Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S micro Nikkor 105mm met met TC-14EII of met TC-17EII

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF-S micro Nikkor 105mm met met TC-14EII of met TC-17EII

Iemand ervaring met AF-S micro Nikkor 105mm in combinatie metTC-14EII, ik twijfel of ik de TC14 of de TC17 zou nemen, het prijsverschil is niet zo een groot verschil, naar kwaliteit en scherpte daar heb ik mijn twijfels over?
    Weet er iemand raad.

Mercikes alvast
    "Ervaring is de som van de fouten"

Re: AF-S micro Nikkor 105mm met met TC-14EII of met TC-17EII

Oorspronkelijk geplaatst door stena Bekijk bericht
    Iemand ervaring met AF-S micro Nikkor 105mm in combinatie metTC-14EII, ik twijfel of ik de TC14 of de TC17 zou nemen, het prijsverschil is niet zo een groot verschil, naar kwaliteit en scherpte daar heb ik mijn twijfels over?
    Weet er iemand raad.

Mercikes alvast

Ik heb deze combinatie, met TC14, ik heb ook de TC17 gehad, maar vond deze wat minder.
    Op een cropcamera met TC14 is 17mm in de lengte reeds beeldvullend
    TC 14 is iets sneller, en stelt iets makkelijker scherp in veel omstandigheden.

Comment

Ik treed mijn voorganger bij, de 1.4 Tc werkt heel goed samen met de 105. De 1.7 is te veel van het goede. Deze 1.7 gebruik ik enkel op de 70-200 2.8
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
        Ik treed mijn voorganger bij, de 1.4 Tc werkt heel goed samen met de 105. De 1.7 is te veel van het goede. Deze 1.7 gebruik ik enkel op de 70-200 2.8
        idem voor mij
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ik heb de combinatie die jij zoekt, alhoewel ik de TC 17-IIE hoofdzakelijk had gekocht voor de 70-200 heb ik de laatste tijd ook veel opnames gemaakt in samenwerking met de 105 VR en de 60mm.
          Ik ben er zeer tevreden over.
          De opmerking dat te TC 14-IIE sneller is ( Lichtverlies 1 stop) dan de TC 17-IIE (Lichtverlies 1,5 stop) is te verwaarlozen.
          Wat wel vermeldings waardig is, is dat de AF op een 105 VR + TC niet optimaal werkt ( zie handleiding TC Nikon.)

Hier staan wat voorbeelden met deze combinatie:
          Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

mvg
          Antoine
          Last edited by antoine200; 6 juli 2008, 18:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
            Ik heb de combinatie die jij zoekt, alhoewel ik de TC 17-IIE hoofdzakelijk had gekocht voor de 70-200 heb ik de laatste tijd ook veel opnames gemaakt in samenwerking met de 105 VR en de 60mm.
            Ik ben er zeer tevreden over.
            De opmerking dat te TC 14-IIE sneller is ( Lichtverlies 1 stop) dan de TC 17-IIE (Lichtverlies 1,5 stop) is te verwaarlozen.
            Wat wel vermeldings waardig is, is dat de AF op een 105 VR + TC niet optimaal werkt ( zie handleiding TC Nikon.)

mvg
            Antoine
            Voor jou toepassing zal ik dat zeker niet tegenspreken Antoine voor het soort fotografie wat jij doet Antoine heb je helemaal die snelheid niet nodig, wat jij maakt is trouwens prachtig en weldoordacht, maar je kan er dan ook je tijd voor nemen.
            De snelheid waar ik het over had, gaat hoofdzakelijk over de snelheid van scherpstellen, daar stelt de combi met TC17 nog een stuk minder snel scherp dan met de TC14.

De vraag van TS:
            Iemand ervaring met AF-S micro Nikkor 105mm in combinatie metTC-14EII, ik twijfel of ik de TC14 of de TC17 zou nemen
            Ik heb TC-14EII en TC-17EII heb ik gehad, en ik vind de TC-14 een stuk beter werken als combinatie met de 105mm AFS-VR.

Het hangt er natuurlijk van af wat TS van plan is om met deze combinatie te fotograferen, optisch is het verschil niet zo groot, maar wil je toch nog een enigsinds bruikbare AF, dan is de TC14 volgens mijn ervaring een stuk beter.
            Mischien is het zelfs de bedoeling om manueel scherp te stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Voor jou toepassing zal ik dat zeker niet tegenspreken Antoine voor het soort fotografie wat jij doet Antoine heb je helemaal die snelheid niet nodig, wat jij maakt is trouwens prachtig en weldoordacht, maar je kan er dan ook je tijd voor nemen.
              De snelheid waar ik het over had, gaat hoofdzakelijk over de snelheid van scherpstellen, daar stelt de combi met TC17 nog een stuk minder snel scherp dan met de TC14.

De vraag van TS:

Ik heb TC-14EII en TC-17EII heb ik gehad, en ik vind de TC-14 een stuk beter werken als combinatie met de 105mm AFS-VR.

Het hangt er natuurlijk van af wat TS van plan is om met deze combinatie te fotograferen, optisch is het verschil niet zo groot, maar wil je toch nog een enigsinds bruikbare AF, dan is de TC14 volgens mijn ervaring een stuk beter.
              Mischien is het zelfs de bedoeling om manueel scherp te stellen.
              Geert,
              Bedankt voor het compliment.
              Zoals ik al eerder schreef heb ik (overigens op advies van Nikon) de TC 1,7 II aan gekocht voor de 70-200. Volgens hun was dit de beste combinatie voor mij. Met de 70-200 + TC fotografeer ik o.a. vogeltjes in de winter. Dit is puur voor de liefhebberij en daarvoor ga ik geen dure tele van 3000 a 4000 euro kopen.

De 105 VR gebruik ik hoofdzakelijk voor de macro fotografie. De AF en de VR vind ik iets extra bij dit objectief, maar voor mij niet noodzakelijk omdat ik voor 90% van statief werk en daarbij ook handmatig scherpstel.

Ik kan geen vergelijk maken tussen de TC 1,4 en de 1,7 daar ik ze niet beiden heb gehad. Gezien het feit dat jouw adviezen altijd berusten op eigen ervaring/vaststelingen, ga ik er ook nu vanuit dat jouw opmerking van de AF snelheid juist is.
              mvg
              Antoine
              Last edited by antoine200; 7 juli 2008, 13:17.

Comment

Beste BD´rs,

Ik ga mij dan bij de TC-14EII houden, vind het wel spijtig dat de converter niet kan gebruikt worden op mijn 80-200 AF lens.

Mercikes
                "Ervaring is de som van de fouten"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stena Bekijk bericht
                  Beste BD´rs,

Ik ga mij dan bij de TC-14EII houden, vind het wel spijtig dat de converter niet kan gebruikt worden op mijn 80-200 AF lens.

Mercikes
                  Ik ben toch benieuwd waarom je een TC wilt kopen voor de 105mm VR.
                  mvg
                  Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                    Ik ben toch benieuwd waarom je een TC wilt kopen voor de 105mm VR.
                    mvg
                    Antoine
                    Om dan te kunnen zeggen tegen zijn madam dat zijn 80-200 niet werkt op zijn TC14, en een 70-200 AFS-VR te kopen hé Antoine Sorry maar ik heb zo een dag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Om dan te kunnen zeggen tegen zijn madam dat zijn 80-200 niet werkt op zijn TC14, en een 70-200 AFS-VR te kopen hé Antoine Sorry maar ik heb zo een dag
                      Nagel precies op zijn kop.
                      mvg
                      Antoine

Comment

Working...
                      X