Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?
Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?
Wanneer je met UWA lenzen werkt is het vooral moeilijk om je foto voldoende te vullen. Foto's ogen dikwijls "leeg" omdat de onderwerpen in je foto's veel kleiner en verder van je lens lijken te zitten. Je moet ervoor zorgen dat je dicht genoeg op je hoofdonderwerp zit.Alles wat verder dan een paar honderd meter van je lens zit moet al enorm groot zijn om nog van belang te zijn in je foto. Door een laag camerastandpunt kan je voorwerpen op de voorgrond mee in beeld brengen welke van uit een normale hoogte eerder miniscuul zouden lijken. Indien de voorwerpen in de voorgrond ontzettend groot zijn kan je dan weer beter vanop een heel hoog standpunt werken zo voorkom je dat deze de ganse foto vullen en je hoofdonderwerp aan de aandacht ontrekken. Kies een standpunt wat afwijkt van het zicht wat de kijkers alle dagen kunnen zien. Indien je 10 beginnende fotografen een camera in hun handen geeft en je vraagt hen om een foto te maken van b.v. het Atomium......dan is de kans groot dat 8-9 foto's nagenoeg dezelfde verdeling en schikking hebben.......de overige foto('s )is(zijn) waarschijnlijk de foto('s) vanuit een ander standpunt die wat meer heeft(hebben)...het is die foto('s) die de kijker bijblijft.
Bij landschappen zoek je best naar lijnen die de ogen leiden naar je hoofdonderwerp of naar de plek waar je wil dat de kijker kijkt. Die lijnen kunnen vanalles zijn.....een weg, een waterloop, een reeks wolken, een rij struiken of bomen , een paar rotsblokken welke achter elkaar liggen enz. Een lijn die van het onderwerp wegloopt trekt heel waarschijnlijk ook de aandacht weg van je onderwerp. Sommige breedhoeklenzen kunnen last hebben van vignetering(donkerdere hoeken)....ook dit kan je positief gebruiken om je onderwerp naar voren te brengen. Zorg er dan wel voor dat je onderwerp of interessantste stukje in de foto heel wat meer licht krijgt. Probeer telkens een compositie te maken van je onderwerp in horizontale en vertikale stand. Soms werkt horizontaal beter..soms vertikaal. Voorkom grote lege ruimtes....indien je een blauwe wolkenloze lucht in je landschap zitten hebt verkies dan om meer vd voorgrond in je foto te brengen en vice versa indien je voorgrond weinig gedetailleerd is.
Gebruik een zonnekap en vermijd hierdoor flare en fletse foto's door invloed van binnenvallend licht. Neem rustig uw tijd om je compositie te bepalen.....fotografie is meestal uw hobby, beter 10 goeie foto's dan 1000 slechte. Indien je vanop een statief werkt zijn de mogelijkheden om in alle situaties te fotograferen heel wat groter. Kijk naar foto's gemaakt met UWA lenzen en probeer te ontdekken waarom je ze mooi of minder mooi vind (verdeling,onderwerp,licht,kleur). Probeer ook datgene wat volgens u werkt in je eigen foto's toe te passen.
De 10-22 gebruikt de onvindbare zonnekap EW-83E, die past of is dezelfde van de Canon 16-35 en de 17-40.
Jammergenoeg nergens op voorraad momenteel, ben al verschillende weken aan het wachten.
Voor diegenen die een tijdelijk oplossing zoeken ter vervanging van deze zeldzame 10-22 zonnekap.Het kan immers nog maanden duren voordat men ze terug in stock heeft. http://www.lenshoods.co.uk/hoods/Can....5-4.5-USM.php
Tip; ipv een witte papieren zonnekap te maken kan je dit ook met een stukje zwarte kunststof folie of karton oid doen. Eéntje afdrukken op papier...uitsnijden....en met potloot kopieren op de folie of karton.....uitknippen en klaar. .......enkel tijdelijk gebruiken hé mannen ...tis geen zicht.
Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?
Dank voor je tips, Rupselkopke, ik ben er zeker van dat ik daar wat aan ga hebben!
Ik heb intussen al flink "ge-grasduind" op jouw site. Prachtige land- en vooral sea-scapes, heb ik gezien. Maar zijn ze ook zwaar bewerkt (zoals HDR), of probeer je dicht bij het originele te blijven? Ik ben nog niet zo'n geoefende fotograaf (of zelfs kijker) dat ik dit met één oogopslag kan zien...
Wat de zk betreft: zou ik voorlopig niet zonder zk werken, of is dat echt niet te doen met de EF-S 10-22mm?
Wanneer je met UWA lenzen werkt is het vooral moeilijk om je foto voldoende te vullen. Foto's ogen dikwijls "leeg" omdat de onderwerpen in je foto's veel kleiner en verder van je lens lijken te zitten. Je moet ervoor zorgen dat je dicht genoeg op je hoofdonderwerp zit.Alles wat verder dan een paar honderd meter van je lens zit moet al enorm groot zijn om nog van belang te zijn in je foto. Door een laag camerastandpunt kan je voorwerpen op de voorgrond mee in beeld brengen welke van uit een normale hoogte eerder miniscuul zouden lijken. Indien de voorwerpen in de voorgrond ontzettend groot zijn kan je dan weer beter vanop een heel hoog standpunt werken zo voorkom je dat deze de ganse foto vullen en je hoofdonderwerp aan de aandacht ontrekken. Kies een standpunt wat afwijkt van het zicht wat de kijkers alle dagen kunnen zien. Indien je 10 beginnende fotografen een camera in hun handen geeft en je vraagt hen om een foto te maken van b.v. het Atomium......dan is de kans groot dat 8-9 foto's nagenoeg dezelfde verdeling en schikking hebben.......de overige foto('s )is(zijn) waarschijnlijk de foto('s) vanuit een ander standpunt die wat meer heeft(hebben)...het is die foto('s) die de kijker bijblijft.
Bij landschappen zoek je best naar lijnen die de ogen leiden naar je hoofdonderwerp of naar de plek waar je wil dat de kijker kijkt. Die lijnen kunnen vanalles zijn.....een weg, een waterloop, een reeks wolken, een rij struiken of bomen , een paar rotsblokken welke achter elkaar liggen enz. Een lijn die van het onderwerp wegloopt trekt heel waarschijnlijk ook de aandacht weg van je onderwerp. Sommige breedhoeklenzen kunnen last hebben van vignetering(donkerdere hoeken)....ook dit kan je positief gebruiken om je onderwerp naar voren te brengen. Zorg er dan wel voor dat je onderwerp of interessantste stukje in de foto heel wat meer licht krijgt. Probeer telkens een compositie te maken van je onderwerp in horizontale en vertikale stand. Soms werkt horizontaal beter..soms vertikaal. Voorkom grote lege ruimtes....indien je een blauwe wolkenloze lucht in je landschap zitten hebt verkies dan om meer vd voorgrond in je foto te brengen en vice versa indien je voorgrond weinig gedetailleerd is.
Gebruik een zonnekap en vermijd hierdoor flare en fletse foto's door invloed van binnenvallend licht. Neem rustig uw tijd om je compositie te bepalen.....fotografie is meestal uw hobby, beter 10 goeie foto's dan 1000 slechte. Indien je vanop een statief werkt zijn de mogelijkheden om in alle situaties te fotograferen heel wat groter. Kijk naar foto's gemaakt met UWA lenzen en probeer te ontdekken waarom je ze mooi of minder mooi vind (verdeling,onderwerp,licht,kleur). Probeer ook datgene wat volgens u werkt in je eigen foto's toe te passen.
Ook deze duidelijke, openhartige tips verdienen volgens mij een sticky. Ik ben ervan overtuigd dat andere, beginnende zowel als gevorderde UWA gebruikers er wat aan gaan hebben.
Dank voor je tips, Rupselkopke, ik ben er zeker van dat ik daar wat aan ga hebben!
Ik heb intussen al flink "ge-grasduind" op jouw site. Prachtige land- en vooral sea-scapes, heb ik gezien. Maar zijn ze ook zwaar bewerkt (zoals HDR), of probeer je dicht bij het originele te blijven? Ik ben nog niet zo'n geoefende fotograaf (of zelfs kijker) dat ik dit met één oogopslag kan zien...
Wat de zk betreft: zou ik voorlopig niet zonder zk werken, of is dat echt niet te doen met de EF-S 10-22mm?
Ik bewerk mijn foto's ook.....soms licht en soms zwaar. Hdr als losstaande softwarebewerking gebruik ik niet omdat ik het resultaat meestal net te onrealistisch vind....wel zal ik af en toe meerdere foto's in lagen samenvoegen met photoshop (exposure blending)omdat soms het dynamisch bereik van de camera te klein is. Ik moet wel toegeven dat wanneer je zonder al te veel bewerking een mooie foto kunt maken de voldoening groter is. Ik probeer steeds voor te zorgen dat de foto er zo natuurgetrouw mogelijk uitziet.
Die zonnekap is erg nuttig om storend zijlicht zo veel mogelijk te beperken......maar als je ze niet hebt zou ik toch even goed foto's proberen te maken. Canon is blijkbaar de enige fabrikant die geen zonnekappen bij hun lenzen steekt tenzij het duur L-glas is. Spijtig.
Voor diegenen die een tijdelijk oplossing zoeken ter vervanging van deze zeldzame 10-22 zonnekap.Het kan immers nog maanden duren voordat men ze terug in stock heeft. http://www.lenshoods.co.uk/hoods/Can....5-4.5-USM.php
Tip; ipv een witte papieren zonnekap te maken kan je dit ook met een stukje zwarte kunststof folie of karton oid doen. Eéntje afdrukken op papier...uitsnijden....en met potloot kopieren op de folie of karton.....uitknippen en klaar. .......enkel tijdelijk gebruiken hé mannen ...tis geen zicht.
Op eBay zijn er verschillende fabrikanten te vinden die een exacte kopie van de 'echte' zonnekap aanbieden voor een paar euro. Die van mij is vrijdag gearriveerd, past perfect, inclusief verzenden was ik er 6 euro voor kwijt. Waarom zou je vele malen meer betalen voor een exemplaar met een canon logo erop, verder zijn ze precies hetzelfde stuk plastic. Die 35 euro die ik uitspaar kan ik weer gebruiken als startbedrag voor het sparen vor m'n volgende lens.
Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip
Comment