Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn deze lenzen goed?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zijn deze lenzen goed?

Dag allemaal,

Dit is de eerste maal dat ik op deze forum kom, dit moet nog even wennen over de werking ervan, maar het zal wel lukken (hoop ik).

Waarom ik hier ben hoeft geen betoog. Maar ben wel een beginnend fotograaf. Ik heb reeds 4 jaar cursussen gevolgd voor photoshop, daar heb ik wel (veel) kennis van, dus... heb je over photoshop vragen vuur ze dan maar in mijn richting. Ben nu bezig aan de eerste module Digitale fotografie.
    Mijn eerste vraag gaat over de kwaliteit van mijn fotografisch materiaal, kunnen jullie mij eens zeggen of het degelijk materiaal is, en wat ik er zoal kan mee doen. Kunnen jullie eens foto's laten zien die met dit materiaal geschoten zijn, etc... en zo zijn we dan vertrokken voor lange gesprekken.
    Ik heb: Canon 350 D met kitlens 18-55mm.
    Telelens Canon 70-300mm.
    Teleconvertor Kenko PRO 300DG x2.
    Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1.
    Alvast bedankt,
    Last edited by SteFoto; 4 september 2008, 19:53.
    Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Re: Zijn deze lenzen goed?

De Tamron macro lens is hier reeds uitvoerig besproken geweest en als je gaat rondneuzen in het Macro showcase onderdeel zal je ongetwijfeld voorbeelden vinden van deze lens. HEt is inderdaad echt een goeie lens.

Zelf ben ik geen Canon gebruiker maar heb de D400 van mijn broer reeds regelmatig gebruikt die enkel de 2 kitlenzen heeft en die vallen toch echt dik tegen als je het betere fotowerk wil doen. De zoekfunctie zal je zeker resultaten opleveren qua alternatieven daar deze vraag voor een goede lens ter vervanging van de kitlens reeds vele malen gesteld is geweest.

Succes in je zoektocht en welkom op het forum

Comment

Bedankt voor je reactie, maar kun je mij eens wegwijs maken op deze forum?
      Je had het over 'Macro showcase' waar kan ik dit vinden?
      Mvg.
      Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Comment

Zeer zeker. Als je dus op het forum bent http://forum.belgiumdigital.com heb je dus verschillende "vakken" met elk hun eigen specifieke onderwerpen. Je hebt deze vraag dus gepost bij "Objectieven". Ga je echter meer naar onder toe kom je bij het "hoofdstuk" Fotohoek terecht waar je de leden hun geposte foto's kan bewonderen in elk zijn eigen onderdeel zoals Dieren, Transport, ... en inderdaad Macro.

Hopelijk heb je iets aan deze

Comment

Om te beginnen zijn deze lenzen heel bruikbaar. De macro lens zal je ook als gevorderde fotograaf zeker nog prima kunnne gebruiken.
          De andere 2 hebben kwalitatief wat beperkingen.
          De extender is zeker op de lenzen die je hebt vrij zinloos omdat de kwaliteit dan te ver terug loopt. Overigens ken ik geen lenzen die met een 2x extender echt goed resultaat geven.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oké, mijn dank.
            Heb het gevonden, ik had wat moeten verder scrollen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Om te beginnen zijn deze lenzen heel bruikbaar. De macro lens zal je ook als gevorderde fotograaf zeker nog prima kunnne gebruiken.
              De andere 2 hebben kwalitatief wat beperkingen.
              De extender is zeker op de lenzen die je hebt vrij zinloos omdat de kwaliteit dan te ver terug loopt. Overigens ken ik geen lenzen die met een 2x extender echt goed resultaat geven.
              Ik volg volledig ... tot die extender
              Canon 70-200 f/2.8 IS USM werkt perfect met een Canon 2x extender

Als ik de vraag lees bemerk ik echter dat je nog beginnende bent.
              Ik zou dan ook adviseren om eerst voldoende het toestel te leren beheersen/gebruiken. Zeker de kitlens is voor een beginnende fotograaf zeker de moeite om mee door te gaan. (Ik ben ook met een 300D + kitlens gestart)
              Eenmaal je verder wil doorgroeien en de nodige kennis hebt van fotografie (dus verder gaat dan alleen maar 'A' en 'P' mode) zul je vermoedelijk ook van camera willen verbeteren
              Enne ... begin maar al te sparen
              .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
              ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

oké, maar wat is er dan mis met de convertor, ik bedoel dan met het achteruitgaand kwaliteit. En hoe kan ik dit tot een minimum herleiden.
                Last edited by SteFoto; 18 juni 2008, 22:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
                  oké, maar wat is er dan mis met de convertor, ik bedoel dan met het achteruitgaand kwaliteit. En hoe kan ik dit tot een minimum herleiden.
                  Met een 2x Convertor wordt ALLES x2 gedaan. Ook de F-waarde.
                  Gezien hierdoor de hoeveelheid lichtinval gehalveerd wordt moet je al betere omstandigheden hebben om deze toch nog te kunnen gebruiken.
                  Als je daarbij al start met een mindere lens, en daarop nog eens een convertor plaatst ... tja ... make your own conclusion.
                  .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                  ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                    Gezien hierdoor de hoeveelheid lichtinval gehalveerd wordt moet je al betere omstandigheden hebben om deze toch nog te kunnen gebruiken.
                    Als je daarbij al start met een mindere lens, en daarop nog eens een convertor plaatst ... tja ... make your own conclusion.
                    Eigenlijk blijft de hoeveelheid lichtinval identiek!!!
                    Het is de brandpuntafstand van de lens die verdubbeld en doordat de f waarde = lengte / nuttige lensdiameter, zal de f waarde verdubbelen. Er gaat dus niet minder licht binnen komen(tenzij een fractie verlies in de convertor maar dat is echt heel weinig)
                    Door het feit dat er nog door extra glas moet gepasseerd worden, zullen er nog van alle extra afwijkingen bij niet pro lenzen tentoon komen.
                    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hem niet gebruiken met je telezoom (die op 300mm toch al last heeft van een terug lopende scherpte) en hem op een 2.8 prime zetten
                      Op de 70-200 2.8 zal het soms nog redelijk gaan zo te horen, maar ik heb ook weleens andere berichten gekregen van gebruikers toen ik zelf de aanschaf overwoog.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Re: Zijn mijn lenzen goed?

Beste ervaren fotografen,
                        Als ik mijn tegenberichten lees heb ik de indruk dat de 'Teleconvertor Kenko PRO 300DG x2',die ik mij heb aangeschaft, een miskoop is. Nu vraag ik aan ervaren fotografen of de mindere goede prestaties van de convertor tot een minimum te herleiden valt. Ik bedoel daarmee...als de foto's bijv. te donker zouden zijn, de camera dan zo instellen dat de foto's bij het maken zonder convertor ietsje overbelicht zouden zijn (compensatie). Of bijvoorbeeld in RAW de foto's maken en dan nadien in photoshop bewereken. Is dit mogelijk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                          De F waarde wordt 2x zo hoog, dat betekent 4x zo weinig licht.....

Comment

De foto's worden niet te donker door een teleconverter te gebruiken. Er komt wel minder licht binnen, in het geval van een 2x TC is dat zelfs nog maar 1/4 van de hoeveelheid licht zonde TC.

Dat betekent dat je met het diafragma volledig open (f5,6 wordt dan f11, = de maximale diafragma-opening met 2x TC) een 4x langere sluitertijd nodig hebt om de foto weer juist belicht te krijgen.
                            Als je bijvoorbeeld zonder de TC op 1/400sec zat, dan heb je nu 1/100sec nodig (bij dezelfde iso-waarde). Maar de 300mm-lens krijgt nu een brandpuntsafstand van 600mm, en dat komt nooit goed op 1/100sec.
                            Je krijgt dan zoveel last van bewegingsonscherpte dat het onmogelijk wordt om te fotograferen zonder statief.
                            Je zal ook handmatig moeten scherpstellen, en met een maximale diafragma-opening van f11 komt er zo weinig licht in de zoeker dat het bijna onmogelijk wordt om op het juiste punt scherp te stellen.
                            Met die f11 zal je zelf nog geen scherpe foto's krijgen, je zal het diafragma nog wat verder moeten dichtzetten als je scherpte wil, maar dan zit je alweer tegen de limiet van de diffractie aan. Als je bij een digitale reflex het diafragma verder dicht zet dan f13, dan worden de foto's minder scherp...

Een 70-300 in combinatie met een 2x teleconverter (als die al past), vergeet het maar, je zal er zeker geen plezier aan beleven.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Re: Zijn mijn lenzen goed?

Beste ervaren fotografen,
                              Als ik mijn tegenberichten lees heb ik de indruk dat de 'Teleconvertor Kenko PRO 300DG x2',die ik mij heb aangeschaft, een miskoop is. Nu vraag ik aan ervaren fotografen of de mindere goede prestaties van de convertor tot een minimum te herleiden valt. Ik bedoel daarmee...als de foto's bijv. te donker zouden zijn, de camera dan zo instellen dat de foto's bij het maken zonder convertor ietsje overbelicht zouden zijn (compensatie). Of bijvoorbeeld in RAW de foto's maken en dan nadien in photoshop bewereken. Is dit mogelijk?
                              Ik zou niet zeggen een miskoop want ik heb me ook ene gekocht omdat ik met mijn Tamron 90mm macro-lens soms te kort schiet.
                              En de eerste resultaten zijn positief(desondanks het donkere weer van vandaag) : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=218618

Maar leer eerst stappen vooraleer je begint te lopen.
                              Dus leer eerst met je macro-lens werken(de goede combinatie van scherpte/DOF/diafragma/sluitersnelheid/ISO/nabewerking leiden tot de foto's die je wilt) en als je die goed onder de knie hebt kan je de converter beginnen gebruiken.

Groetjes
                              Sven
                              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Working...
                              X