Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 10-20 negatieve punten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 10-20 negatieve punten

    Hoi,
    ik ben van plan een sigma 10-20 te bestellen,want dees klinkt beter in mijn budget dan de duurdere canon 10-22,nu mijn vraag is eigenlijk,want zijn concreet de lastigste negatieve punten die de sigma ervaart? want zelfs met zoekwerk op andere sites is het mij nog niet zo duidelijk,zelfs hier op BD krijg ik niet rechtstreeks een antwoord op mijn vraag want meesten springen hier zoals gewoonlijk meteen op de duurdere canon breedhoek.
    Ik wil dus gewoonweten wat er slecht is aan deze lens dat mijn aankoop zou kunnen beinvloeden,eerlijk gezegd heb ik er veel poss over gelezen,maar ik wil wel niet met verassingen zitten eens ik thuis zou komen met zulke lens.plannen zijn om later met een 24-105 over de toog te komen als aanvulling.Deze info is niet nuttig maar ik plaats het er toch maar bij vermits ik een specifieke vraag stel over de lens en niet zijn doelstelling,lens zal dus dienen voor autofotografie.indoor en outdoor.En aub,geen tips van "koop deze of deze lens" ( met natuurlijk een hoger bedrag ).

    Mvg,

    oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

  • #2
    Re: sigma 10-20 negatieve punten

    Hmmm, als al je zoekwerk naar eventuele negatieve reviews nik heeft opgelevert dan zal de lens nog zo slecht niet zijn zeker?

    Ik heb deze lens ook en ben er (voor het amateurke die ik ben) dik tevreden mee (Nikon mount). Iets slechts zal je over deze lens niet vinden.

    Comment


    • #3
      Re: sigma 10-20 negatieve punten

      Ik heb die lens ook (canon mount) en ben er heel tevreden over. Er zouden ooit eens enkele slechte exemplaren in omloop geweest zijn die niet zo scherp waren, maar dat is het enige negatieve dat ik ooit gehoord heb. Hier zijn al diverse topics over deze lens geweest en ik denk toch dat het een topper is als je prijs/kwaliteit vergelijkt.
      http://blackletterday.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: sigma 10-20 negatieve punten

        Het is inderdaad een aanrader

        Comment


        • #5
          Re: sigma 10-20 negatieve punten

          jup ik ben ook een tevreden gebruiker van de sigma 10-20

          Comment


          • #6
            Re: sigma 10-20 negatieve punten

            hier ook een tevreden klant.
            wel camera rechthouden om geen vervorming te hebben, tenzij je dit wenst te verkrijgen (geldt sowieso voor elke ultrabreedhoek)
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #7
              Re: sigma 10-20 negatieve punten

              ook ik heb ze als canon mount;
              negatieve punten; ze is IETS minder scherp dan de 10-22
              en iets sneller last van chromatische aberratie...

              maar dat was in mijn ogen -als amateur- het prijsverschil niet waard,
              en tot op vandaag ben ik ze nog zéér tevreden van!
              Fotogallery
              My Pictureblog

              Comment


              • #8
                Re: sigma 10-20 negatieve punten

                Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
                ook ik heb ze als canon mount;
                negatieve punten; ze is IETS minder scherp dan de 10-22
                en iets sneller last van chromatische aberratie...

                maar dat was in mijn ogen -als amateur- het prijsverschil niet waard,
                en tot op vandaag ben ik ze nog zéér tevreden van!
                die CA is die echt hard te zien ? in welke situaties heb je daar het meeste last van ?
                tnx alvast voor de info allemaal
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 10-20 negatieve punten

                  Enigste puntje van kritiek is wellicht de AF.
                  Vooral bij landschappen/overzichts foto's e.d. stelt ie nogal eens op
                  een verkeerd punt scherp. Heel vreemd, dus meestal gebruik ik in
                  dat soort situaties gewoon Manual focus.

                  Hij zal misschien iets minder scherp zijn, maar dan ook maar een beetje.
                  Ik heb hem nu 4 maanden en ben er zeer tevreden mee. Is waarschijnlijk
                  mijn meest gebruikte lens, en die 10mm opent zoveel nieuwe creatieve
                  mogelijkheden..gewoon kopen! Krijg je absoluut geen spijt van
                  Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                  Visit my Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 10-20 negatieve punten

                    ook ik ben zeer tevreden over deze lens en ik ben niet alleen in onze fotoclub. We zijn met drie die deze lens hebben en allen zeer tevreden.

                    groetjes



                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 10-20 negatieve punten

                      o.a distortion op +- 14mm



                      The Sigma AF 10-20mm DC showed a rather unusual distortion characteristic. At 10mm most of the image field is almost free of distortions so the measured distortions figures look fairly fine here (taken a little inward from the borders). However, this is only part of the truth. If you check the 10mm distortion chart below you will notice that the outer image portion is actually heavily (barrel-)distorted - probably in the 2-3% range.
                      At 14mm the lens shows a rather strong degree of pincushion distortions, less so at 20mm.

                      Verdict
                      The Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX HSM DC is a worthy alternative in the ultra-wide arena for APS-C DSLRs. At 10mm it showed some of the highest resolution figures that we've seen so far here whereas at 14mm and 20mm the results are slightly worse than the rest of the gang but still pretty good.
                      On the down-side the lens shows fairly heavy vignetting at large aperture settings. At 10mm there're some quite pronounced barrel distortions at the extreme corners (far less in the inner image field) whereas at 14mm pincushion distortions can be quite obvious.
                      It's a joy to use this lens with its excellent build quality, smooth controls and fast AF on top.
                      The alternatives in this zoom range perform quite similar so you've to consider your priorities. The Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX HSM DC is surely worth a deeper look here.

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 10-20 negatieve punten

                        Oorspronkelijk geplaatst door royv Bekijk bericht
                        Enigste puntje van kritiek is wellicht de AF.
                        Vooral bij landschappen/overzichts foto's e.d. stelt ie nogal eens op
                        een verkeerd punt scherp.
                        Volgens mij stelt een camera scherp en een lens draait alleen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma 10-20 negatieve punten

                          Nog geen negatieve punten gevonden.

                          Ik heb de lens nog maar een maand (Pentax vatting) en toch al een 50-tal foto's mee gemaakt.

                          Een paar kleinigheden misschien die belangrijk zijn als je deze lens koopt - maar dat geldt voor alle groothoeklenzen natuurlijk.

                          1. De filter diameter is 77mm, en als je daar een filter op wilt, dan moet je er een kopen die extra dun is, dus die speciaal is voor groothoeklenzen.
                          Zo niet heb je vignetting.
                          Echter is het ongebruikelijk een polarisatiefilter op deze lens te gebruiken, omdat het gebied dat gepolariseerd zal zijn, niet het hele beeldvlak zal bestrijken, dus hou daar rekening mee.

                          2. Om vignetting te voorkomen steekt de toch wel aardig bolle lens toch ietsje vooruit. Om je lens te beschermen, wat hier wel handig zou zijn, zal je een UV filter moeten kopen dat ook weer speciaal dun.

                          3. AF kan soms wat lastig zijn, maar dat is ook weer typisch met een groothoek lens, alles wordt kleiner en het fototoestel heeft meer last om een AF punt te vinden dat bruikbaar is. Een stop down in diafragma lost dat meestal op.

                          4. De lens is aan de voorkant (77mm) aardig 'dik' voor een groothoek lens, en omdat het een zoomlens is, steekt die ook aardig ver uit (allé, althans voor een 10-22mm).
                          Gevolg : De ingebouwde flits van jou toestel zal niet bruikbaar zijn met deze lens, de lens zal een donkere vlek onderaan de foto's veroorzaken.
                          Enkel een externe flits met groothoekfunktie zal bruikbaar zijn.

                          Maar zoals ik al zei, dit zijn zaken die niet specifiek aan déze lens zijn.

                          In elk geval : de lens presteert beter dan wat je voor de prijs zou verwachten. Dus doe je eigenlijk een koopje met deze lens.

                          JL

                          Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Pentax kitlens 18-55 | Sigma 24mm prime 1.8 |
                          Tamron 90mm macro | Sigma 10-20
                          Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma 10-20 negatieve punten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Blackletterday Bekijk bericht
                            Ik heb die lens ook (canon mount) en ben er heel tevreden over. Er zouden ooit eens enkele slechte exemplaren in omloop geweest zijn die niet zo scherp waren, maar dat is het enige negatieve dat ik ooit gehoord heb. Hier zijn al diverse topics over deze lens geweest en ik denk toch dat het een topper is als je prijs/kwaliteit vergelijkt.
                            Ik heb idd zulk onscherp exemplaar gehad, dus uitkijken en testen voor j'm koopt
                            My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigma 10-20 negatieve punten

                              Deze link staat al in dit draadje. Je kunt prima zien hoe de sigma presteert t.o.v de Canon. Maar kijk ook eens naar de Tokina 12 24 f4 en de Tokina 11 16 f2.8.
                              Het Cas "probleem" waar deze objectieven allemaal in meer of mindere mate mee te kampen hebben is met een bewerking goed te controleren.

                              OpticalLimits - Lens reviews and beyond!


                              groet,
                              Rik
                              groet, Rik

                              Comment

                              Working...
                              X