Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens...

Hoi allemaal,

even een mss stomme beginners vraag maar deze lens bijvoorbeeld

Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG Macro Nikon AF

Wil die macro nu zeggen dat deze alleen geschikt is om macro opnames mee te maken OF dat deze lens voor gewone foto's EN macro's dient.

Alvast bedankt voor een duidelijk antwoord.

Sven

Re: Macro lens...

Die lens dient voornamelijk voor de gewone foto's.

Macro in dit geval duidt aan dat je dichter bij je onderwerp kan komen dan een niet macro objectief.

Dit is echter geen "echte" macrolens, aangezien je niet tot een 1:1 verhouding geraakt.

Comment

Dat is inderdaad verwarrend, het gata hier in de eerste plaats om een telezoom, die echter de mogelijkgheid bied om iets dichter bij het onderwerp te komen, met andere woorden, de minimale focus-afstand werd gereduceerd, waardoor quasi-macro mogelijk is.
      Uit de specs van d elens :
      Closest focus 1.5m (0.95m in Macro mode 1:2)
      Een echte macrolens laat toe om nog dichterbij te focussen, en vooral om tot een vergroting 1:1 te komen (of meer natuurlijk zie de mp65e van Canon).

Comment

dus ik kan besluiten dat zo een tele/macro lens gewoon iets beter is dan een gewone tele in macro opnames.

Eveneens besluit ik dat dit niet echt een volwaardige macro lens kan genoemd worden

Juist?

Comment

Als je nog niet zeker weet of je macro leuk genoeg vind om er speciaal een lens voor te kopen is het best een aardig alternatief Tussen de 200 en 300mm kun je een schuifje omzetten op de lens en er macro's mee maken. Die zijn natuurlijk niet helemaal hetzelfde als van een echte macrolens maar als beginner vond ik hem inderdtijd in elk geval een aardig alternatief.

Comment

Ik heb een 105VR en daar maak ik lang niet alleen macro foto's mee, in tegendeel.
            Een prachtige middellange telelens voor van alles, zeker ook portret!

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
              Ik heb een 105VR en daar maak ik lang niet alleen macro foto's mee, in tegendeel.
              Een prachtige middellange telelens voor van alles, zeker ook portret!

Karel
              Ik heb hem 3 weken geleden als potretlens gebruikt en heb ondertussen al onder mijn voeten gekregen dat de foto's te duidelijk zijn, er is te veel detail (lees rimpels, kraaienpootjes) te zien
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polymorph Bekijk bericht
                dus ik kan besluiten dat zo een tele/macro lens gewoon iets beter is dan een gewone tele in macro opnames.

Eveneens besluit ik dat dit niet echt een volwaardige macro lens kan genoemd worden

Juist?
                juist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Ik heb hem 3 weken geleden als potretlens gebruikt en heb ondertussen al onder mijn voeten gekregen dat de foto's te duidelijk zijn, er is te veel detail (lees rimpels, kraaienpootjes) te zien
                  Dit vind ik nu weeral eens prietpraat : beter te scherp dan niet scherp genoeg (kan je in nabewerking altijd afzwakken)

Bovendien hoeven portretjes niet altijd zeemzoet te zijn (krachtig en dan nog liefst in zwart-wit mag ook wel)
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    beter te scherp dan niet scherp genoeg
                    Mijn idee (maar kan té scherp eigenlijk?), maar ik zwak niets af: ik zie dat met m'n ogen toch ook.
                    Goed scherp is die (105VR) met mooie kleuren.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                      Dit vind ik nu weeral eens prietpraat : beter te scherp dan niet scherp genoeg (kan je in nabewerking altijd afzwakken)

Bovendien hoeven portretjes niet altijd zeemzoet te zijn (krachtig en dan nog liefst in zwart-wit mag ook wel)
                      Jong, er stond een achter, natuurlijk vind ik dat "te scherp" niet kan. Maar het bewijst wel dat het een uitstekende lens is (ook voor niet-kenners).
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Working...
                      X