Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn deze lenzen goed?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Macro fotografie

Oké Sven ik zie dat je het al aardig onder de knie hebt dat macrofotograferen. Kun je mij op de goede weg helpen aub.
    Waar moet ik vooral op letten? wat mag ik doen? Wat mag ik niet doen? Wat is DOF?
    Moet je bij Macro met de hand scherp stellen of mag dit ook automatisch? Welk diafragma? Welke sluitertijd? Etc... Uiteraard mogen alle kenners hier op reageren.
    Alvast bedankt, en hopelijk nuttige tips!

SteFoto
    Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Comment

Re: Zijn deze lenzen goed?

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Met die f11 zal je zelf nog geen scherpe foto's krijgen, je zal het diafragma nog wat verder moeten dichtzetten als je scherpte wil, maar dan zit je alweer tegen de limiet van de diffractie aan. Als je bij een digitale reflex het diafragma verder dicht zet dan f13, dan worden de foto's minder scherp...
      Hier maak je een denkfoutje....
      Het gaatje op F5,6 wordt niet kleiner door de toepassing van een teleconverter, voor diffractie hoef je niet bang te zijn als je de lens op F11 zet, hoewel dat effectief (voor het licht) F 22 gaat worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Hier maak je een denkfoutje....
        Het gaatje op F5,6 wordt niet kleiner door de toepassing van een teleconverter, voor diffractie hoef je niet bang te zijn als je de lens op F11 zet, hoewel dat effectief (voor het licht) F 22 gaat worden
        Zet een 2x teleconverter tussen eender welke camera en een f5,6 lens, en probeer dan maar eens om het diafragma verder open te krijgen dan f11.

f11 blijft f11, met of zonder teleconverter zal de sluitertijd hetzelfde zijn als je in de diafragmavoorkeuzestand f11 kiest. Als dat niet het geval is, dan is één van de twee foto's verkeerd belicht...

En met een teleconverter krijg je dus ook wel degelijk last van diffractie als je het diafragma te ver dichtzet, moest dit niet het geval zijn, dan hadden de fabrikanten daardoor wel een manier gevonden om ervoor te zorgen dat er ook geen diffractie is bij lenzen zonder teleconverter.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Re: Macro fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
          Oké Sven ik zie dat je het al aardig onder de knie hebt dat macrofotograferen. Kun je mij op de goede weg helpen aub.
          Waar moet ik vooral op letten? wat mag ik doen? Wat mag ik niet doen? Wat is DOF?
          Moet je bij Macro met de hand scherp stellen of mag dit ook automatisch? Welk diafragma? Welke sluitertijd? Etc... Uiteraard mogen alle kenners hier op reageren.
          Alvast bedankt, en hopelijk nuttige tips!

SteFoto
          Was het maar zo simpel dat ik je kon zeggen doe dit en doe dat en je hebt de perfecte foto.
          De enige regel die ik je kan meegeven is oefenen, oefenen en nog eens oefenen en uit je fouten leren.
          Ik kan je wel een paar tips geven maar ga er niet van uit dat je na die tips meteen de perfecte foto gaat maken. Ook is het zo dat iedereen zo een beetje zijn eigen manier van werken heeft dus onderstaande tips zijn mijn persoonlijk standpunt.

Laat ons beginnen met uit te leggen wat DOF is. DOF is Depth Of Field of scherptediepte en wordt oa bepaald door je diafragma.
          Als je diafragma volledig open staat(f2.8) zal je een hoge sluitertijd kunnen gebruiken omdat de lens al het licht binnenlaat maar zal de scherptediepte minimaal zijn. Naarmate je het diafragma meer toeknijpt vergroot de DOF.
          Je kan dit het best uitproberen door je toestel op een statief te zetten, manueel scherpstellen op een vast voorwerp en de stand op je toestel zo zetten dat de sluitersnelheid automatisch bepaald wordt en dat het diafragma manueel kan ingezet worden. Begin bij f2.8, neem een foto en verklein je diafragma 1 stap en trek terug een foto, enz. Bekijk daarna de foto's na mekaar en je zal direct snappen wat DOF is.
          DOF wordt echter niet alleen bepaald door het diafragma maar ook door de afstand tot je voorwerp. Een foto genomen op 3 meter afstand zal een grotere DOF hebben dan één genomen op 50cm met hetzelfde diafragma. Er bestaan daar wiskundige formules voor maar daar kan ik je niet bij helpen.

Dan wat tips.
          Ik stel altijd manueel scherp en gebruik(tot voor de converter) nooit een statief.
          Ik heb altijd een regenbroek en kniebeschermers aan als ik op zoek ga naar insecten en ik zorg ervoor dat de zon niet in mijn rug zit omdat veel insecten schrikken van je schaduw.
          Als regel voor de sluitersnelheid wordt meestal het omgekeerde van de lenslengte genomen dus voor de Tamron minimaal 1/90e nemen. Dit is maar een regel natuurlijk, een vaste hand, windstil, een voorwerp dat niet beweegt en beeldstabilisatie in het toestel of de lens kunnen er toe bijdragen dat je ook bij lagere snelheden goede foto's maakt.
          Ik stel altijd scherp op de ogen. Een foto waar de ogen niet scherp zijn is voor mij een foto voor de vuilbak.

Dat is het zo wat.
          Als ik van jou was zou ik in het begin oefenen op de stand van je toestel waar je sluitersnelheid automatisch bepaald wordt en het diafragma manueel. En pas als je het diafragma goed onder controle hebt kun je volledig manueel beginnen werken en beginnen spelen met sluitersnelheden.
          Naarmate je meer ervaring krijgt zal je in diverse omstandigheden ook beter kunnen inschatten welk diafragma en welke sluitersnelheid je moet gebruiken.

Groetjes
          Sven
          Sony A58 met glas, Fuji X-E1
          Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
          Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Zet een 2x teleconverter tussen eender welke camera en een f5,6 lens, en probeer dan maar eens om het diafragma verder open te krijgen dan f11.

f11 blijft f11, met of zonder teleconverter zal de sluitertijd hetzelfde zijn als je in de diafragmavoorkeuzestand f11 kiest. Als dat niet het geval is, dan is één van de twee foto's verkeerd belicht...

En met een teleconverter krijg je dus ook wel degelijk last van diffractie als je het diafragma te ver dichtzet, moest dit niet het geval zijn, dan hadden de fabrikanten daardoor wel een manier gevonden om ervoor te zorgen dat er ook geen diffractie is bij lenzen zonder teleconverter.
            Het kwartje is nog steeds niet gevallen dus.
            F11 is alleen maar een verhouding en geen diameter van het gaatje.F11 is dus altijd niet hetzelfde als F11.
            Met een teleconverter is de diameter van het werkdiafragma bij F11 dus niet ineens 2x zo klein geworden als bij F5,6, maar gewoon hetzelfde en geeft dus niet meer diffractie....
            Mocht je zonder teleconverter bij F11 geen last van diffractie krijgen, dan zal je het ook niet bij F22 MET teleconverter krijgen, het GAATJE is nml. hetzelfde.

Het probleem is dan wel de lichthoeveelheid.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Het kwartje is nog steeds niet gevallen dus.
              F11 is alleen maar een verhouding en geen diameter van het gaatje.F11 is dus altijd niet hetzelfde als F11.
              Met een teleconverter is de diameter van het werkdiafragma bij F11 dus niet ineens 2x zo klein geworden als bij F5,6, maar gewoon hetzelfde en geeft dus niet meer diffractie....
              Mocht je zonder teleconverter bij F11 geen last van diffractie krijgen, dan zal je het ook niet bij F22 MET teleconverter krijgen, het GAATJE is nml. hetzelfde.

Het probleem is dan wel de lichthoeveelheid.....
              Ik kan dit alleen maar bijtreden en heb dat ook reeds enkele malen geschreven. Met een TC blijft het gaatje even groot maar doordat de brandpuntafstand van bv 200mm naar 400mm gaat verdubbeld ook het F getal.
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
              X