Degene die een Nikkor AF 28-105 mm f/3.5-4.5D bezit, weet dat dez lens (filtermaat 62mm) een foeilelijke zonnekap heeft. Is er toevallig iemand die hiervoor een andere oplossing (andere zonnekap) heeft gevonden?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Heeft iemand een andere oplossing?
Collapse
X
-
Heeft iemand een andere oplossing?
Degene die een Nikkor AF 28-105 mm f/3.5-4.5D bezit, weet dat dez lens (filtermaat 62mm) een foeilelijke zonnekap heeft. Is er toevallig iemand die hiervoor een andere oplossing (andere zonnekap) heeft gevonden?[I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.Labels: Geen
-
-
Re: Heeft iemand een andere oplossing?
Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
Degene die een Nikkor AF 28-105 mm f/3.5-4.5D bezit, weet dat dez lens (filtermaat 62mm) een foeilelijke zonnekap heeft. Is er toevallig iemand die hiervoor een andere oplossing (andere zonnekap) heeft gevonden?
Mits plastificeren kan je die misschien zelf met bloemetjes beschilderen ?www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta
-
Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
Comment
-
een andere kleur zou nog een voorkeur kunnen zijn, maar zou wel de originele vorm gebruiken voor het meeste nut.
mijn kap van de 17-40mmL is gelukkig erg mooi.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
De enigste klacht dat ik van deze zonnekap heb is dat ze vrij gemakkelijk loskomt (omdat ze geen kliksysteem heeft). Verder geen klachten van.
Mooi moet ie niet zijn, wel efficient.Minder glas dan vroeger, maar beter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk berichtDe enigste klacht dat ik van deze zonnekap heb is dat ze vrij gemakkelijk loskomt (omdat ze geen kliksysteem heeft). Verder geen klachten van.
Mooi moet ie niet zijn, wel efficient.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk berichtAl eens geprobeerd van nog ietsje harder door te duwen, want van de Tamron 28-75 waren daar indertijd ook klachten over maar dat waren mensen die niet hard genoeg durfden duwen tot de kap wel 'klik' zei...
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Een bloemvormige kap is hier onmogelijk omdat het voorste element draait.
De bijbehorende bloempot/fruitschaal is bedoeld voor full frame. Aangezien deze lenzen nu meestal op crop 1.5 toestellen wordt gebruikt kan je ook een normale rubberen opschroefkap 62mm. Je ziet ze hier helaas steeds minder en vrij duur, ik koop ze altijd in Engeland bij Jessops.Sony en Olympus
Fotoseries
Comment
-
Degene die een Nikkor AF 28-105 mm f/3.5-4.5D bezit, weet dat deze lens (filtermaat 62mm) een foeilelijke zonnekap heeft. Is er toevallig iemand die hiervoor een andere oplossing (andere zonnekap) heeft gevonden?
Inderdaad een foeilelijke zk. Bovendien is het lastig om het objectief met deze "fruitschaal" in de tas op te bergen of eruit te halen.
Omdat een rubberen zk. het frontglas minder goed beschermt tegen stoten en tegen wrijving in de fototas zocht ik ook een andere oplossing.
M.i. zijn volgende zonnekappen van Nikon bruikbaar:
HK-15 (= voor obj. 35-200); HB-1 (= voor obj. AF 35-70 en voor 35-135); HN-22 (= voor AF Micro 60 en voor MF 35-135) en de HK-10 (= voor de 50-135). B staat voor bajonet; N voor inschroef; K voor opklem.
Een 28mm-objectief op 24x36/of FX ziet een hoek van 74° maar nog slechts 53° op crop-sensor/of DX.
Een 35mm-objectief op 24x36/FX ziet 62°.
Normaal zou dan een FX-35mm-zonnekap moeten bruikbaar zijn op DX-28mm-objectief.
Ik kies voor het inschroeftype HN-22 omdat dit vermoedelijk minder breed zal uitvallen dan het bajonettype HB-1.
Uit ervaring heb ik liever geen opklemtype.
Het is niet de ideale oplossing maar ik ga in de e.k. dagen toch de HN-22 bestellen.
Ik vond de HN-22 bij kamera-express.nl aan 29 euro; bij konijnenberg aan 28 euro; bij foto-rubens aan 34 euro.
Hierbij nog enkele links waar je afb. van de Nikon-zonnekappen kan zien.
Of heb jij ondertussen een betere oplossing gevonden?
Terloops, over het 28-105-objectief ben ik wel tevreden.
Amafot
Comment
Comment