Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon lens test

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon lens test

Ik heb even een test gedaan tussen vier lenzen, namelijk de 35-70 2.8D, 35mm 2.0 D, 50mm 1.8D en de 18-70mm kitlens, en het ging mij voornamelijk om de kleuren. Van de eerste drie lenzen wordt gezegd dat het prime's zijn, dus de "betere", en de 18-70 is een kitlens. Hieronder zie je een voorbeeld van de 50 1.8 en de 18-70, en de 18-70 heeft duidelijk mooiere kleuren. De twee andere prime's deden het zeker niet beter. Iemand een idee hoe dit komt, misschien door het ED glas in de 18-70?
    Ik had het eigenlijk andersom verwacht, dat de kitlens minder ging zijn. Iemand drie prime's kopen?

50 1.8 @4.5

18-70 @4.5

Re: Nikon lens test

Op mijn scherm zijn de kleuren van de eerste foto meer verzadigd en voor mij beter. Wat duidelijk wel beter is in de eeste foto is de scherpte, vooral in de hoeken.

Eric

Comment

Hoi, ik heb momenteel die 35/70 2.8 ook in gebruik, de 18/70 kitlens en 50 1.8 heb ik gehad. Op mijn scherm is de eerste foto ook scherper wat ik belangrijker vind dan de kleur, ik trek meestal toch in raw dus.. De voordelen van de betere lenzen zijn m.i. de scherpte en de lichtsterkte , met de kitlens moest ik al snel gaan flitsen binnen of op feestjes, of hoge iso's gaan gebruiken. Mijn 35/70 is mooi scherp op 2.8 en de kitlens was dat pas vanaf 4.5 ( de mijne althans) . De 50 1.8 heb ik verkocht omdat dat bereik ook in m'n 35/70 zat en mijn exemplaar pas echt scherp was vanaf 2.8. De bouwkwaliteit van de 35/70 is ook andere koek denk ik, dat geldt uiteraard niet voor de plastieken 50 mm .

grtjs Jos
      D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
        Ik heb even een test gedaan tussen vier lenzen, namelijk de 35-70 2.8D, 35mm 2.0 D, 50mm 1.8D en de 18-70mm kitlens, en het ging mij voornamelijk om de kleuren. Van de eerste drie lenzen wordt gezegd dat het prime's zijn, dus de "betere", en de 18-70 is een kitlens. Hieronder zie je een voorbeeld van de 50 1.8 en de 18-70, en de 18-70 heeft duidelijk mooiere kleuren. De twee andere prime's deden het zeker niet beter. Iemand een idee hoe dit komt, misschien door het ED glas in de 18-70?
        Ik had het eigenlijk andersom verwacht, dat de kitlens minder ging zijn. Iemand drie prime's kopen?
        1) Enkel de 2de en de 3de zijn primes. Primes zijn lenzen met een vaste brandpuntafstand, dus GEEN zoom lenzen.
        Zowel 1 als 4 zijn zoom lenzen.
        2) Voor mij is de 50mm ook duidelijk scherper. Maar ga je nu in mindere lichtomstandigheden moeten werken, dan zal bij de 18-70 de ISO moeten opdrijven, terwijl je met de 50mm je diafragma kan open trekken en toch nog scherper zal blijven dan de "kitlens", die wel tot één van de betere kitlenzen behoord.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
        X