Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude nikkors

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude nikkors

Ik heb een nikkormat gekocht met twee lenzen, een nikkor-P auto f2.5 105mm en een nikkor-H auto 1:2 f=50mm,
    met zegt dat men die oude nikkors kan gebruiken op de digitale cameras , maar dat is niet zo , ze kunnen erop, maar dan zit de diaframaring zit dicht op de camera dat je hem niet meer kan verdraaien, zijn er hier mensen die daar ook ervaring hebben en vanaf welk jaar kan je ze wel gebruiken zonder problemen.

Re: Oude nikkors

Altijd nuttig om te weten welke camera ?

Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Altijd nuttig om te weten welke camera ?

Dpaul.
      osorry mijn camera is een D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
        osorry mijn camera is een D80
        OK, van de Nikkor 105/2.5 P zijn er 14 modellen.
        Serienummers zullen ook nodig zijn denk ik.

DPaul.
        DPaul - A.FIAP

Comment

Dat zijn pre-AI lenzen. Die lenzen dienen aangepast te worden naar AI mount om te kunnen werken op de huidige cameras.

Wat meestal niet de moeite meer is aangezien nieuwere AI's veel betere coatings en optische formules hebben.
          Last edited by Powaqqatsi; 31 mei 2008, 12:38.
          mijn website

Comment

ik heb ook nog een nikkor 50mm 1:1.4 serie nr 3752247 schijnt ook non ai te zijn maar die past perfect er is wel een verschil in de lenzen non ai waar er een letter voor staat bv P of H en waar nog instaat nippon kogaku, die passen echt niet ze kunnen erop maar je kan niet diafragmeren

Comment

Hi,

Ik ben natuurlijk maar een canonien, en ik heb ook Nikkor P enz.. (pre ai) lenzen gehad op mijn 5D. Die werkten goed en zonder problemen.

Als ik bij Bjorn Rorslett lees dat de Nikkor 105 P een score van 4.5 haalt (sonnar type) en de woorden "legendary...." lees, dan zou ik toch maar eens goed nadenken.

Maar de serienummers zijn wel nodig.

DPaul
              DPaul - A.FIAP

Comment

Hi,

Ik ben natuurlijk maar een canonien, en ik heb ook Nikkor P enz.. (pre ai) lenzen gehad op mijn 5D. Die werkten goed en zonder problemen.

Als ik bij Bjorn Rorslett lees dat de Nikkor 105 P een score van 4.5 haalt (sonnar type) en de woorden "legendary...." lees, dan zou ik toch maar eens goed nadenken.

Maar de serienummers zijn wel nodig.

DPaul
                nikkor P auto 1:2.5 f 105mm nippon kogaku NR 217072 en dan nog een 50mm nikkor -H NR 2070421

Comment

Ik heb een 50mm f2, uitgebracht in maart 77. Ik gebruik hem zonder probleem op een D70 in manuele mode. Diafragmering moet via de diafragmaring gebeuren, maar ik heb geen noemenswaardig probleem bij het verdraaien.
                  Camera: Nikon D300 - Nikon D700
                  Lenzen: Nikkor 80-200 f2.8 | Nikkor 50 f2 MF | Nikkor 50mm f1.4 | Nikkor 35mm | Samyang 14mm f2.8 MF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door barben Bekijk bericht
                    Ik heb een 50mm f2, uitgebracht in maart 77. Ik gebruik hem zonder probleem op een D70 in manuele mode. Diafragmering moet via de diafragmaring gebeuren, maar ik heb geen noemenswaardig probleem bij het verdraaien.
                    ik heb het ook alleen maar met die lenzen waar er letter staat P of H een gewone nikkor doet het wel die oudere hebben een bredere metaalkleurige ring

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                      nikkor P auto 1:2.5 f 105mm nippon kogaku NR 217072 en dan nog een 50mm nikkor -H NR 2070421
                      Hi,

Deze lijken mij toch vrij handige lenzen. Ik kan alleen herhalen dat ik denk dat ze perfect bruikbaar zijn zowel op Nikon als op Canon.

Zien ze er zo uit ?

105mm = rond 1970

50mm = rond 1972

DPaul
                      DPaul - A.FIAP

Comment

Pre AI lenzen zijn niet bruikbaar hoor. De nieuwe cameras zijn niet instaat om het diafragma te bedienen. Dat werkte namelijk via een stokje dat zich vastklikte in dat opstaand stukje ijzer achteraan op de lens. Nieuwere cameras hebben dat niet meer. AI lenzen hebben een stokje achteraan op de lens waarmee het diafragma wordt bediend. De lenzen zullen wel mounten en waarschijnlijk werken op hun kleinste opening.
                        Enige optie is de lenzen aanpassen naar AI mount. (sommige cameras zoals de F5 en F6 konden aangepast worden door Nikon, voor een prijsje...)

En Nikkors met die serienummers zijn inderdaad Pre-AI.
                        Last edited by Powaqqatsi; 31 mei 2008, 19:25.
                        mijn website

Comment

Hi,

Deze lijken mij toch vrij handige lenzen. Ik kan alleen herhalen dat ik denk dat ze perfect bruikbaar zijn zowel op Nikon als op Canon.

Zien ze er zo uit ?

105mm = rond 1970

50mm = rond 1972

DPaul
                          ja zo zien ze er uit
                          de twee 50mm die rechtse is een jonger en ook ander objectief , maar ook niet ai en die kan wel op mijn D80 , die linkse is duidelijk ouder , die kan er wel op ,maar de diafragmaring zit tegen de camera en kan niet draaien

Comment

Mmm zo eentje als die linkse kan ik wel gebruiken
                            Misschien een overwegen om wat analoog te fotograferen
                            StijnDeGrauwe.be

Comment

Pre-AIs mounten op een D80 kan zelfs schade aan de camera toebrengen lees ik ergens. Opletten dus.

Ik zal nog wat meer research doen hier omtrent om te zien of dit volledig waar is.
                              mijn website

Comment

Working...
                              X