Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 14-24mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 14-24mm

    Nu Nikon met een D700 uitkomt ben ik benieuwd hoe de gebruikservaringen zijn van deze lens (de rest ken ik wel) als ik overweeg de stap terug te maken. Met name in verhouding met de 17-35AFS lens.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

  • #2
    Re: Nikon 14-24mm

    Vind het objectief zeer goed. Zeer natuurgetrouwe kleurweergave vergeleken met andere Nikons. Buitengewoon scherp.
    Nadeel, zeer gevoelig voor "flare" als de zon van de partij is. Waarschijnlijk te maken met de coating. Geen mogelijkheid voor filters. Het voorste glas is hierdoor op 14mm zeer kwetsbaar. Komt gevaarlijk naar voor tot ongeveer gelijk met zonnekap-rand. Dus met de allerbeste zorg behandelen.
    Kan niet oordelen op een FF-camera, maar ik ben er althans zeer tevreden over in combi met de D300.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 14-24mm

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Nu Nikon met een D700 uitkomt ben ik benieuwd hoe de gebruikservaringen zijn van deze lens (de rest ken ik wel) als ik overweeg de stap terug te maken. Met name in verhouding met de 17-35AFS lens.
      Je kan samen met Rudi onder één hoedje spelen
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 14-24mm

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Nu Nikon met een D700 uitkomt ben ik benieuwd hoe de gebruikservaringen zijn van deze lens (de rest ken ik wel) als ik overweeg de stap terug te maken. Met name in verhouding met de 17-35AFS lens.
        14-24 is gewoon een prachtobjectief, zelfs stukken beter dan de 14mm Prime.

        Zoals Pol zegt, wat gevoelig aan flare, maar welke 14mm heeft dat niet, door de grote hoek kan geen enkele zonnekap, het glas voldoende beschermen tegen opvallend licht, maar dat weet jij zelf ook wel.
        Er heeft hier ergens een vergelijkende test gestaan, gemaakt op een Canon Eos M III , Canon 14mm prime tegenover de Nikon 14-24 gemaakt op 14mm, de Nikon stak er met kop en schouders bovenuit

        Voorbeeldje: gemaakt met D3 op 14mm f7.1 1/800 sec. en er onder een 100% crop.
        Volgens mijn bescheiden mening, op 14mm groothoek helemaal niet slecht


        Comment


        • #5
          Re: Nikon 14-24mm

          Voorbeeld van flare rainbow-effect.
          Met de zon van links en op 14mm.

          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 14-24mm

            Inderdaad, overigens een pracht van een lens.
            Vooral de kleurechtheid heeft mij getroffen.
            Ziehier nog eentje van in ons vakantieverblijfje in Spanje.



            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 14-24mm

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Er heeft hier ergens een vergelijkende test gestaan, gemaakt op een Canon Eos M III , Canon 14mm prime tegenover de Nikon 14-24 gemaakt op 14mm, de Nikon stak er met kop en schouders bovenuit
              Een 14-24 op een 1DsMKIII nog altijd mijn droom. Hier de results.

              De 14 mm Canon prime L lens is wel wat (volgens Canon) het beste van het beste is dat zij in huis hebben. Maar ze wordt gewoon weggeblazen door de Nikon zoom.

              Lijkt mij de ideale groothoek op een Nikon D3 of D700.... en mits wat nadelen als geen AF en AE ook op een 1DsMKIII of 5D.
              DigiCam

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 14-24mm

                Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                Een 14-24 op een 1DsMKIII nog altijd mijn droom. Hier de results.

                De 14 mm Canon prime L lens is wel wat (volgens Canon) het beste van het beste is dat zij in huis hebben. Maar ze wordt gewoon weggeblazen door de Nikon zoom.

                Lijkt mij de ideale groothoek op een Nikon D3 of D700.... en mits wat nadelen als geen AF en AE ook op een 1DsMKIII of 5D.
                Ja, deze test bedoelde ik Maar op de D3 is hij ook niet mis hoor

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 14-24mm

                  Nog een voorbeeldje.

                  Nikon D3, Obj. 14-24

                  Opnamegegevens, diafragmavoorkeuze 1/30 sec., f3.2, Iso 1.600, 14mm uit de hand gemaakt.

                  Comment

                  Working...
                  X