Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

    De bestelde Canon 10-22 lag vandaag in de winkel klaar, en heb ze nu dan ook in mijn bezit. Wat een prachtlens

    De zonnekap Canon EW-83E was niet voorradig en staat dus nog in bestelling.

    Nu wens ik een beschermfilter (UV) op de Canon 10-22 lens te schroeven, zoals de rest van mijn lenzen.
    De UV-filters die ik, als bescherming op mijn andere lenzen heb staan, zijn de B+W MRC, waar ik zeer tevreden van ben.

    Voor de Canon 10-22 moet ik een (slim) filter gebruiken van B+W om geen vignetering te hebben.
    Helaas kan ik bij deze filter, mijn originele lensdop van Canon hierop niet meer plaatsen

    Zijn er hier andere Canon 10-22 gebruikers, die een andere oplossing hebben (zeg nu niet geen filter te gebruiken) of misschien een ander merk aan raden waarop de Canon lensdop wel past
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

    De hoya pro slim filters zouden wel de mogelijkheid hebben om er de lensdop op te plaatsen. Indien je geen nieuw filter wil kopen geeft de zonnekap welke je besteld hebt ook voldoende bescherming. Ik zal buiten een pola en nd-filter nooit een beschermfilter op mijn objectieven gebruiken omdat er meer nadeel dan voordeel aan verbonden is. Als bescherming is een zonnekap meer dan voldoende. Tussen haakjes een 28-105 L lens( in je materialenlijst) is onbestaande.....
    Last edited by RUPSELKOPKE; 13 juni 2008, 20:53.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

      Je zou eens een Hoya Pro kunnen proberen. OP mijn Sigma 10-20 moest ik een B+W slim gebruiken, maar bij de Hoya is dit niet nodig. Hier past de lesndop wel op.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        De hoya pro slim filters zouden wel de mogelijkheid hebben om er de lensdop op te plaatsen. Indien je geen nieuw filter wil kopen geeft de zonnekap welke je besteld hebt ook voldoende bescherming. Ik zal buiten een pola en nd-filter nooit een beschermfilter op mijn objectieven gebruiken omdat er meer nadeel dan voordeel aan verbonden is. Als bescherming is een zonnekap meer dan voldoende. Tussen haakjes een 28-105 L lens( in je materialenlijst) is onbestaande.....
        Momenteel heb ik nog geen filter voor de Canon 10-22 en kan dus nog alle kanten uit.
        Wat ik wel met zekerheid weet, dat ik op de Canon 10-22 een filter wil plaatsen.

        Bedankt, dat je fout in mijn materiaallijst hebt zien staan en zal ze dus even aanpassen
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Je zou eens een Hoya Pro kunnen proberen. OP mijn Sigma 10-20 moest ik een B+W slim gebruiken, maar bij de Hoya is dit niet nodig. Hier past de lesndop wel op.
          Iemand ervaring/bevestiging of deze Hoya Pro geen probleem levert op de Canon 10-22. Ik zou het graag met zekerheid weten, alvorens ik een filter bestel/betaal
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

            Ik gebruik normaal overal B+W filters, maar voor de Canon 10-22 heb ik een Hoya Pro1 Digital UV 77mm. Het filter is smal genoeg om geen last te hebben van vignettering.

            Ook ik stoorde me aan het feit dat de B+W slim-filters geen originele lensdop konden vasthouden. De B+W lensdop komt steeds maar weer los. Bij de Hoya is dat geen probleem. De originele Canon dop past er perfect op.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

              Oorspronkelijk geplaatst door revtor Bekijk bericht
              Ik gebruik normaal overal B+W filters, maar voor de Canon 10-22 heb ik een Hoya Pro1 Digital UV 77mm. Het filter is smal genoeg om geen last te hebben van vignettering.

              Ook ik stoorde me aan het feit dat de B+W slim-filters geen originele lensdop konden vasthouden. De B+W lensdop komt steeds maar weer los. Bij de Hoya is dat geen probleem. De originele Canon dop past er perfect op.
              Oké, dat wou ik nu precies weten en bevestigd hebben.

              Allen bedankt voor de info hier
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment


              • #8
                Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

                lap...

                ik heb een EF-S 10-22 met B&W slim UV-filter, en ook een B&W slim polarisatiefilter... met dus het probleem dat de originele Canon lensdop er niet meer op past...

                Ik ben wel niet direct van plan om deze filters weg te gooien, ze zijn 2 weken oud. Maar was niet op de hoogte van dit probleem.

                De bescherming die bij de B&W-filters zit kan je er wel opzetten maar ligt er direct terug af, je kan deze erop duwen maar niet schroeven. Niet echt handig dus.

                Iemand een oplossing voor dit probleem ???
                zodat ik in de toekomst eventueel wel een lensdop erop kan zetten ?

                alvast bedankt

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

                  Hier ook hetzelfde probleem welliswaar op mijn 17-85 lens. B W polarisatie slim filter gekocht, ook de bijgeleverde lensdop valt er steeds af, mag voor dat geld wel wat degelijker zijn, verder tevreden van de filter zelf.
                  Canon 40 D/EF-S 17-85 mm IS USM/ zonnekap/ EF 70-200 mm f/4 L IS USM/ circ.pol.filter BW/opzetflits 430 EX/ omnibounce.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

                    Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van dezelfde lens (10-22mm); gekocht mét B+W filter, en ik kwam tot de ontdekking dat de Canon lensdop inderdaad niet meer paste. Dus nu staat het bijgeleverde B+W dopje erop. Totnogtoe lijkt dat wel te houden...
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

                      Een slim filter is toch enkel nodig voor Fullframe cameras (en daar past deze lens niet op? ) ?

                      ik gebruik op mijn sigma 10-20 altijd zonder problemen een normale b + w circpol filter en heb nog nooit vignettering tegengekomen...
                      Last edited by RikH; 9 juli 2008, 13:18.
                      Mijn foto's
                      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

                        Hmm, ze hebben me altijd gezegd dat op de 10-22 slimfilters moeten...
                        Maarja, heb ze nu natuurlijk. En ben niet direct van plan nieuwe te kopen. (dit waren kostelijke).

                        Kent iemand een oplossing voor toch een dop op deze slim-filters te zetten?
                        misschien lensdoppen van een ander merk misschien ? (als de originele van Canon toch niet gaat...)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Danyboyke Bekijk bericht
                          Hier ook hetzelfde probleem welliswaar op mijn 17-85 lens. B W polarisatie slim filter gekocht, ook de bijgeleverde lensdop valt er steeds af, mag voor dat geld wel wat degelijker zijn, verder tevreden van de filter zelf.
                          Bij een pola kan dit toch geen probleem zijn, dat zit er alleen op als je een lens gebruikt en dan zit er geen lensdop op. Als jede lens opbergt haal je gewoon de pola eraf en zet de lensdop erop.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van dezelfde lens (10-22mm); gekocht mét B+W filter, en ik kwam tot de ontdekking dat de Canon lensdop inderdaad niet meer paste. Dus nu staat het bijgeleverde B+W dopje erop. Totnogtoe lijkt dat wel te houden...
                            Als het buiten warm is word de kunststof van deze B+W dekseltjes mals en iets groter van maat....gegarandeerd valt het er dan na een tijdje gewoon af.
                            Filters van B+W zijn goed.....dekseltjes zijn rommel.
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 10 juli 2008, 18:08.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 10-22, filter en lensdop probleem!

                              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Als het buiten warm is word de kunstof van deze B+W dekseltjes mals en iets groter van maat....gegarandeerd valt het er dan na een tijdje gewoon af.
                              Filters van B+W zijn goed.....dekseltjes zijn rommel.
                              En... heb je een oplossing? Behalve koud houden, misschien?
                              Heb trouwens in een andere thread jouw uwa-foto's bewonderd! Schitterend werk!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                              Comment

                              Working...
                              X