24mm of op 200mm. Dus een lijstje bestaat niet echt. Op de vraag van de zee. Ik zou al mijn lenzen meenemen, want plaats genoeg in de wagen hiervoor. Ga je naar het zwin voor de vogels, zet dan een tele erop. Voor landschap of zonsondergang een breedhoek. Maak je van je vrouwtje een portret, kies dan iets van rond de 50mm.
          Elke morgen maak je een keuze en kies dus het bijhorende objectief.

Mocht je van objectief willen wisselen, hou er dan rekening mee dat aan zee veel wind is en zand. Twee zaken die je moet mijden bij het wisselen van objectief.

Comment

jij hebt teveel lenzen...
            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
              lol

(al geloof ik wel dat mijn "verzameling", tenminste voor het soort fotografie dat ik beoefen, of wil leren, min of meer compleet is)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

@powerkiller

Dank voor je "common sense"! Zeer wijze woorden.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb niet veel in lenzen te kiezen, maar soms betreur ik dat ik mijn statief of flits niet mee heb, maar ja, een statief is een onding om te dragen...
                  Groeten
                  350D, Sigma 18-200mm, 50mm f1.8, EX380
                  http://www.flickr.com/photos/26621328@N05/

Comment

Eerlijk gezegd denk ik dat ook. :-)
                    fotofarah
                    Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Comment

Een achtal stuks, waarom ?

Comment

Officieel misschien 7, maar in principe zou je de originele kitlensen niet meer mogen meetellen. Rest 5 waarvan: 2 primes voor portret, 1 breedhoek zoomlens, 1 tele zoomlens en de nieuwste 10-22, een ultra-wide angle. Ik denk dat dat ongeveer volstaat, maar mocht ik ooit interesse krijgen in macro's, zou ik de 100mm 1:1 toevoegen, die niet alleen voor macro's, maar ook voor portretfotografie bruikbaar is.
                        (Vroeg of laat wordt wellicht de 350D, samen met de twee kitlensen en de 50mm prime, van de hand gedaan)

Comment

Ik vind het persoonlijk gezonder om pas veel geld te gaan uitgeven aan lenzen wanneer je beter wordt. Een beginner kan best met een prutslens beginnen, daar leer je nog het meest van bij. En beetje bij beetje kan je jezelf dan belonen met nieuwe en betere spullen.
                          fotofarah
                          Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Comment

maar mocht ik ooit interesse krijgen in macro's, zou ik de 100mm 1:1 toevoegen, die niet alleen voor macro's, maar ook voor portretfotografie bruikbaar is.
                            Daar ben ik het volkomen mee eens.

Oorspronkelijk geplaatst door Farah Bekijk bericht
                            Ik vind het persoonlijk gezonder om pas veel geld te gaan uitgeven aan lenzen wanneer je beter wordt. Een beginner kan best met een prutslens beginnen, daar leer je nog het meest van bij. En beetje bij beetje kan je jezelf dan belonen met nieuwe en betere spullen.
                            Als beginner met een prutslens beginnen is iets wat je voor jezelf uitmaakt. Maar elk objectief heeft zo zijn eigen doel.
                            Een kitlens heeft over het algemeen geen lang of breed bereik, en geen macrofunctie. Vandaar dat je deze uitbreid om ook met tele en macro of wide-angle te kunnen starten. Maar dat was mijn gedacht
                            Last edited by powerkiller; 28 juli 2008, 15:57.

Comment

Een beginner kan best met een prutslens beginnen, daar leer je nog het meest van bij.
                              Wat leer ik meer als ik mijn Nikkor 17-55 2.8 van de camera haal en er een 18-55 opzet?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik ziet 't eigenlijk eerder andersom. Als een beginner gebruik maakt van heel goed glaswerk, dan weet hij/zij het in ieder geval zeker dat het niet aan het materiaal ligt als het ze niet lukt een goede foto te maken.... Een echt goede fotograaf zal zelfs met een prutlens nog goeie shots kunnen maken.
                                www.indetailfotografie.nl

Comment

Working...
                                X