Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensvraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lensvraagje

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Een moderne prime kan beter zijn dan een zoom, maar helaas zijn de meeste redelijk geprijsde primes oude ontwerpen en niet beter, wel lichtsterker...
    Pardon...

Mijn 50mm F1,4 is echt veel scherper dan de 18-200VR. Oud of niet, hij is VEEL scherper. De nieuwe 105VR is niet echt scherper dan de 50mm.

Wat de 18-200 betreft... Ik kwam terug van vakantie en bekeek mijn beelden op mijn PC. Ik zie het verschil in de beelden die met de 18-200VR gemaakt zijn en deze die met de 50mm of de 105mm gemaakt zijn, maar of die foto's nu "onscherp zijn" ? Elk plaatje passeert toch door photoshop... "een keertje verscherpen" en je ziet nog amper het verschil. Ik vind het alleszins niets om over te vallen.

Daarbij wil ik nog zeggen... de 18-200VR is echt wel scherp in het bereik tussen F8 en F16. Of je met een 16-85 zo'n significante verbetering gaat bekomen, lijkt me onwaarschijnlijk. Dan ga je m.i. moeten gaan naar de combinatie 17-55 / 70-200, beide F2,8.

Comment

als ik dit allemaal lees begin ik al spijt te krijgen dat ik ze verkocht heb...
      maar nu nog iets anders ...
      deze zondag ontmoette ik een oudere heer op de hondenschool die mijn inziens toch een beetje met een aparte combinatie fototoestel - lens druk in de weer was
      nl een nikon d300 met de jaja....18-200 zoom
      even een praatje later beweert die man dat de onscherpte veroorzaakt word door dat men de vr niet uitschakeld als men vanop statief werkt....of en vaste hand heeft....want zo verteld hij...wanneer de vr ingeschakeld is gaat de lens/toestel er vanuit dat er toch trillingen zijn en gaat die trachten te corrigeren, wanneer er geen trilling is van de hand dan creeert men met die instelling toch bewegingsonscherpte....
      zijn foto's zijn messcherp???

klopt dit verhaal dan??
      want zelf ben ik niet kundig genoeg om daarover te oordelen en heb dan maar wijselijk ja geknikt..

bij mij stond de vr altijd aan , ik dacht dat het zeker geen kwaad zou kunnen
      http://www.jvs-photography.be/

Comment

Dus als je zelf niet bibbert doet de VR dat wel voor je, das toch raar hoor.
        Vanop statief zou ik het ook gewoon uit zetten.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
          even een praatje later beweert die man dat de onscherpte veroorzaakt word door dat men de vr niet uitschakeld als men vanop statief werkt....of en vaste hand heeft....want zo verteld hij...wanneer de vr ingeschakeld is gaat de lens/toestel er vanuit dat er toch trillingen zijn en gaat die trachten te corrigeren, wanneer er geen trilling is van de hand dan creeert men met die instelling toch bewegingsonscherpte....

klopt dit verhaal dan??
          Klopt wel deels. Ik zet hem ook meestal uit op statief en die foto's zijn dan inderdaad heel scherp, maar dan gebruik ik meestal ook een diafragma F8-F16 en dan is de lens sowieso scherper.

Ik heb hier nog wel ergens een voorbeeldje, meen ik...
          Dit is een Basic JPEG uit de D80, ZONDER enige verscherping, genomen zonder VR, vanop statief met zelfontspanner. 18mm... dus tonvorming, maar daar gaat het hier niet over.

F8
          1/50ste
          ISO 100

Comment

wow ik schrik eigenlijk wel van het goede resultaat dat je hier toont, scherp is ie zeker
            dan heb ik blijkbaar die vr gewoon verkeert gebruikt,
            denk dat ik na deze meningen gelezen te hebben moet concluderen dat het niet alleen aan de lens ligd mijn onscherpe foto's....

en ikke maar proberen van scherpe foto's te maken toestel op statief vr aan ....kan er zeker niks bewegingsonscherpte zijn......fout dus besef ik nu...
            toch aan ieder bedankt voor alle raad die ik hier gekregen heb!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Pardon...

Mijn 50mm F1,4 is echt veel scherper dan de 18-200VR. Oud of niet, hij is VEEL scherper.
              .
              Dat is geen vergelijk met een superzoom.....
              Ik doelde op een serieus ontwerp als de 17-55 F2.8 of iets dergelijks.

Comment

Dat is geen vergelijk met een superzoom.....
                Ik doelde op een serieus ontwerp als de 17-55 F2.8 of iets dergelijks.
                Daar gaat het hier niet over. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen primes en de 18-200VR, of ben ik niet mee ? De 18-200VR is trouwens OOK een serieus ontwerp, alleen is het doeleinde waarvoor ze ontworpen is, net iets anders. Het is voor MIJ de beste oplossing als reiszoom/vakantielens/reportage-all-roundlens. Ik ken zelfs een professionele fotograaf die er studiowerk mee doet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                  als ik dit allemaal lees begin ik al spijt te krijgen dat ik ze verkocht heb...
                  maar nu nog iets anders ...
                  deze zondag ontmoette ik een oudere heer op de hondenschool die mijn inziens toch een beetje met een aparte combinatie fototoestel - lens druk in de weer was

klopt dit verhaal dan??
                  want zelf ben ik niet kundig genoeg om daarover te oordelen en heb dan maar wijselijk ja geknikt..

bij mij stond de vr altijd aan , ik dacht dat het zeker geen kwaad zou kunnen
                  Zijn verhaal klopt niet m.b.t. de 18 200. De vr detecteert zelf dat hij op een statief staat. Dit in tegenstelling tot de vr van bv de 70 200. Daar moet de vr altijd uit op statief.

groet, Rik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                    Zijn verhaal klopt niet m.b.t. de 18 200. De vr detecteert zelf dat hij op een statief staat. Dit in tegenstelling tot de vr van bv de 70 200. Daar moet de vr altijd uit op statief.

http://www.acceptnolimits.eu/Miscell...bjectieven.pdf
                    Raar, staat niets van in de handleiding. In de publicatie hierboven staat toch : "Het objectief detecteert automatisch of het op een driepootstatief is bevestigd en zal
                    in dit geval de cameratrillingen verminderen...
                    ", dus werkt de VR wel. Mijn foto's vanaf statief, zonder VR, lijken scherper dan deze die met VR gemaakt zijn. Het kan natuurlijk maar een indruk zijn.
                    Hoe dan ook, de VR vind ik een prachtig iets. Je doet altijd winst bij foto's uit de hand, en heel vaak is dit toch wel handig.
                    Last edited by FestinaLente; 15 juli 2008, 12:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      DOF wordt steeds meer gebruikt in de betekenis van scherpteONdiepte i.p.v. scherptediepte. Iedereen zegt hier: "deze lens heeft een mooiere DOF" ...
                      Een goede reden om dat dan meteen de kop in te drukken en daar in elk geval niet aan mee te doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Een goede reden om dat dan meteen de kop in te drukken en daar in elk geval niet aan mee te doen...
                        Mee eens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          2-0 voor België
                          Deze kan ik even niet volgen...

Ps , ik ben geen Belg, bestaat Belgie nog wel?

Comment

Deze kan ik even niet volgen...

Ps , ik ben geen Belg, bestaat Belgie nog wel?
                            Tuurlijk, de oude belgen
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

iedereen bedankt voor deze draad, het is dan toch terug de 18-200 vr geworden

Comment

Working...
                              X