Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
En wanneer zouden dez Sigma lenzen uitkomen?
Had ook al gedacht om eventueel Sigma 70-200 2.8 te kopen, en dan eventueel Convertor 2X bij te kopen. Dan heb ik zelfde prijs als de 100-400L canon lens.
Of niet doen zoiets?
als fotograaf van de concurrent (Flowtrack) kan ik je toch wel zeker en vast de canon 100-400 IS aanraden. Ik heb de 70-200 f2.8L gehad van canon en deze was zowel voor snowboarden als voor surfen en kitesurfen niet lang genoeg... Ik had dus meer mm's nodig. Aangezien in de omstandigheden waar ik foto's neem altijd genoeg licht voorzien (zowel in de sneeuw als op het zonnige strand, want zonder zon zijn de foto's sowieso altijd een pak minder mooi) is deze 100-400 echt een perfecte lens. De AF hiervan is ook echt wel raazendsnel hoor. Laat je hierbij niet misleiden door de lage lichtsterkte. Ik heb vele snowboardfoto's op continous AF genomen terwijl ik een snowboarder trek en ELKE foto zat er qau scherpstelling pal op... Bij het kitesurfen is de AF snelheid zelf iets minder belangrijk aangezien de kiter zich niet altijd met zo'n grote snelheid naar jou toe beweegt of van jou weg beweegt...
ik weet niet welk toestel je gebruikt, maar met zo'n 100-400 moet je je bewegingen wel heel goed onder controle hebben wil je op zulke grote brandpuntsafstanden deftige foto's nemen. Het kan nooit kwaad om een stevig paar armen te hebben want na een hele dag op de piste begin je het serieus te voelen (ik werk met een 1D dus dat is nog eens extra veel gewicht)
over die IS, dat kan echt wel handig zijn. Stel bijvoorbeeld je trekt een foto van een kiter die met grote snelheid over het water beweegt. Deze foto kan je in panningstand (stand 2 van de IS) nemen op een sluitertijd van 1/125 ofzo... Je hebt dan de kiter scherp (mits wat oefening) en de zee errond als bewegingsonscherpte om de indruk van snelheid te geven
En wanneer zouden dez Sigma lenzen uitkomen?
Had ook al gedacht om eventueel Sigma 70-200 2.8 te kopen, en dan eventueel Convertor 2X bij te kopen. Dan heb ik zelfde prijs als de 100-400L canon lens.
Of niet doen zoiets?
niet doen, 2x converter nooit op een zoomlens gebruiken, dat zal niemand je aanraden. de canon lens zal je in alle geval veruit de beste beeldkwaliteit leveren én de snelste AF (heb de sigma 70-200 ook gehad en de AF snelheid hiervan is trager! dan de canon 100-400, zeker als je op de canon lens de focus limiter gebruikt, iets wat de sigma niet heeft (toch de mijnen niet in die tijd))
Concurrentie of niet, echt super hard bedankt voor de info!
Als body heb ik een 40D, dus qua gewicht is dat iets minder als bij jou, maar moet wel lukken denk ik.
Het zal dus de 100-400L worden, die ik hopelijk dit weekend kan gaan halen als ze binnen is tenminste...
Tenzij iemand deze in occasie verkoopt, die mag me dat zeker laten weten!!
Greetz!
Bij dergelijke sporten (ski, snowboard) ga je die IS goed kunnen gebruiken om panning shots te maken, tenminste met een 70-200 F/4 IS of F/2.8 IS die een "stand 2" hebben die dan enkel vertikaal stabiliseren.
Je hebt met zulke buitensporten genoeg aan F/4, dus zou ik zeggen: zet die 70-200 F/4 IS ook maar op je lijstje. Die is extreem scherp, en da's geen persoonlijk mening maar een meetbaar begrip.
Ze is ook stuk lichter en daarom gemakkelijker te hanteren dan een 70-200 F/2.8 (IS) of 100-400 of groter.
Van converters zou ik wegblijven. Canon raadt aan om met een converter enkel het cetrum AF punt te gebruiken, en dat zegt volgens mij genoeg over het gedrag van de AF in een sportsituatie, waarin je AI-SERVO met ALLE punten wil gebruiken, tenzij je met een heel stabiel traject te maken hebt (autosport, moto, ...). Ik zie mezelf nog niet zo snel dat centrum puntje op een snowboarder vasthouden die een achterwaartse salto maakt.
Die 70-300, schrap die maar van je lijstje. Da's een consumer lens en zelfs al noemt die "USM", die is niet zo snel als de 70-200 reeks.
Je moet je verder afvragen wat er belangrijker is: nu een paar honderd euro uitsparen door een goedkope lens te kopen of thuiskomen met shots die scherp zijn en eruit springen. Als je nu niet toekomt dan spaar je best nog even door.
Ik ben ervan overtuigd dat die 70-200 lens zeker ok is, maar vrees gewoon dat 200mm voor surffoto's iets tekort komt in bereik. Voor snowboard zou dat perfect zijn denk ik. Dus waarschijnlijk zal het de 100-400L lens worden. En wie weet ooit dan nog een 70-200 lens F4. Moet dat dan oo, met IS zijn, of zonder?
Ik ben ervan overtuigd dat die 70-200 lens zeker ok is, maar vrees gewoon dat 200mm voor surffoto's iets tekort komt in bereik. Voor snowboard zou dat perfect zijn denk ik. Dus waarschijnlijk zal het de 100-400L lens worden. En wie weet ooit dan nog een 70-200 lens F4. Moet dat dan oo, met IS zijn, of zonder?
Als je gaat voor een 70-200 F/4, ga dan voor die met IS. Die is recenter, weathersealed, en stukken scherper dan het origineel (echt, retescherp).
als ik mij bij mijn 100-400 ooit nog een 70-200 koop (zonder twijfel ooit) dan zal het toch zeker en vast de 2.8 versie zijn hoor. De reden om zulke lens erbij te kopen is dan enkel en alleen de lichtsterkte en dan ben je toch een pak beter af met de 2.8 versie dan met de f4. Een 70-200 f4 is wel een mooie aanvulling bij een 100-400, maar een 70-200 2.8 is dat nog meer... Deze zou ik dan gebruiken voor indoor sporten, iets wat nagenoeg onmogelijk is met de 100-400
als ik mij bij mijn 100-400 ooit nog een 70-200 koop (zonder twijfel ooit) dan zal het toch zeker en vast de 2.8 versie zijn hoor. De reden om zulke lens erbij te kopen is dan enkel en alleen de lichtsterkte en dan ben je toch een pak beter af met de 2.8 versie dan met de f4. Een 70-200 f4 is wel een mooie aanvulling bij een 100-400, maar een 70-200 2.8 is dat nog meer... Deze zou ik dan gebruiken voor indoor sporten, iets wat nagenoeg onmogelijk is met de 100-400
hier volg ik je in... Heb nu de Sigma 70-200 2.8 voor concerten... Eerst gaat die geupgrade worden naar de Canon 70-200 2.8 (IS) en dan misschien een 100-400 erbij. allemaal nog wel verre toekomstmuziek
Je moet ook kijken naar de scherpte. Al is het een dijk van een lens voor zijn bereik, de 100-400 IS is niet de scherpste op z'n 400mm. Ik zou bijna durven zeggen dat het bijna de moeite niet loont, en dat je met de 70-200 F/4 op 200mm zo'n scherp beeld haalt met je 10-12MP cropsensor dat je beter kan croppen en nog evenveel detail bovenhaalt.
Je moet ook kijken naar de scherpte. Al is het een dijk van een lens voor zijn bereik, de 100-400 IS is niet de scherpste op z'n 400mm. Ik zou bijna durven zeggen dat het bijna de moeite niet loont, en dat je met de 70-200 F/4 op 200mm zo'n scherp beeld haalt met je 10-12MP cropsensor dat je beter kan croppen en nog evenveel detail bovenhaalt.
Maar dat is, toegegeven, een "gedurfde" stelling.
Dave
Dat is wel beetje overdreven, ok ze is niet super scherp meer op 400mm. Maar dan werk je toch nog beter op 350, daar is ze wel nog scherp en moet je toch minder croppen he.
Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX http://www.stevevandegaer.be
Dat is wel beetje overdreven, ok ze is niet super scherp meer op 400mm. Maar dan werk je toch nog beter op 350, daar is ze wel nog scherp en moet je toch minder croppen he.
Wel, overdreven of niet, ik nodig u uit om dit eens te bekijken. En vergelijk ook eens verschillende brandpuntsafstanden met elkaar.
Comment