Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
    nopes
    glas is gemaakt van zand en dat is tot nader order geen kunststof
    Kunststof= materiaal door mens ontwikkeld, komt niet in de natuur voor.
    De grondstof doet niet terzake.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      De grondstof doe WEL terzake.
      Een kunststof is een organische stof. Ik denk niet dat glas een organisch stof is.(Zie even hier)

En denk je dat glas niet in de natuur voorkomt?
      Dan moet je maar eens in de buurt van vulkanen gaan zien.
      Trouwens waar een blikseminslag plaatsvond kun je ook glassporen vinden.
      En waar de eerste A-bom gevallen is ook maar das zeker een slecht voorbeeld.
      Het zal uiteraard wel geen lenskwaliteit zijn maar de koeien die we nu zien zijn ook niet dezelfde als degene die er 10000 jaar geleden rondliepen. Het zijn nochthans ook geen "kunst"koeien.(BTW Koeien zijn WEL organisch )
      Last edited by hub2805; 11 juli 2008, 17:08.
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Ja zo lust ik er nog wel een paar.
        Staal komt niet in de natuur voor, kunststof? Brons komt niet in de natuur voor, kunststof? Lijkt me toch niet. Kunststoffen zijn over het algemeen koolwaterstofverbindingen die niet in de natuur voorkomen.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Een kunststof is een organische stof. Ik denk niet dat glas een organisch stof is.(Zie even hier)

Het zal uiteraard wel geen lenskwaliteit zijn maar de koeien die we nu zien zijn ook niet dezelfde als degene die er 10000 jaar geleden rondliepen. Het zijn nochthans ook geen "kunst"koeien.(BTW Koeien zijn WEL organisch )
          De stelling:

Een kunststof is een organische stof.

Is natuurlijk absoluut onjuist.

Zo zie je maar weer dat het nog niet zo simpel is.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht

Harsen komen ook in de natuur voor.

Zo zie je maar weer dat het niet zo simpel is.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
              Ja zo lust ik er nog wel een paar.
              Staal komt niet in de natuur voor, kunststof? Brons komt niet in de natuur voor, kunststof? Lijkt me toch niet. Kunststoffen zijn over het algemeen koolwaterstofverbindingen die niet in de natuur voorkomen.
              Dat begint erop te lijken.

Even iets anders.

Waarom zou glas beter zijn dan kunststof?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                DRINGEND een andere handelaar zoeken, want deze heeft waarschijnlijk nog nooit een objectief open gezien, wat kramen die verkopers toch soms uit zeg.

Kunststof lenselementen worden in sommige gevallen ook in zeer dure objectieven toegepast, men is ermee begonnen bij de 28-70 AFS-VR, en niet vanwege de prijs of gewicht, maar vanwege de speciale optische eigenschappen, in combinatie met glas kan men zo bepaalde brekingsverschijnselen oplossen, het grootste probleem was dat ze een kunststof element wilden sealen op een glaselement, en daarvoor hadden ze een heel speciale lijm nodig, ook moest daarvoor het kunststofelement dezelfde uitzettingseigenschappen hebben van het glas waar deze op moest gelijmd worden.
                Dat was allemaal te lezen in de Nikon verslagen die toen verschenen bij introductie van de 28-70.
                Ik twijfel er niet aan dat kunststof elementen de optische eigenschappen van een objectief kunnen verbeteren. Daarnaast lijkt het me echter logisch dat ze potentieel ook bruikbaar zijn om de kostprijs van een objectief te doen dalen. Eigenlijk staat in je betoog niets dat de stelling weerlegt dat de 55-200 VR meer kunststofelementen bevat dan de 70-300 VR en daardoor zowel veel goedkoper als veel lichter is.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                  Ik twijfel er niet aan dat kunststof elementen de optische eigenschappen van een objectief kunnen verbeteren. Daarnaast lijkt het me echter logisch dat ze potentieel ook bruikbaar zijn om de kostprijs van een objectief te doen dalen. Eigenlijk staat in je betoog niets dat de stelling weerlegt dat de 55-200 VR meer kunststofelementen bevat dan de 70-300 VR en daardoor zowel veel goedkoper als veel lichter is.
                  Dat wil ik ook niet zeggen, maar ga maar eens om een nieuwe bril, en vraag eens wat het prijsverschil is tussen een met kunststofglazen, of een met glas, ik vrees ervoor dat kunststof met goede optische eigenschappen wel eens duurder zou kunnen zijn dan glas.

Ik denk eerder dat ze met méér kunststof, eerder de mechanische elementen zullen bedoelen in plaats van metalen tubusen die mechanisch moeten nabewerkt worden, werken ze met in kunststof gespoten elementen, en dat maakt een objectiefconstructie lichter en goedkoper, dat zal er meer op gelijken denk ik

We zullen er eens eentje moeten openzagen, dan zijn we zeker

Comment

goedenavond allen,

ik zou graag even in deze (organische) discussie willen insprigen met een vergelijkende vraag.

Sinds enige tijd fotografeer ik met een D80 en een 18-70, en dit naar volle tevredenheid. Nu wil ik graag uitbreiden naar een 70-300 en weet nog niet goed welke keuze ik moet maken.

- Nikkor 70-300 VR 4,5-5,6
                    - Sigma APO 70-300 4-5,6

Ik heb vandaag de Sigma van een vriend gebruikt en in de dierentuin enkele mooie fotos gemaakt. Ik vond echter de zoomring nogal stroef en de AF wat ´jagend´ op sommige momenten. De Sigma is nu te koop voor ongeveer € 200 en de Nikkor voor € 400.

Is de VR (en optische kwaliteit?) van de Nikkor de meerprijs waard? VR lijkt me erg handig in deze lichtsterkte.

Ik verneem graag uw reactie.
                    Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

De 70-300 vr is in mijn ogen een absolute aanrader prijs/kwaliteit/zoombereik De VR maakt kadreren op 300 mm een pak gemakkelijker.

Je mist uiteraard lichtsterkte, maar voor de rest is dit een super objectief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mkprs Bekijk bericht
                        goedenavond allen,

ik zou graag even in deze (organische) discussie willen insprigen met een vergelijkende vraag.

Sinds enige tijd fotografeer ik met een D80 en een 18-70, en dit naar volle tevredenheid. Nu wil ik graag uitbreiden naar een 70-300 en weet nog niet goed welke keuze ik moet maken.

- Nikkor 70-300 VR 4,5-5,6
                        - Sigma APO 70-300 4-5,6

Ik heb vandaag de Sigma van een vriend gebruikt en in de dierentuin enkele mooie fotos gemaakt. Ik vond echter de zoomring nogal stroef en de AF wat ´jagend´ op sommige momenten. De Sigma is nu te koop voor ongeveer € 200 en de Nikkor voor € 400.

Is de VR (en optische kwaliteit?) van de Nikkor de meerprijs waard? VR lijkt me erg handig in deze lichtsterkte.

Ik verneem graag uw reactie.
                        Waar vind ik in België de Nikkor voor 400 € ?
                        Foto Rubbens 499 € en de meeste vragen 519 €?
                        in Nederland staat ze inderdaad 419 €

Mvg L.Cavalier

Comment

als kunststof organisch is, en kunststof in de natuur voorkomt, en lenzen gemaakt zijn van kunststof en en en en.... waar vind je die lenzen dan ???? aan welke boom groeien die dan????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                            als kunststof organisch is, en kunststof in de natuur voorkomt, en lenzen gemaakt zijn van kunststof en en en en.... waar vind je die lenzen dan ???? aan welke boom groeien die dan????
                            Wie is hier de draad kwijt
                            Het ging er even over of glas al dan niet een kunststof was.
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                              Waar vind ik in België de Nikkor voor 400 € ?
                              Foto Rubbens 499 € en de meeste vragen 519 €?
                              in Nederland staat ze inderdaad 419 €
                              een korte zoektocht bij www.kieskeurig.nl levert de volgende prijzen op voor de Nikkor 70-300 VR (inclusief verzending binnen NL, ik weet niet wat de verzendkosten naar België zijn):

digitalstreet.nl: € 393.00
                              camera4all.nl : € 401.50
                              cameranu.nl: € 405.50

Er zijn nog meer aanbieders, maar deze drie staan bovenaan en hebben bovendien een goede beoordeling. Wel is het zo dat bij digitalstreet je meestal een Duits product krijgt. Dat vind ik voor een camera een minpunt, voor een lens lijkt me dat geen bezwaar.
                              Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Working...
                              X