Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste breedhoek voor 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beste breedhoek voor 5D

    Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    Dat lukt hoor, de Sigma 10-20 past fysiek op de 5D en werkt nog ook. Op de 10mm stand heb je natuurlijk wel een zwaar tunnel effect . Vanaf 15mm heb je enkel nog zwarte hoeken, maar je zou er pakweg een 8mp crop van kunnen maken, al hou je dan natuurlijk een nog kleinere beeldhoek over.
    Fwiw, ik gebruik een 17-40/4L op mijn 5D en ben er heel tevreden over.
    Welk nut heeft het dan nog om ze op ±17-20mm te gebruiken?
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #17
      Re: Beste breedhoek voor 5D

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Dat lukt hoor, de Sigma 10-20 past fysiek op de 5D en werkt nog ook. Op de 10mm stand heb je natuurlijk wel een zwaar tunnel effect . Vanaf 15mm heb je enkel nog zwarte hoeken, maar je zou er pakweg een 8mp crop van kunnen maken, al hou je dan natuurlijk een nog kleinere beeldhoek over.
      Fwiw, ik gebruik een 17-40/4L op mijn 5D en ben er heel tevreden over.

      Als je dat werken noemt , laat maar zitten dan
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #18
        Re: Beste breedhoek voor 5D

        Beste WA voor de 5D is al heel dikwijls aan bod geweest:

        Zonder twijfel:

        Contax 21 mm (zeer duur)
        Zuiko 21mm f3.5 of f2
        Contax 18mm (eerst testen want sommige exemplaren raken de 5D spiegel)

        Dpaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #19
          Re: Beste breedhoek voor 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Welk nut heeft het dan nog om ze op ±17-20mm te gebruiken?
          Djeezes, dat weet ik ook wel. Toen ik mijn 5D pas had, heb ik de Sigma er eens op gezet om te zien wat het geeft. Mijn uitleg was dus gewoon ter info.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #20
            Re: Beste breedhoek voor 5D

            De 17-40 L is de goedkoopste oplossing en de lens moet echt niet onderdoen voor flink duurdere 16-35 L II. De 14mm 2.8L II (2000 eur)is volgens tests ook heel goed....maar je kan er geen filters op gebruiken en is enkel 14mm.Indien je echt nog breder wil dan 17mm.....wat belet u om meerdere verticale foto's te stitchen gemaakt met 17-40L lens. Met photoshop Cs3 kan je meerdere foto's naadloos stitchen ....je hoeft ze zelfs niet vanop een statief gemaakt te hebben.... zolang je geen enorme verplaatsing tussen de foto's onderling hebt gaat het supergoed. Je krijgt op die manier een enorm grote en gedetailleerde foto......die een scherpte en beeldhoek heeft dewelke je met gelijk welke andere dure prime met één enkele foto niet kunt halen.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 27 juni 2008, 19:21.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #21
              Re: Beste breedhoek voor 5D

              Iedereen van harte bedankt voor de reaktie's
              Ik heb weer veel bij geleerd
              Rupselkopke je springt er weer met kop en schouders bovenuit
              Volgens mij beschik jij over een heel labo en technische dienst,want wat jij allemaal uit je mouw schudt is ongelofelijk
              In ieder geval

              Iedereen

              O,ja het wordt vermoedelijk de 17-40
              Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

              https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

              Comment


              • #22
                Re: Beste breedhoek voor 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht

                O,ja het wordt vermoedelijk de 17-40
                Een goede raad, voor je dat koopt, kijk op een testfoto (met jouw FF 5D) eens naar de scherpte in de hoeken, volle opening en juist daarboven.
                Als je dan nog tevreden bent, kopen maar...

                Dpaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #23
                  Re: Beste breedhoek voor 5D

                  Ik ben alleszins ook zeer tevreden van de combo 5D/17-40L

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beste breedhoek voor 5D

                    Je zou de 17-40 ook gewoon uit kunnen proberen. Je kan deze op bijv. marktplaats of fotoapparatuur voor 450-500 euro kunnen kopen en als deze niet bevalt, voor dezelfde prijs weer verkopen.
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beste breedhoek voor 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                      Ik heb dit al geprobeerd maar dan wordt het krasje een zwart streepje
                      bedankt voor uw hulp.
                      Ja, dat klopt, dat is de bedoeling, dan is er geen lichtverstrooiing meer, maar dat zie je toch nooit op de foto, wel? Normaal kun je op je frontelement bij wijze van spreken een potlood leggen, je zal het nog amper zien...

                      Groeten
                      koen
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beste breedhoek voor 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Een goede raad, voor je dat koopt, kijk op een testfoto (met jouw FF 5D) eens naar de scherpte in de hoeken, volle opening en juist daarboven.
                        Als je dan nog tevreden bent, kopen maar...

                        Dpaul.
                        Wat je hier voorsteld is inderdaad goeie raad.....veel lenzen zullen last hebben van zachtere hoeken indien je ze op een fullframe gaat gebruiken. Er zullen verschillen merkbaar zijn tussen diverse exemplaren van hetzelfde objectief.......( zelfs ongeacht hoe duur deze zijn).

                        Digital Hunter als je in een fotozaak koopt waar er meerdere exemplaren van het objectief dat je wenst te kopen beschikbaar zijn.....test deze dan allemaal op je body en vraag of je de foto's mag beoordelen op een pc-scherm ipv op je camera lcd-schermpje. Een deftige fotozaak gaat hier geen probleem van maken. Velen durven zulks niet voorstellen of vragen....kopen een objectief en constateren dat ze een minder goed exemplaar hebben wanneer ze er mee thuisgekomen zijn. Vol open(f4 voor 17-40L) zullen weinig lenzen echt scherp zijn tot in de uiterste hoekjes. Voor landschappen is dit niet echt noodzakelijk omdat je de lens toch wat moet dichtknijpen om voldoende scherpte diepte te halen.....maar voor andere toepassingen kan de scherpte op volle opening dan weer wel van belang zijn.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beste breedhoek voor 5D

                          Ben zelf wel tevreden met de17-40L op mijn (gloednieuwe) 5D; wat ik wel gemerkt heb is dat ik mijn oudere en goedkope UV filter met nogal brede rand heb moeten vervangen door een "slim" exemplaar want met FF zie je dus écht wel meer door je lens, soms ook wat je niet wil zien.
                          Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                          Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beste breedhoek voor 5D

                            Ik heb een 17-40 gehad, en was best tevreden. Toen ik de overstap maakte van de 350D naar de 5D diende ik afstand te doen van m'n 10-20. Het verschil was toch vrij groot, vond ik.

                            Maar ik doe/deed vooral parties, dus ik koos ervoor om over te stappen op de 16-35 F/2.8 L I op een later tijdstip. Ik was blij nog een versie I te vinden, omdat de II een grotere filterdiameter heeft.

                            Ik kan me best voorstellen dat de 14L nog scherper is, vooral in de hoeken dan. Maar gaat dat nog veel uitmaken? En ga je daar de zoomfunctie voor willen missen? Ik denk dat je dat voor jezelf moet uitmaken.

                            Maar allround denk ik dat die 17-40L zeker voor landschappen het uitgelezen objectief is.

                            Dave
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #29
                              Re: Beste breedhoek voor 5D

                              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                              Ja, dat klopt, dat is de bedoeling, dan is er geen lichtverstrooiing meer, maar dat zie je toch nooit op de foto, wel? Normaal kun je op je frontelement bij wijze van spreken een potlood leggen, je zal het nog amper zien...

                              Groeten
                              koen
                              Ik heb het nog eens geprobeerd met een Artline High Performance Permanent Marker(duur woord voor een ordinaire stift)en ik moet zeggen het is een stuk beter.
                              Het kan dienen als voorlopige oplossing,maar ik ga toch maar op zoek naar de 17-40 L tweedehands,of als ik hem niet onder de vijfhonderd euro vindt ga ik voor een nieuw exemplaar en volg de goede raad van de BD-ers op en test verschilende exemplaren in de winkel.
                              Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                              https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                              Comment


                              • #30
                                Re: Beste breedhoek voor 5D


                                Ik ben verschoten van de hoeveelheid van reaktie op mijn vraag
                                Dat bewijst nog maar eens dat BD een prachtig medium is
                                Bedankt voor de talrijke reaktie's.
                                Mvg,

                                Ronald
                                Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                                https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                                Comment

                                Working...
                                X