Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog (verslavende) primes +- €500 aan te raden bovenop de EF 50 1.4 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nog (verslavende) primes +- €500 aan te raden bovenop de EF 50 1.4 ?

Uit wat ik las online is de 85mm voor FF, op een crop moet je zeker 5m afstand houden voor een portretfoto. Voor mijn 40D dus al niet interessant.

Betreft de EF50 1.4 is deze pas superscherp vanaf 2.8, dus niet vergeten je diafragma in te stellen. Als je een portretfoto neemt kun je al snel hebben dat één oog scherp is, en de andere niet, door het beperkte DOF.

Denk dat de EF50 1.4 de enige betaalbare prime is voor portretten en voor de mensen die met een crop werken. En denk dat er veel zulke mensen zijn, vandaar dat Sigma ook een 50 1.4 maakte...

De 28 f1.8 lijkt me een rare vogel, een 45mm dus op een crop, heb geen idee in welke situatie ik deze zou kunnen gebruiken, iemand een tip ??

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    de twee al eens naast elkaar gebruikt?
    ik anders wel! en ik moet je sterk tegenspreken!
    ten eerste is 50mm -> 85mm een serieus verschil!
    ten tweede focust de 85mm stukken sneller én stiller.
    ten derde: de 85mm is scherp vanaf 1.8 (bij mij toch).

mm
    Last edited by Innovator; 31 mei 2008, 12:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
      Uit wat ik las online is de 85mm voor FF, op een crop moet je zeker 5m afstand houden voor een portretfoto. Voor mijn 40D dus al niet interessant.
      Niet mee eens. Wat doe je dan met de 135mm? De 85mm op een crop is net als een 135 op een FF.

Comment

Ja dat had ik graag nog eens geweten:

28mm f1.8 & 85mm & 135mm

In welke situatie's gebruik je zulke primes op een cropcamera?
        De 85mm zou evt m'n 50mm 1.4 kunnen vervangen als portretprime, maar las op Fredmiranda dat je met de 85mm binnenshuis echt op 5m afstand moet staan.

De 28mm & 135mm prime, voor welke soort fotos worden deze dan gebruikt ??

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Niet mee eens. Wat doe je dan met de 135mm? De 85mm op een crop is net als een 135 op een FF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          100% mee eens . 135 mm op FF is voor mij echt de perfecte FL voor portretten. De 135L zit dan ook altijd in mijn tas
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Strange, dacht dat een 50mm (80mm) op een crop best was als portretprime.
            Volgens jullie is een 85mm (136mm) dus beter qua bereik op een crop, waarom dan ?

En nog iemand een idee waarvoor een 28mm & 135mm prime op een crop zou kunnen dienen?

Comment

Vergelijk de MTF-curve van de 50, 85 en 135mm eens met elkaar.

http://www.pbase.com/m1ke_a/image/73104539/original

Je zal zien dat de curve "strakker" wordt naarmate je focale lengte groter is.

De MTF chart van de 85L en 135L die zijn bijna volledig strak!

...net omdat deze curves zo vlak zijn wil zeggen dat ze nauwlijks het beeld vervormen en dat maakt ze zo geschikt voor portret gebruik. De mooie kleuren, scherpte en het contrast speelt ook een rol natuurlijk.

Theoretisch is de 400L2.8 NOG beter voor portret gebruik, enig nadeel is dat je studio dan wel héél lang moet zijn .

M.v.g.
              CANON Inc. Made In Japan

Comment

Inderdaad, dan zou de EF85 minder vervorming geven dan de 50, maar het probleem is een beetje dat ik soms baby portretfotos maak van op een halve meter afstand... met de 85mm heb je toch wel 5m nodig las ik op een crop binnenshuis... jammer...

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                Vergelijk de MTF-curve van de 50, 85 en 135mm eens met elkaar.

http://www.pbase.com/m1ke_a/image/73104539/original

Je zal zien dat de curve "strakker" wordt naarmate je focale lengte groter is.

De MTF chart van de 85L en 135L die zijn bijna volledig strak!

...net omdat deze curves zo vlak zijn wil zeggen dat ze nauwlijks het beeld vervormen en dat maakt ze zo geschikt voor portret gebruik. De mooie kleuren, scherpte en het contrast speelt ook een rol natuurlijk.

Theoretisch is de 400L2.8 NOG beter voor portret gebruik, enig nadeel is dat je studio dan wel héél lang moet zijn .

M.v.g.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  de twee al eens naast elkaar gebruikt?
                  ik anders wel! en ik moet je sterk tegenspreken!
                  ten eerste is 50mm -> 85mm een serieus verschil!
                  ten tweede focust de 85mm stukken sneller én stiller.
                  ten derde: de 85mm is scherp vanaf 1.8 (bij mij toch).
                  mm
                  Niet echt naast elkaar, neen. Ik heb maar 1 body en ben nooit gaan testen om te testen.

Ik kan het ook anders zeggen. Ik had beide lenzen, mijn 50mm f/1.4 is gestolen. Ik werkte liever met de 50mm omdat je toch echt een 50mm vasthebt, en omwille van de voordelen van dat grote diafragma. Ik heb hem sindsdien niet meer opnieuw gekocht omdat ik weinig beelden mis met mijn 85mm f/1.8 die ik met de 50mm wel had kunnen maken. Serieus verschil is relatief. Hoogstens 2 stappen maar ik kan het niet meer uittesten. Snelheid van scherpstellen heb ik nooit erg belangrijk gevonden omdat ik met primes toch het liefst manueel werk en in omstandigheden dat het manueel niet lukt ben ik vaak al blij als hij uberhaupt wil scherpstellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                    Inderdaad, dan zou de EF85 minder vervorming geven dan de 50, maar het probleem is een beetje dat ik soms baby portretfotos maak van op een halve meter afstand... met de 85mm heb je toch wel 5m nodig las ik op een crop binnenshuis... jammer...
                    Die 5m is wat overdreven, niet?

Met een FOV (Field of view) calculator in de hand op een 1.6 crop camera :

- 50mm brandpunt + 0,50 m objectafstand -> 27 cm FOV diagonaal
                    - 85mm brandpunt + 0,85 m objectafstand -> 27 cm FOV diagonaal
                    - 500mm brandpunt + 5,00 m objectafstand -> 27 cm FOV diagonaal

Heus, zo'n groot verchil in afstand tot het onderwerp maakt een 85 mm tov een 50 mm niet. Trouwens, ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar er zit wel enige logica in de cijferkes (brandpunt vs afstand tot object vs FOV diagonaal)
                    DigiCam

Comment

Dank voor deze overtuigende cijfers, digicam!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                      X