Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24-105 L F4 niet scherp ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 24-105 L F4 niet scherp ?

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
    Sorry maar dit is echt: cheep kitlens quality
    SF
    dan nog, foto in bijlage recht uit de camera (zelfde 40d en ONBEWERKT) met de 17-85 is

[EDIT] Hiermee wil ik aantonen dat niet L kwaliteit ook scherp kan trekken
    Last edited by viero; 19 juli 2008, 15:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
      dan nog, foto in bijlage recht uit de camera (zelfde 40d en ONBEWERKT) met de 17-85 is

je kan mijn ontgoogeling in de 24-105 L nu wel begrijpen denk ik ...
      Een landschapsfoto kun je ook moeilijk gaan vergelijken met een portretfoto hé , neem eens wat foto’s met die 24-105 van objecten op kortere afstand?
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
        Een landschapsfoto kun je ook moeilijk gaan vergelijken met een portretfoto hé , neem eens wat foto’s met die 24-105 van objecten op kortere afstand?
        weet ik maar portretfoto's trekken ook op niets.
        ondertussen focus test gedaan en alles normaal.
        Last edited by viero; 18 juli 2008, 15:21.

Comment

Ik heb zelf nog eens een aantal test foto's genomen omdat ik nu begon te twijfelen en ik moet toegeven dat ik nu ook vermoed dat er iets niet helemaal juist zit. Ik heb geprobeerd ongeveer eenzelfde "scene" te fotograferen.

Foto's zijn te downloaden op: http://www.box.net/shared/iodhf4nks8

Allemaal genomen met 40D en 24-105 vanop statief, met timer functie, IS afgezet, in raw gefotografered op scherpte 3 en dan in DPP omgezet naar jpeg zonder verdere bewerking.

_MG_7665: ISO200 - 1/80 - f6.3 - 24mm
          _MG_7666: ISO200 - 1/50 - f8.0 - 24mm
          _MG_7667: ISO200 - 1/25 - f11 - 24mm
          _MG_7668: ISO200 - 1/20 - f13 - 24mm

Je kan gerust deze foto's gebruiken als je aan de verkoper wilt aantonen dat er effectief iets niet klopt met de lens.
          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ik heb de foto's goed bekeken en er is echt iets goeds mis met je lens. Ik denk dat de hele lens opnieuw afgesteld moet worden.

Je bent je lens wel lang kwijt, maar als je ziet wat je ervoor terug krijgt zal het de moeite waard zijn. De 24-105 is namelijk echt een top lens indien je een goed exemplaar hebt.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

ik zou dit hier wel niet veralgemenen met een mogelijk kapotte lens hoor

is mijn standaardlens op mijn 5D, en die is razend scherp, zelfs al bij open diafragma f4

hier een voorbeeld op f5,6 24mm 1/125 (let op het linkeroog waarop scherpgesteld werd, en de huidstructuren van bv. de arm)
              ik moet de huid zelfs softer maken voor modelfoto's, want die vinden dat niet zo leuk als het echt zo scherp is :-)

100% uit de camera:
              http://www.rackhost.be/tmp/24-105_full.jpg

ik woon dicht tegen gent, indien je wilt wil ik wel wat testen samen doen
              Fuji XPRO1

Comment

Mij doet het denken aan een smear or grease effect, heel vreemd!
                Heb ook even met de clubleden gebeld, maar die trekken FF met die lens en zijn eigenlijk super tevreden

SF

P'S:
                Interessante site>>

Bekijk eens hoe ze bij anderen presteert > in Full size (onderaan gele text klikken)

Big Diff.... als g'et mij vraagt

SF
                Last edited by StoneFree; 18 juli 2008, 16:09.
                00.00 Gone

Comment

Allemaal genomen met 40D en 24-105 vanop statief, met timer functie, IS afgezet, in raw gefotografered op scherpte 3 en dan in DPP omgezet naar jpeg zonder verdere bewerking.

Je kan gerust deze foto's gebruiken als je aan de verkoper wilt aantonen dat er effectief iets niet klopt met de lens.[/QUOTE]

???
                  Je trekt in raw en je zet je scherpte op 3 ? Bij mijn weten als je raw trekt, mag je nog zoveel prullen aan die scherpte contrast enz... Dat doet er niks aan.
                  Raw is Raw zonder presets van scherpte enz...

Verbeter mij als ik echt verkeerd zou zijn.
                  Last edited by Deefke; 18 juli 2008, 16:05. Reden: .
                  Canon Eos 40D, EFS 18-55 IS, EFS 55-250 IS, Lowepro Slingshot 200AW, EX580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                    Mij doet het denken aan een smear or grease effect, heel vreemd!
                    Heb ook even met de clubleden gebeld, maar die trekken FF met die lens en zijn eigenlijk super tevreden

SF

P'S:
                    Bekijk eens hoe ze bij anderen presteert > in Full size (onderaan gele text klikken)

Big Diff.... als g'et mij vraagt

SF

Ik had pixel-peeper bekeken voor ik de lens kocht
                    Wel weet je nooit of en hoeveel de fotos bewerkt zijn, qua scherpte, kleuraanpassing, levels....

Morgen ga ik naar de winkel.
                    Allen bedankt voor de respons !

Comment

Ik had pixel-peeper bekeken voor ik de lens kocht
                      Wel weet je nooit of en hoeveel de fotos bewerkt zijn, qua scherpte, kleuraanpassing, levels....

Morgen ga ik naar de winkel.
                      Allen bedankt voor de respons !
                      Dat komt zeker wel in orde
                      Leuk is het niet, maar ja, techniek is......kan...al eens falen!

Suc6

SF
                      00.00 Gone

Comment

Je trekt in raw en je zet je scherpte op 3 ? Bij mijn weten als je raw trekt, mag je nog zoveel prullen aan die scherpte contrast enz... Dat doet er niks aan.
                        Raw is Raw zonder presets van scherpte enz...
                        In mijn camera staan alle instellingen ingesteld zoals die voor mij het beste zijn. Mocht ik ooit toch eens in jpeg fotograferen dan ben ik tenminste zeker dat de juiste instellingen op de jpeg worden toegepast.

In raw bestaan de instellingen los van de foto, maar als je in DPP de scherpte verhoogt, dan zie je effectief wel iets veranderen. Eenmaal je dan opslaat als jpeg of tiff worden die instellingen effectief toegepast op je raw file en in een ander formaat bewaard.

Dus prullen met scherpte en contrast veranderd wel effectief iets aan je raw file, alleen worden die niet fysiek toegepast.
                        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Vind dit toch ook niet normaal hoor, voor een L glas had ik toch wat meer scherpte verwacht .

Hierbij nog enkele testen :

iso 400 - f4 -1/160 -24mm

iso 400 - f5.6 -1/125 -24mm

iso 400 - f6.3 -1/80 -24mm

iso 400 - f10 -1/50 -105mm

iso 400 - f11 -1/25 -65mm

iso 400- F8 - 1/125 - 24mm -> van dichtbij

Bedankt
                          Zonder meer dramatisch.
                          Mijn 20D met 18-55 IS is 3 klassen beter.....

Lens deugt niet, terug ermee!

Comment

Hoi,

Ik ben op zoek naar iem uit het Gentse met een 24-105 L F4 die eens een vergelijkende test zou willen doen met deze lens.
                            Samen met Jan van Gent (waarvoor dank), hebben we al de lens op twee 40d's geplaatst met zelfde resultaat (onscherp)

foto1 toestel 1 (4mb): http://www.box.net/shared/4mprrs1s0g
                            iso 400 - F11 - 1/250 - 24mm
                            foto2 toestel 2 (4mb): http://www.box.net/shared/58wp5qi8s0
                            iso 400 - F13 - 1/250 - 24mm

of is dit normaal met deze lens ?

Bedankt,
                            Ik denk dat je de test nog eens mag over doen.
                            Je hebt al de focuspunten op auto staan in de P-mode.

Beter is het om "1" focuspunt te selectern dat je dan op het onderwerp gebruik dat je wil scherp stellen.

Ik zag bij enkele foto's dat je het scherpstelpunt op het verkeersbord wil hebben maar dat de voorgrond werd scherp gesteld.
                            In dat geval zal je nooit de scherpte van je lens kunnen bepalen.

Gebruik Canon ZoomBrowser eens om je scherpstelpunten een na te kijken en je zal zien wat ik bedoel.

Ik hoop dat je lens nu veel beter scoort

Succes met je nieuwe proef/test
                            Sony A7 mkIII
                            Is all I need :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                              Ik denk dat je de test nog eens mag over doen.
                              Je hebt al de focuspunten op auto staan in de P-mode.

Beter is het om "1" focuspunt te selectern dat je dan op het onderwerp gebruik dat je wil scherp stellen.

Ik zag bij enkele foto's dat je het scherpstelpunt op het verkeersbord wil hebben maar dat de voorgrond werd scherp gesteld.
                              In dat geval zal je nooit de scherpte van je lens kunnen bepalen.

Gebruik Canon ZoomBrowser eens om je scherpstelpunten een na te kijken en je zal zien wat ik bedoel.

Ik hoop dat je lens nu veel beter scoort

Succes met je nieuwe proef/test
                              De Laatste test was op statief en met scherpstelpunt in het midden.
                              De resultaten staan ook in dit draadje !
                              groetjes,
                              viero

Comment

[EDIT] Hiermee wil ik aantonen dat niet L kwaliteit ook scherp kan trekken

Dit is geen eerlijk vergelijk met je ander opnamen

Een foto kortbij en zeker met flits lijkt vlugger scherp dan deze veraf genomen.
                                Sony A7 mkIII
                                Is all I need :-)

Comment

Working...
                                X